Theo343 Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) Kan jeg drive en 120mm vifte på et 7,5 eller 9v /1500-3000mA batteri som mam typisk bruker til fjernstyrte biler? Hvor mye strøm trekker en typisk 120mm vifte med tanke på hvor lang snurrtid jeg ville fått med 3000mA Evt. hvor liten 12v DC adapter med fremskutt spenningsregulator og fremskutt power switch er det mulig å få? Som evt. kan mate 1-3 120mm vifter. Tanker er at jeg skal bruke 1 eller 2 120mm vifter til å dra varmluft ut av et skap som jeg skal ha 2 "servere stående i. Dette er fordi jeg ønsker å minimere støyen fra servere og annet utstyr jeg skal bruke på kontoret. "Skapet" er et 49b*57d*240h søkk i veggen hvor jeg skal bygge inn utdragbare hyller og lage skapdører med vifter. Vil bruke den nederste metern til dette. På denne måten får jeg minimert støyen men sørger samtidig for å dra ut varmluften. Skal kanskje bruke 2 vifter. 1 som drar kaldluft gjennom et filter nede og 1 som drar varmluft ut oppe. Evt. andre ideer? kjøle kompressor i skapet? Endret 30. oktober 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) hvis du har viftene allerede, så kan du se om det står hvor mange Ampèr den trekker... men jeg aner ikke om dette er minutter sekunder eller timer, men hvis du finner ut det, så.. nei, vent, det går nokk ikke, det beste er nok inverter... jeg skal se om jeg finner på elfa, (fikk lyst på selv ) denne tror jeg er grei, men den er litt dyr for meg.. art. nr: 56-383-17 hvis du ikke har vært på elfa før, så går du bare inn på www.elfa.se/no og så skriver du inn nr. i søkefeltet.. Endret 30. oktober 2004 av the coolkid Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Kan du ikke bare koble viftene til serveren? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 hehe joda, hadde jo væt greit med strømforsyning fra serveren, men er ikke sikker på hva slags ledninger og koblinger jeg må kjøpe da for å få fastmontert den og forlenget den ut til viftene. Også ønsker jeg å kunne justere viftehastigheten på inn viftene og ut viftene hver for seg så det betyr at jeg må ha 2 forsyninger fra pcen. Kan jeg seriekonble 2 fra samme forsyning? Hva slags mekaniske med stor justeringsknapp finnes med slike kontakter som trengs? Er ingen loddekspert så hvis det finnes forlengerkabler med samme grensesnitt etc og muligheten til å koble på 5-12v regulator etc. Tenker det slik at jeg må ha en leding som henter strøm fra de store 4 pins molexene og som går ut til 2 eller 3 pins vifte molex (trenger ikke måle rpm.. vil kun gå på temp inne i pcen og skapet.(bruker en sensor el. hvis jeg får den ut av kassa), så vil den kobles via knotten som justerer spenning fra 5-12v som er monternt mellom viftene i skapdøra. etc. Også gjene muligheten til å vri helt til venstre så den kutter og slår av. Tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå