frodd Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Hei! For tre uker siden fikk jeg mitt Gainward GeForce 6800LE etter å ha kjøpt det hos pcutstyr.no. Problemet er at dataen krasjer når jeg kjører 3D krevende spill. Jeg har tidligere skrevet til pcutstyr.no om dette, men de mente at resten av hardwaret mitt ikke var godt nok. Dette har jeg vanskelig for å tro ettersom jeg har prøvd flere forskjellige spill som alle krever forskjellig. Jeg har prøvd med lave innstillinger, men resultatet er alltid det samme. Dataen krasjer og skjermen blir svart. På "www.techsupportforum.com" fant jeg tråd som beskriver problemet mitt, og nå lurer jeg på om dette kan være problemet. "This is great news for all GeForce 6800LE owners who got this anoying crashing problem when starting 3D applications. What was wrong?? The answer is this: The GeForce 6800LE has 16 pipelines but only 8 of them work. When a 3D program starts it detects 16 pipelines and starts sending graphical data for 16 pipelines while only 8 of them can do the job. So the computer crashes because of a massive overload of data. This is a hardware issue made on many GeForce 6800LE cards." Mitt hardware er: Asus P4SGX-MX PC3200 512MB Hitachi 160GB 7200RPM Intel Pentium 2,8GHz Spill jeg har prøvd som krasjer er: Doom 3 Breed GTA: Vice City The Sims 2 De har alle til felles at de krasjer etter et visst tidspunkt, selv under de laveste innstillingene Kan noen hjelpe meg? Er skjermkortet dødt? Jeg kan også nevne at jeg fikk 2400 poeng i 3dMark05... På forhånd takk til all hjelp! Lenke til kommentar
Morpheus- Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Dette er et problem med veldig veldig mange Gainward 6800LE, søk litt i forumet så ser du at det er flere tråder om akkurat det samme. Det er feil på kortet ditt, det du kan gjøre er: Oppgradere bios, da må du ha expert tool 3.18 for og laste ned bios. Sende kortet inn igjen og (håpe og) få et som funker. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Drit i å oppgradere BIOS, kortet er ødelagt. Den linken du fant stemmer ganske bra, hadde selv et 6800LE kort jeg nå har sendt tilbake. Første produksjon av kortet tvinger 3D applikasjoner til å begynne samtlige 16 pipelines, noe som etter en stund fører til at kortet begynner å kræsje. Grunnen til at du kan gi opp Bios oppgradering er at flere har prøvd før deg uten at det hjalp, og at du i verste fall kan være uheldig og miste rettet til garanti på kortet. Send kortet i retur, henvis til forumet på hardware hvor masse folk sliter med ødelagte kort, samt den linken du fant. ..en siste ting, til tross for at du ved første forsøk klarer å låse opp samtlige pipelines på kortet så kan det hende at disse er ødelagte til tross for at du til å begynne med ikke får artifacts i spill. Det kan igjen føre til at du faktisk ødelegger kortet "over tid".. Lenke til kommentar
chil Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 prøv å mod det til 16 pipelines. Kanskje det ikke kræsjer da Lenke til kommentar
stighe Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg har nøyaktig det samme problemet som deg frodd, bortsett fra at doom ikke kræsjer av en eller annen grunn (har en mistanke om at dette har med at resten av pcen min blir en så stor flaskehals i dette spillet at grafikkortet ikke blir presset nevneverdig). Jeg kjøpte også kortet fra pcutstyr, så jeg sendte de en mail for en uke siden og forklarte problemet, og viste til tråder her på forumet og på diverse andre steder som guru3d osv. Svaret jeg fikk da var at jeg hadde fått godkjent returnummer, og at jeg skulle sende inn kortet. Derfor tror jeg at de begynner å bli klar over at det er problem med disse 6800le kortene. Nå er det bare å håpe på at de tester kortet skikkelig og klarer å reprodusere feilen, slik at jeg kan få et kort som jeg faktisk kan bruke til det jeg kjøpte det til. Er foreløpig veldig fornøyd med service fra pcutstyr.no , så tror dette skal gå bra. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Hei, Der begynder å komme mye løyent frem om disse 6800xx kort. F.eks også at de ikke understøtter videoprocessing i hardwaren. Har sverget til Nvidia i mange år - kanske det er tid for å skifte - eller kanske vente på NV 6600GT til AGP. Mvh Kimmer Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 mitt 6800le kort gjekk til helvete på samme måte som ditt, men først etter brk av den software modden til 16 pipes(rivatuner)... so send det tilbake på garantien du Lenke til kommentar
swiper Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Prøv å enable 16x1 pipelines istedet for å "bare" bruke de resterenede 8 pipelines'ene. Satt et likt kort til 16*1,6 @350/850. Aldri vært mer stabilt. Hardwaren skal det iallefall ikke være noen problemer med, så syns det var litt merkelig at du fikk det til konklusjon fra pcutstyr.no. Eller har du allerede prøvd å sette på 16xpipelines? Alle kort klarer ikke det, og blir derfor halveis dødt. Lenke til kommentar
stighe Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Merkelige greier dette problemet med 6800le... Etter å ha lest en del på diverse forum, virker det som om det eneste som fungerer 100% for de fleste er å klokke ned minnehastigheten til 350mhz fra 700. Så kan man øke litt og litt før man finner en minnehastighet som kjører stabilt. Virker som om de aller fleste må legge seg rundt 500 mhz. Uansett er jo dette helt håpløst, man burde ikke måtte nedklokke et helt nytt kort for å få det til å fungere skikkelig. Etter å ha lest om dette, kom jeg på en ting: I expertools (gainward kort) så var det ikke mulig å overklokke minnet, da det nivået som var satt (700 som er stock) var godt inne på det "røde området". "core clock" derimot var godt inne på det grønne, og kunne overklokkes med 50 mhz eller noe før expertool mente at dette var inne på det røde området. Virker mer og mer som om noen av disse 6800le kortene rett og slett ikke makter å kjøre den frekvensen de er satt til fra fabrikken. Lenke til kommentar
frodd Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Prøv å enable 16x1 pipelines istedet for å "bare" bruke de resterenede 8 pipelines'ene. Satt et likt kort til 16*1,6 @350/850. Aldri vært mer stabilt. Hardwaren skal det iallefall ikke være noen problemer med, så syns det var litt merkelig at du fikk det til konklusjon fra pcutstyr.no. Eller har du allerede prøvd å sette på 16xpipelines? Alle kort klarer ikke det, og blir derfor halveis dødt. Hei Mister jeg ikke garantien hvis jeg softmodder? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg har nøyaktig det samme problemet som deg frodd, bortsett fra at doom ikke kræsjer av en eller annen grunn (har en mistanke om at dette har med at resten av pcen min blir en så stor flaskehals i dette spillet at grafikkortet ikke blir presset nevneverdig). Jeg kjøpte også kortet fra pcutstyr, så jeg sendte de en mail for en uke siden og forklarte problemet, og viste til tråder her på forumet og på diverse andre steder som guru3d osv. Svaret jeg fikk da var at jeg hadde fått godkjent returnummer, og at jeg skulle sende inn kortet. Derfor tror jeg at de begynner å bli klar over at det er problem med disse 6800le kortene. Nå er det bare å håpe på at de tester kortet skikkelig og klarer å reprodusere feilen, slik at jeg kan få et kort som jeg faktisk kan bruke til det jeg kjøpte det til. Er foreløpig veldig fornøyd med service fra pcutstyr.no , så tror dette skal gå bra. doom 3 = opengl ? ( correct me if im wrong ) og til den over.. ja du mister garantien hvis du clocker / softmodder / flasher bios. Lenke til kommentar
DaWeed Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) Jo, du mister garantien Edit: Hva skjedde der?! Endret 30. oktober 2004 av DaWeed Lenke til kommentar
frodd Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Hei Jeg skriver en søknad til returskjema hos pcutstyr.no nå... Jeg har kommet til et punkt hvor jeg skal skrive inn "Serienr". Hvilket nummer er dette, og hvor finner jeg det? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Det står på esken og på et klistremerke på kortet. Det begynner med en G, tror jeg. Lenke til kommentar
frodd Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Kan problemet være PSU Skulle nå tro at denne er bra nok, og ikke vil gjøre så store utslag. Erfaringer/meninger? Lenke til kommentar
stighe Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Det kan være en mulighet for at problemet er psu, men med tanke på at det er så mange som har samme problem som deg, meg selv inkludert, vil jeg nok anse som mest sannsynlig at det er kortet i seg selv som er problemet. Veldig mange som har dette problemet har en psu som i utgangspunktet burde tåle alt mulig, det er ingen klar tendens som tilsier at bare de med en noe svak psu er rammet av svart skjerm under bruk av dette skjermkortet. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg sier meg enig, det er høyst sannsynlig at det er kortet ditt som er problemet. Det kan du teste hvis du har tilgang til en annen strømforsyning. PC-Utstyr burde ikke skape seg, dette er et vel-dokumentert problem. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Etter å ha lest om dette, kom jeg på en ting: I expertools (gainward kort) så var det ikke mulig å overklokke minnet, da det nivået som var satt (700 som er stock) var godt inne på det "røde området". "core clock" derimot var godt inne på det grønne, og kunne overklokkes med 50 mhz eller noe før expertool mente at dette var inne på det røde området. Virker mer og mer som om noen av disse 6800le kortene rett og slett ikke makter å kjøre den frekvensen de er satt til fra fabrikken. Hei, Du må nok ta ExpertTool med lite gran salt da! Med mitt Gainward FX5900 og Xperttool står minnet også i det røde - men hvis jeg bruker CoolBits i tillegg og trimmer minnet derfra - da står viseren plutselig i det grønne!! Så man kan nok ikke helt stole på det XpertTool viser . Mvh Kimm Lenke til kommentar
stighe Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Hehe, sant det... Det programmet der er nok ikke helt referansedyktig Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Det problemet er egentlig temmelig rart. Spesielt mhp _når_ de korta kræsjer. Jeg hadde 5 stykk av de til å begynne med - og to av dem kræsja på nøyaktig samme sted - i CPU testen i 3Dmark05 det siste kortet kræsja ikke i 3dmark og funka fint ellers - i doom3, halo, far cry og manhunt. Men så begynte jeg å teste andre spill - Hitman: Contracts, morrowind, battlefield, css - og der kræsja det etter en stund. Setter jeg minnet til 750 - kræsjer hitman med en gang. Har ennå ikke fått det til å kræsje med minnet på 600.... Altså som det ble nevnt her før - det er tydeligvis noen minneproblemer - men hvorfor er kræsjinga så tilfeldig - hva er så spesielt med doom3 og halo at de ikke kræsjer? På guru3d forumet mente noen at det kan være en bug som gjør at ved skifte mellom 2d/3d modus blir det satt feil minnehastighet (slik at det dobles en gang til og alt klikker i vinkel). Det høres fornuftig ut hvis man antar at doom3, far cry og halo aldri skifter modus, men det forklarer ikke hvorfor noen av de korta krasjer i 3dmark i stock, mens de andre klarer seg fint... Noen som har noen ide? Jeg har tabba meg grundig ut da jeg sendte tilbake de andre korta uten å teste det jeg hadde behold grundig nok. Men nå funker det kortet mer eller mindre og tanken om å måtte gå tilbake til gf2mx igp er temmelig grøss... (det hadde tydeligvis en for dårlig RAMDAC til å gi god fokus i høye oppløsninger og oppdateringsfrelvenser uten at jeg var klar over det - slående forskjell her...) Altså jeg håper på at det er noen kloke hoder i taiwan som klarer å mekke en ny bios til kortet som fikser dettte her så jeg skal prøve å vente til eksamenstida til jeg sender kortet tilbake.... si ifra om dere finner noe mer info om saken.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå