audhage Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Hei Tenkte å lage et script der det står en melding samtidig som det teller ned 10 sekunder, for at pc'en til slutt skal slå seg av. (dette skal være en batch fil) Noen som har lyst til å prøve? Mvh Audun Hagen Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 shutdown.exe -r -f -t 20 -c "Restart in 20 seconds" Lenke til kommentar
audhage Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Hvordan finner man ut at man skal skrive disse: -r -f -t 20 -c? Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Dersom du skriver "shutdown.exe /?" så får du vite all syntax. Jeg har laget en litt mer avansert utgave nå Først et lite java program som venter et sekund, og så avsluttes: //Timer.java public class Timer{ public static void main(String[] args){ double time = System.currentTimeMillis(); while (System.currentTimeMillis() < (time + 1000)) ; System.exit(0); } } Så den følgende BAT filen: echo off cls @echo 20 start /w /min timer.exe @echo 19 start /w /min timer.exe @echo 18 start /w /min timer.exe @echo 17 start /w /min timer.exe @echo 16 start /w /min timer.exe @echo 15 start /w /min timer.exe @echo 14 start /w /min timer.exe @echo 13 start /w /min timer.exe @echo 12 start /w /min timer.exe @echo 11 start /w /min timer.exe @echo 10 start /w /min timer.exe @echo 9 start /w /min timer.exe @echo 8 start /w /min timer.exe @echo 7 start /w /min timer.exe @echo 6 start /w /min timer.exe @echo 5 start /w /min timer.exe @echo 4 start /w /min timer.exe @echo 3 start /w /min timer.exe @echo 2 start /w /min timer.exe @echo 1 shutdown.exe -s Timer.rar1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Shutdown.exe kommer med en melding over hvor lenge det er til datamaskinen skrur seg av. Du trenger ikke @ foran echo hvis du har skrevet echo off. @ er echo off for en linje av gangen. Du burde derfor ha @ foran echo off. Lenke til kommentar
thlangva Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) 1234567891011 Endret 14. september 2006 av thlangva Lenke til kommentar
-¤Zen¤- Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 shutdown -s -t 10 -c "2k5" s = Forteller aty maskinen skal skrus av. (skriv -r istede hvis du vil den skal restarte) t = anntal sekunder c = meldingen som skal komme opp (husk " " ) 1.kopier/lim inn i notepad 2.save as... asd.BAT Lenke til kommentar
audhage Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Takker Zen, ble nok litt klokere på det ja Men vet du hvordan jeg kan få teksten (eksempelvis: 2k5) til å være i DOS vinduet, i stedet for i systemavsluttnigsvinduet? Skulle gjerne telt ned der. Ellers, har du en slags liste over komandoer som f. eks. -t, -s, osv.? Mvh Audun Hagen Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 skriv "shutdown help" i dos (uten " ") da vil du få en liste over alle parametrene (-i -s osv.) og en forklaring på hva de gjør.. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Hvis du ikke sverger til batch-fil, så kan du alltids lage en snarvei til shutdown.exe med de aktuelle paramterne. PcWorlds guide Lenke til kommentar
audhage Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Tusen takk Men vet ingen hvordan man får meldingen til å komme opp i DOS? Lenke til kommentar
-¤Zen¤- Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Skjønner ikke helt hva du mener. men du kan prøve noe lignende av dette: @ECHO off cls shutdown -s -t 20 -c "Whatever" ECHO Whatever pause exit Så hvis du vil leke deg litt med en kammerat eller no. @ECHO off cls shutdown -s -t 40 -c "Kulest her" ECHO Hvem er kulest av alle? set /p pass if pass = Zen ( shutdown -a ) ELSE ( EXIT ) Er ikke så sikker på om den funker (skriver for det meste uten å teste) Endret 6. mars 2005 av -¤Zen¤- Lenke til kommentar
audhage Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Takker, jeg skal teste når jeg er fedig å defragmentere Det jeg mener er at du klikker på batch filen, så kommer det et opp et DOS-vindu der det står f. eks. (uten " ") "10 Haha, dumma" et sekund senere "9 Haha, dumma" osv. Var det forklart godt nok? Det skal jo sies at det er for å kødde med venner og slikt. Men nå fikk jeg et annet spørsmål i hodet: Er det mulig å få en slik fil til å kjøre på et bestemt tidspunkt, dag etter dag? Takker for alle svar hittil, dere er veldig greie. Mvh Audun Hagen Lenke til kommentar
-¤Zen¤- Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Du får det nok ikke til å telle ned i DOS vinduet nei men du kan få det til å starte på et tidsponkt ja. Les dette Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 du kan jo bruke den ofte glemte funksjone i windows som heter rutiner. det kan du legge inn at maskinen skal kjøre programmer (og .bat) filer til valgte tider og gjene dagelig ukentlig osv. Lenke til kommentar
Backbone Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Vil prøve å lage en "oppstartsfil" der hvor jeg nå bare kan slå på pc'n, og trykke på denne .bat filen, så starter alle programmer jeg vil skal starte. F.eks: jeg trykker på denne .bat filen, og starter dc++, msn, statbar, ventrilo. hvordan? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Du kunne bare jobbe med et program av gangen i DOS, så batch prosessen vil alltid vente til programmet returnerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå