Wintel Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Har problem med at Raid-kontrolleren mister diskene litt for ofte... Oppsett: Mist 430W Power (Microplex) Asus P4C800E-Delux, Bios 1018 (Komplett) Intel P4 2.8 Northwood 2*512MB Crusial RAM 2*WD 120GB P-ATA spesial edition i Raid0 2*WD 160GB S-ATA Raid edition i Raid0 Asus Geforce 4 Ti4200 Pioner DVD-spiller Nec 1300A DVD-brenner Floppy Coolermaster kabinett 2*80mm vifter i front (trekker inn luft) 1*120mm vifte i toppen (trekker inn luft) 1*80mm vifte i bakkant (blåser ut) Winxp Pro SP2 Etter å ha stått på noen uker viser temp på CPU alt mellom 46-62C, hovedkortet har en temp på 33-38 avhengig av belastning og innetemperatur. Problemet starter med en bluescreen og ved reboot finner ikke den innebygde Raidkontrolleren en eller flere av diskene. Jeg må da åpne kabinettet og rikle litt på strøm og overføringskablene til diskene for å få dem detektert... Deretter må jeg slette Raid-oppsettet og definere dem på nytt (kan heldigvis gjøres uten datatap). S-ATA-diskene får strøm fra en strømsplitter, problemet ble litt mindre (sjeldnere) da jeg koblet en av S-ATA diskene over på en vanlig strømplugg (i stedenfor splitteren med spesialplugge til S-ATA). Det ble også litt bedre da jeg oppdaterte bios til 1014 for noen måneder siden, men likevel krasjer maskinen en gang i uken... Hadde tidligere 2*Raptor 27GB istedenfor 2*160 WD Raid editon, men disse var håpløst ustabile (diskene ble fysisk ødelagte og jeg måtte sende inn 4 disker før butikken gikk med på å bytte dem ut med Raid edition)... Noen som har noen gode råd? Kan det være for dårlig power? Ustabilt hovedkort? Feil på diskene? Wintel Lenke til kommentar
raidmaster Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Har problem med at Raid-kontrolleren mister diskene litt for ofte... Oppsett: Mist 430W Power (Microplex) Asus P4C800E-Delux, Bios 1018 (Komplett) Intel P4 2.8 Northwood 2*512MB Crusial RAM 2*WD 120GB P-ATA spesial edition i Raid0 2*WD 160GB S-ATA Raid edition i Raid0 Asus Geforce 4 Ti4200 Pioner DVD-spiller Nec 1300A DVD-brenner Floppy Coolermaster kabinett 2*80mm vifter i front (trekker inn luft) 1*120mm vifte i toppen (trekker inn luft) 1*80mm vifte i bakkant (blåser ut) Winxp Pro SP2 Etter å ha stått på noen uker viser temp på CPU alt mellom 46-62C, hovedkortet har en temp på 33-38 avhengig av belastning og innetemperatur. Problemet starter med en bluescreen og ved reboot finner ikke den innebygde Raidkontrolleren en eller flere av diskene. Jeg må da åpne kabinettet og rikle litt på strøm og overføringskablene til diskene for å få dem detektert... Deretter må jeg slette Raid-oppsettet og definere dem på nytt (kan heldigvis gjøres uten datatap). S-ATA-diskene får strøm fra en strømsplitter, problemet ble litt mindre (sjeldnere) da jeg koblet en av S-ATA diskene over på en vanlig strømplugg (i stedenfor splitteren med spesialplugge til S-ATA). Det ble også litt bedre da jeg oppdaterte bios til 1014 for noen måneder siden, men likevel krasjer maskinen en gang i uken... Hadde tidligere 2*Raptor 27GB istedenfor 2*160 WD Raid editon, men disse var håpløst ustabile (diskene ble fysisk ødelagte og jeg måtte sende inn 4 disker før butikken gikk med på å bytte dem ut med Raid edition)... Noen som har noen gode råd? Kan det være for dårlig power? Ustabilt hovedkort? Feil på diskene? Wintel Ser du kjører 2 stk. av vær hd, håper du kjører like disker på samme raid0 oppsett da :-) Eller så kan det være att du har "bad block" på din hd som du starter ditt oprativsystem i fra. PS prøv neste gang når det skjer, boot med win98 oppstart disk og fjern master boot record. Eks. fdisk /mbr Om den booter da, har du sikker bad block på din hd som du har windows på. 2*WD 120GB P-ATA spesial edition i Raid0 2*WD 160GB S-ATA Raid edition i Raid0 PS.winxp suger med sp2 Legger også ved ett boot iso, som du kan brenne på en cd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå