Gå til innhold

Anbefalinger til SUPER PC?


Anbefalte innlegg

Hei og god kveld :)

Kunne tenke meg litt anbefalinger når det gjelder bygge av ny SUPER-PC..eller oppgradering av eksisterende opplegg

 

Jeg har i dag:

Matrix Miditower med org PSU og 3-4 vifter ekstra

Abit AI7

P4 Prescott [email protected]

2 GB ram 333MHz (4 brikker)

2 X Raptor 76GB i Raid0

Dyrt skjermkort (beholdes)

Gigabit nettverkskort

 

Her må jeg flaut innrømme at selv om jeg skjønner ytelsen er helt på topp egentlig så kan man aldri få nok vel?

Maskinen brukes hovedsaklig til operasjoner som krever full ytelse av harddisken(e) og CPU, så hvis noe skal vinnes her er jeg veldig interessert i forslag - maskinen brukes ikke til spilling men ofte til mange samtidige krevende oppgaver a la utpakking av komprimerte filer altså les/skriv og cpu-bruk.

 

Mvh Enigmah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å nevne at budsjettet er ganske romslig og der var ikke så mye plass til flere opplysninger i forrige rute;)

 

Jeg lurer litt på om man er nødt å bytte diskene til noe med mer fart eller SCSI..eller om det kanskje er fornuftig med et annet oppsett enn Raid0, fx. lesing fra et drev og skriving til det andre istedet ved fx. utpakking og komprimering?

 

De 2gig med ram er sjeldent i nærheten av å bli brukt opp, cpu-belastning hopper veldig mye så nor fornuftig er der ikke å hente her, men den nærmer seg ofte 80% da.

 

Skjermkort er kun 128 men er et Sapphire Pro Ultimate edition et eller annet som jeg ikke tror er flaskehalsen.

 

HK har vært byttet til et ellers bra Abit IT7-MAX3 som ikke gikk å overklokke denne cpu på(!), derfor det gamle AI7 som ellers er problemfritt i bruk.

 

Gode ideer?

 

Enigmah

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på om man er nødt å bytte diskene til noe med mer fart eller SCSI..eller om det kanskje er fornuftig med et annet oppsett enn Raid0, fx. lesing fra et drev og skriving til det andre istedet ved fx. utpakking og komprimering?

Ja, hvorfor ikke lage et disk-volum til, så kan du som du foreslår lese fra et volum og skrive til det andre. Det er nok det som gir størst uttelling på ytelsen ved massiv utpakking av filer.

Lenke til kommentar

Takk for svaret, ideen var egentlig noe som dukket opp i forbindelse med denne henvendelsen, men det kan være en grei måte å bedre les/skriv hvis ellers bussen henger med;) Der er jo en del flyt også på nettverket samtidig og jeg er klar over at MAX3 kortet med CSA hadde vært snillere med bussen, men jeg ønsker likevel ikke å bytte til det, da ville jeg hellere prøvd det nyeste P4 kort fra Abit

 

Hvis jeg da sliter med kapasitet ved fx. bruk av flere operasjoner med par og par2 filer så er jeg ikke sikker på at det er skrivingen/lesingen som er krevende, men hva kan der direkte satses på for å bedre kapasitet da mon? Mens slike operasjoner pågår vil man jo gjerne ha litt ekstra igjen til surfing eller avspilling av media..

 

Enigmah

Lenke til kommentar
Hva med en A64 3500+ og et 939 hovedkort?

 

et nydelig Lian Li kabinett eller min favoritt CM Stacker?

sleng på med 2x520w PSUer og kjøre dem ilag i CM Stacker kabisset, og sleng på en vannkjøling=)

 

holder det eller?

Om du bytter hele systemet i et A64 3500 system får du et system som er bittelitt bedre enn det du har for MYE penger. -Hvis diskene går for fullt kan du kjøre RAID 0 med 3 eller 4 disker. -Da økes ytelsen med 50 eller 100%. -Men da kan det være greit å også ha en disk på 200GB til backup, for hvis en av de 3-4 raptorene ryker så.....

