Fredrik Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Har en western digital 80GB, 8MB og en Seagate 160GB, 8MB, begge IDE, og når jeg har kabinettet på gulvet ved siden av maskina merker jeg at det kommer noen ganske heftige vibrasjoner, nok til at jeg tydelig kjenner det og kan høre det om jeg ikke har på annen lyd i en slags "rytme", det vil si at den er sterk først, avtar litt og så på'n igjen med en gang. Noen ide på hva det kan være? Er det vanlig for Seagate? Tror det er den som er synderen, siden vibrasjonene er verst i bunnen av kabinettet der den står. Det er ikke noe med kabinettet som gjør det, for jeg har akuratt byttet kabinett og vibrasjonene var i det gamle også. Takk for svar. Fredrik Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Alle disker vibrerer, det er fysikkens lover som spiller inn når man roterer en masse i 7500 rpm. Og så vil vibrasjoner ofte finne noe i kabinettet som har en passe resonansfrekvens, og dermed er bråket et faktum. Et annet fenomen er når du har to disker som vibrerer på nesten samme frekvens, da får du en lavfrekvent tone som er differansen mellom de to. Dette kalles for beatfrekvens. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Alle disker vibrerer, det er fysikkens lover som spiller inn når man roterer en masse i 7500 rpm. Og så vil vibrasjoner ofte finne noe i kabinettet som har en passe resonansfrekvens, og dermed er bråket et faktum.Et annet fenomen er når du har to disker som vibrerer på nesten samme frekvens, da får du en lavfrekvent tone som er differansen mellom de to. Dette kalles for beatfrekvens. Jeg er jo klar over at disker vibrerer, men når det bare er denne Seagaten som er slik, jeg trodde WD var litt mer av en bråkebøtte enn det Seagate er. Det er rett og slett irriterende å ha bena ved siden av. Er SmartFan sin S.M.A.R.T-"ting" til å stole på? Den viser at drive fitness er på 43%, mot 80 eller noe på WD'en. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Det med SMART fitness på seagate disker virker ikke skikkelig. Alle seagate disker jeg har sett ligger på ca 50% Det med vibreringen i rytme, kommer av at diskene ikke vibrerer "samstemte", og resonansen blir derfor av og til fordoblet, av og til halvert. For å få bukt med vibrering fra disker kan du prøve å kjøpe harddiskskuffer som benytter gummioppheng. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) Det med SMART fitness på seagate disker virker ikke skikkelig. Alle seagate disker jeg har sett ligger på ca 50% Det med vibreringen i rytme, kommer av at diskene ikke vibrerer "samstemte", og resonansen blir derfor av og til fordoblet, av og til halvert. For å få bukt med vibrering fra disker kan du prøve å kjøpe harddiskskuffer som benytter gummioppheng. Jeg har tenkt på akuratt det, men har ikke hatt særlig lyst til å betale nesten like mye i porto som det strikk\gummi-oppheng koster. EDIT: Hvordan er denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBHDS1 ? Men, jeg merker kun vibrasjonen om jeg tar på seagate-disken eller legger øra inntil der den sitter. Endret 29. oktober 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
likferd Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 'Om du ikke har voldsomt bruk for den 80GB disken, kan du jo bare kobl den av og bruk seagate disken. Det blir en del støy av flere disker, det var en av grunnene til at jeg lagde en filserver. Jeg har selv en seagate 160GB s-ata disk i pc'en uten noe fancy feste, og den verken bråker eller rister. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) 'Om du ikke har voldsomt bruk for den 80GB disken, kan du jo bare kobl den av og bruk seagate disken. Det blir en del støy av flere disker, det var en av grunnene til at jeg lagde en filserver. Jeg har selv en seagate 160GB s-ata disk i pc'en uten noe fancy feste, og den verken bråker eller rister. Har den som OS-disk, og jeg har ikke noe annet sted å putte den, ennå ihvertfall. Kunne sett det an og puttet den i en 500mhz Pentium III jeg skal få opp snart, om den takler disken, har ikke peiling på hva den vil ta imot. EDIT: dette er et desktop-kabinett, lurer på hvordan disken vil takle det. Endret 29. oktober 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
likferd Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Harddisker er vanligvis ikke så kresen på verken plassering eller kabinett, bare den ikke blir for varm. En enkelt harddisk kan gjerne klare seg uten kjøling, men flere disker montert tett sammen blir VARM. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Harddisker er vanligvis ikke så kresen på verken plassering eller kabinett, bare den ikke blir for varm. En enkelt harddisk kan gjerne klare seg uten kjøling, men flere disker montert tett sammen blir VARM. Det er litt av problemet, harddisken har ikke luft mellom seg i det desktopkabinettet, jeg må evt. fjerne cd-rom slik at den får luft over seg. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Alle roterende produkter vibrerer i større og minde grad avhengig av hvor godt de er avballanser. Har du nen gang teste en DVD/CD-plate med skikkelig sleng - det vibrere det ! Ellers kan du forsøke å plasser disken flere steder i kabinette. Hadde en harddisk en gang som vibrerte mye. Når jeg plasserte den i bunnen av kabinette i harddiskfester der, fikk jeg mye vibrasjoner og støy. Når jeg flytte den til en 5.5 " brønn vha monteringssett fikk jeg ikke problemer i det hele tatt og vibrasjonene var nesten bort. Siste nødløsning ar å legge disken på en skumgummi plate i bunn av kabinettet. Legg noen plastremser under disken så den får lufting og tape den fast. Husk at du har en løs harddisk neste gang du flytter kabinettet. Litt riski men funker ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå