Gå til innhold

Osama bin Laden: Message to America

Gjest medlem-23990

Anbefalte innlegg

Vesten er gjennomsyret av ideer generelt. Konformitet av ideer ville være særdeles skremmende.

Da bør du være skremt. Det er for eksempel så bred konsensus om altruisme at det ansees som synonymt med moral.

At noen er kritisk til vår egen sivilisasjon ser jeg på som sunt. Da er vi i hvert fall nødt til å begrunne hvorfor.

At noen få tullinger er skeptisk til den vestlige sivilisasjon, har jeg ingen problemer med. Jeg synes imidlertid det er et større problem når det er en utbredt holdning at vestlig sivilisasjon ikke er bedre enn for eksempel islamsk barbari.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At noen få tullinger er skeptisk til den vestlige sivilisasjon, har jeg ingen problemer med. Jeg synes imidlertid det er et større problem når det er en utbredt holdning at vestlig sivilisasjon ikke er bedre enn for eksempel islamsk barbari.

Har ikke noe inntrykk av at folk flest støtter "islamsk barbari". At det derimot er folk som er imot demonisering av muslimer ser jeg ikke noe galt i. Det er kanskje ikke så lett å vite hva folk flest mener. Debatter preges ofte av meningene til "de som skriker høyest".

Lenke til kommentar
Har ikke noe inntrykk av at folk flest støtter "islamsk barbari".

De gjør det i praksis, ettersom de likestiller sivilisasjon og barbari i kulturrelativismens navn.

At det derimot er folk som er imot demonisering av muslimer ser jeg ikke noe galt i.

Demoniseringen av muslimer er én ting; å innse at irrasjonelle ideer er roten til ondskap er en annen.

Det er kanskje ikke så lett å vite hva folk flest mener. Debatter preges ofte av meningene til "de som skriker høyest".

Sant nok, men jeg har ikke inntrykk av at vanlige folk er uenige med de som skriker høyest. De fleste lar seg villig forme av de intellektuelle, som stort sett er sosialister.

Lenke til kommentar
Sant nok, men jeg har ikke inntrykk av at vanlige folk er uenige med de som skriker høyest. De fleste lar seg villig forme av de intellektuelle, som stort sett er sosialister.

Hva legger du i ordet "intellektuell" da? Etter min mening er en teknisk eller økonomisk utdannet person like "intellektuell" som en antropolog.

Om vanlige folk ikke er uenige, betyr det ikke at de er enige. De er nok opptatt av sin egen situasjon, der samfunnssystemet er gitt. Slik vil jeg tro det er uavhengig av politisk system. Har bodd i flere land over tid, så jeg tør påstå at jeg har grunnlag for å mene dette.

Lenke til kommentar
Hva legger du i ordet "intellektuell" da?

Åndsarbeidere, for eksempel professorer ved universiteter og liknende, som sitter og skriver rapporter om hva folk bør mene om det ene og det andre.

Etter min mening er en teknisk eller økonomisk utdannet person like "intellektuell" som en antropolog.

Nåvel.

Om vanlige folk ikke er uenige, betyr det ikke at de er enige. De er nok opptatt av sin egen situasjon, der samfunnssystemet er gitt. Slik vil jeg tro det er uavhengig av politisk system. Har bodd i flere land over tid, så jeg tør påstå at jeg har grunnlag for å mene dette.

Ja, folk lar seg forme av samfunnet, men om de ikke sier at de er uenig, vil påstanden etter hvert etablere seg som en sannhet.

Uansett tror jeg vi beveger oss litt bort fra tema her. Mitt poeng er at det politisk ukorrekt å antyde at vestlig sivilisasjon er bedre enn islamsk barbari, det vil si at vesten ikke har noen moralsk overbevisning om at vestlig sivilisasjon er verdt å kjempe for. Hvorfor skal man kjempe for noe dersom alternativet ikke er verre? Derfor mener jeg at vesten fort kan havne under islamistisk styre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Er det noen andre som syns det er meget merkelig at bin Laden bruker temaer fra Fahrenheit 9/11 i videoen hans? Spesielt at han nevner det om at Bush satt og leste om en geit nar 9/11-angrepene skjedde? Er ikke det litt... rart?

Far inntrykket av at bin Laden bruker Fahrenheit 9/11 som propaganda mot oss... Veldig uheldig for Michael Moore hvis dette er tilfellet...

Lenke til kommentar
Er det noen andre som syns det er meget merkelig at bin Laden bruker temaer fra Fahrenheit 9/11 i videoen hans? Spesielt at han nevner det om at Bush satt og leste om en geit nar 9/11-angrepene skjedde? Er ikke det litt... rart?

La merke til det ja. Syntes vel bare det var litt morsomt at han har holdt seg oppdatert på filmfronten.

Lenke til kommentar

Denne halvsannheten glir rett inn i de hjernevaskedes sinn, og er sågar bare et middel for at islamistene skal tro de er på "de godes" side ved å angripe vesten.

Lenke til kommentar
Syns egentlig bin Laden sender en finfin beskjed til det amerikanske folket, jeg. Piss off. La oss være i fred, og vi lar dere være i fred.

:thumbdown: Islamistene hater den vestlige sivilisasjon, og gir seg ikke før vesten er under islamsk styre. Det eneste som hjelper mot islamistene, er å knuse dem både ideologisk og militært. Vestlig sivilisasjon er overlegen islamsk barbari, og det bør vi vise muslimene ved å intervenere i samtlige muslimske land og sette inn pro-vestlige styrer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hm. Syns egentlig bin Laden sender en finfin beskjed til det amerikanske folket, jeg. Piss off. La oss være i fred, og vi lar dere være i fred.

Tja, en del kommentatorer har sagt dette, og anser derfor dette som en slags overgivelse av bin Laden. Videoen skal ha vaert 18 minutter lang, men vi har kun fatt se sma deler av den. Det sies at resten av den har bin Laden som snakker om hvor vanskelig USA har gjort det for han i det siste, og hvor darlig ting gar for han i Irak......

RELEASE THE FULL VIDEO!

Lenke til kommentar
Hm. Syns egentlig bin Laden sender en finfin beskjed til det amerikanske folket, jeg. Piss off. La oss være i fred, og vi lar dere være i fred.

La oss terrorister være i fred til å terrorisere de vi mener går imot vår religion? :dontgetit:

Nazistene mente nok at gutta på skauen var terrorister. Vi så på dem som frihetskjempere. En sak har alltid to sider.

9/11 var ikke noe bin Laden & co bare tok ut av luften fordi "de hater frihet" eller fordi de vil islamifisere verden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
9/11 var ikke noe bin Laden & co bare tok ut av luften fordi "de hater frihet" eller fordi de vil islamifisere verden.

Nei, fordi han hater friheten til Israel, og han vil faktisk at hele verden skal vaere muslimsk, han har sagt det selv.

Lenke til kommentar
Hehe. Jeg skal si deg hvorfor du ikke angrep Sverige jeg du bin Laden: for det har ingen strategisk relevans for deg. Unnskyld meg herr bin Laden, men du lurer ikke meg.

Så med andre ord: Osama hevder at amerikansk imperialisme overfor den muslimske verden er årsaken til terroraksjoner mot amerikanske mål, eksemplifisert ved at Sverige - som ikke er særlig imperialistisk innstilt - ikke er et terrormål på tross av at det er "fritt." M.a.o. det har ikke strategisk relevans for å hindre vestlig imperialisme å angripe dem. Derimot, for simpelhenten å fremme muslimsk verdensherredømme ville Sverige i prinsippet vært et like aktuelt terrormål som alle andre. Dette tar du som ugjendrivelig bevis på at han ikke vil gi seg før hele menneskeheten setter ræva mot vest og priser Allah fem ganger om dagen...

Jeg tror du gjør en mye bedre jobb av å lure deg selv enn Osama & Co. noengang kunne drømt om å få til.

Islamistene hater den vestlige sivilisasjon, og gir seg ikke før vesten er under islamsk styre. Det eneste som hjelper mot islamistene, er å knuse dem både ideologisk og militært. Vestlig sivilisasjon er overlegen islamsk barbari, og det bør vi vise muslimene ved å intervenere i samtlige muslimske land og sette inn pro-vestlige styrer.