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Hvis jeg da sliter med kapasitet ved fx. bruk av flere operasjoner med par og par2 filer så er jeg ikke sikker på at det er skrivingen/lesingen som er krevende, men hva kan der direkte satses på for å bedre kapasitet da mon? Mens slike operasjoner pågår vil man jo gjerne ha litt ekstra igjen til surfing eller avspilling av media..

Hva med å bygge en maskin til? Da kan du benytte den ene som server og gjøre krevende operasjoner på den maskinen og du har fortsatt den andre tilgjengelig til andre ting.

Lenke til kommentar

Bygge en maskin til..tja..har hatt KVM med 4 maskiner, men ble litt lei både det og externe skrivebord - uansett så var det jo faktisk en god ide å evt flytte noen av jobbene inn på serveren når den ikke er i bruk:)

 

Jeg våknet litt her *host* jeg har jo ikke tenkt på om man kunne ha flere disker enn to i et raid0, det kunne jo vært en hyggelig og grei oppgradering akkurat som det med et ekstra raid0 volum i stedet, da kan man lage et greit image først av eksisterende oppsett og prøve seg litt frem på hva som vil være best..Må sjekke om AI7 kortet ha plass til 4 disker i raid0 litt senere.

 

Backup er ingen heft på denne maskin, det som skal brukes legges på serveren via gigabit så det er fort gjort;)

 

(leste forresten oppsettet for forumet og må tilføye at jeg er mest for Intel, men det er blitt litt forvirrende betegnelser - og priser - på disse i det siste)

 

Enigmah

Lenke til kommentar

en annen mulighet er jo å oppgradere til et U320 scsi raid set med flere en 2 disker.

men den billigste løsningen er vel å oppgradere til flere raptor disker.

hvis du ikke har mulighet til å raide flere en 2 på hovedkortet så kan du jo investere i et bra s-ata raid kort med mye cache.

 

ha i tankene det at pci bussen har sine begrensninger som er 133MB/s overføring for hele bussen.

hvis du skal ha enorm ytelse så blir det å ha et pci-x raidkort på systemet for å komme forbi begrensningen til den vanlige pci bussen.

 

edit: hva ytelse har du på raidsettet ditt med de to raptorene?

Endret av the-wizard
Lenke til kommentar

Hehe, var en tur innom perfmon mens jeg pakket ut 2 store filer (.rar) og diskbyte ser ut som om det absolutt ikke er noe galt med raidet mitt men sikkert med meg...fikk ikke tatt et bilde i farten da, men avleste noe med mellom 150-200 MB i sek total les/skriv..

 

Vil det si at jeg bare er for bortskjemt og hellere må vente på de nye standarder utover våren? Det blir vel for dumt å oppgradere hele greia nå som så mange nye ting kommer på banen snart.

 

Den med ram'en er sikkert kurant, skal bytte etterhvert så får serveren en liten oppgradering også;)

 

Et nytt Rocketraid XOR 1820A raidkort er egentlig allerede planlagt til lagerplass, men kan sikkert greit støtte både system i raid0 og enda et array i raid5 samtidig?

 

Enigmah

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på dual system en stund, men er ikke mye for amd egentlig og da står jeg med kun to xeon som alternativ vel og jeg tror ikke om det er rett å satse på akkurat nå..

 

Bare fyr løs forresten, jeg har i grunnen invitert til brainstorm med dette topic:)

 

Enigmah

 

NB. Skjermkort er Radeon 9600 Pro Ultimate Edition, det med kjøleprofiler istedet for vifte, sikkert overkill for mine "kontorprogrammer";)

Endret av Enigmah
Lenke til kommentar

Hei, har vært borte et par dager, men jeg *har* tenkt på oppgradering. Jg ser at der skjer så grådig mye nytt på intel-fronten og tror rett å slett at jeg må vente til over julen med en større beslutning på den her fronten:( Det er jo ikke så hakkende gale det jeg har fra før. Takk for interessen og alle innlegg:)

 

Enigmah

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...