Kanskje deres oppslutning blant "vanlige" muslimer til en viss grad kan forklares ved deres frykt for slik ravende paranoid xenofobi som du tilsynelatende er en uuttømmelig kilde til blandt oss i vesten. Det du forfekter er ingenting annet enn renheklet imperialisme som bare blir enda mer motbydelig av hykleriet med at det skal gjøres i "frihetens" navn. Jammen ikke rart de har visse betenkeligheter overfor en slik definisjon av "frihet."

Lenke til kommentar
Men jeg skulle bare nevne en liten del av det bin Laden skal ha sagt, som jeg syns var utrolig latterlig:

You American people, my speech to you is the best way to avoid another conflict about the war and its reasons and results. I am telling you security is an important pillar of human life. And free people don't let go of their security contrary to Bush's claims that we hate freedom. He should tell us why we didn't hit Sweden for instance.

Dette er trolig en litt bedre oversettelse:

O American people, this is what I have to say about the causes and results (of the September 11, 2001 attacks) and the way to avoid another Manhattan. I tell you that security is a major pillar of human life. Free men do not renounce their security, irrespective of (US President George W.) Bush's claims that we hate freedom.

Let him (Bush) tell us why we did not attack Sweden, for example. It is obvious that those who hate freedom cannot have the pride of the 19 (September 11 suicide hijackers), God rest their souls. If we fought you, it is because we are free men, we do not ignore values, we want to return freedom to our nation. If you play havoc with our security, we play havoc with yours.

Se her for resten:

http://cryptome.org/us-eu-gap.htm

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Så med andre ord: Osama hevder at amerikansk imperialisme overfor den muslimske verden er årsaken til terroraksjoner mot amerikanske mål, eksemplifisert ved at Sverige - som ikke er særlig imperialistisk innstilt - ikke er et terrormål på tross av at det er "fritt." M.a.o. det har ikke strategisk relevans for å hindre vestlig imperialisme å angripe dem. Derimot, for simpelhenten å fremme muslimsk verdensherredømme ville Sverige i prinsippet vært et like aktuelt terrormål som alle andre. Dette tar du som ugjendrivelig bevis på at han ikke vil gi seg før hele menneskeheten setter ræva mot vest og priser Allah fem ganger om dagen...

Det har ingen strategisk relevans a angripe Sverige fordi da vil ingen sympatisere med det han prover a gjore. Men Sverige er like "ille" som USA nar det gjelder alt det andre han kritiserer USA for, som utroskap, og alt det andre han har sagt tidligere. Han later som om han ikke bryr seg om verdiene som svenske folk star for, som han er imot, ved a si at han kan umulig hate friheten deres, siden han ikke har angrepet dem: selv om den eneste grunnen til at han ikke har angrepet dem er at han ma bruke de ressurser han har hvor det gjelder, og han ville ikke fatt noe sympati fra noen som helst hvis han angrep Sverige. Faktisk sa ville hele verden bli med pa USAs krig hvis han gjorde noe slik. DERFOR angriper han ikke Sverige, og han prover a gi et annet inntrykk.

Dette er trolig en litt bedre oversettelse:
Ja, mer "fyldig", men den sier akkurat det samme. Desverre har vi bare fatt se en liten del av den videoen. Tror vi alle vet hvorfor al-Jazeera ikke vil vise resten. Eller, jeg gjor det iallfall.
Lenke til kommentar

Dere ser verden i så svart/hvitt at det er skremmende. Spesielt denne uttalelsen:

"Vestlig sivilisasjon er overlegen islamsk barbari, og det bør vi vise muslimene ved å intervenere i samtlige muslimske land og sette inn pro-vestlige styrer."

Hva er islamsk barbari? Er det også islamsk fundamentalisme, eller er det et generellt utsagn om islam? Jeg tolker det som sistnevnte. Her nevnes også muslimene, som jo ikke er islamske fundamentalister.. skilles det overhodet ikke mellom de to?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...