Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger løsningsforslag til WLAN oppsett

Anbefalte innlegg

Har følgende kasus:

En bedrift som skal ha en dedikert xDSL linje for WLAN brukere.

ISP skal være Catch, bare en offisiell IP adresse utad.

Det er ingen server knyttet til dette nettet, det skal kun brukes til internetsurfing.

Bygget dette skal være i er på 3 etasjer, så det behøves nok minst 3 basestasjoner/accesspoints. Ingen kryptering av WLAN trafikk, men MAC-filtrering må skal aktivisert på accesspoints. Hastigheten bør støtte 54mbit.

Nettet må være noenlunde stabil, så ingen jalla AP'er.

Har et budsjett på 20000 kroner til nødvendig utstyr (xDSL ikke medregnet),

dette skal også inkludere 8 USB WLAN adaptere.

Teoretisk hadde jeg sett for meg følgende oppsett:

xDSL modem --> router m/natting -> switch --> Accesspoint i 1,2,3 etasje

Er det noen som har erfaring med dette og som event. kan anbefale hardware,

gjerne fra Komplett eller Psdata??

-B.J

/ :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus wl-500g. MEd nyeste firmware kan du skvise opp sendingsstyrken en del. På jobb har jeg en stående og den dekker 3 etasjer i høyden (men ikke i lengden... stort bygg) med tykke murvegger og murgolv.

kjøp inn ett stk wl-500g først (flash med nyeste firmware og skru opp signalstyrken) og sjekk ut hvor mange du trenger. WL-500g har støtte for routing, nat og mye annet snacks

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Ville kjørt Linksys sin extender sak jeg synes den er lettest å jobbe med. Dlink har også en extender enhet med den har jeg ikke prøvd. Derimot kjører vi flere Dlink routere som repeaters her og det er veldig ustabilt av en eller annen grunn. Har hatt kontakt med Dlink og de kan ikke hjelpe heller.

Har du mulighet (budsjett) for å kjøre Aironet enheter så er det jo ikke noe problem. Cisco har også en god veiledning i bruk og plassering av antenner som er nyttig lesning.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Stusser LITT over valg av utstyr, ikke at de sakene fra 3com er dårlige, men det finnes bedre. 3com selv har og AP som er laget for bedrifter

Ville nok heller tatt en titt på 3com sine litt bedre ap og evnt. Cisco Aironet om budsjettet tilater dette. Plassert riktig så trenger dere ikke noen switch, koble ett ap på router og sette de andre opp som repeatere.

Hvorfor ingen kryptering? Dette er tross alt en bedrift....eller gjør det ikke noe om evnt. interne dokumenter kommer på avveie?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvorfor ingen kryptering? Dette er tross alt en bedrift....eller gjør det ikke noe om evnt. interne dokumenter kommer på avveie?

:!: :!: :!:

Den var god, kunne ikke sagt det bedre selv. JEg blir saa irritert paa folk som slenger med "leppa"...jeg mener sikerheten. Blir som aa holde dora oppe naar man har pengebingen full av penger.

Ikke bare det, men man vil jo fint aapne opp for at folk kan holde seg i neste bygning mens man hacker eller cracker seg inn paa nettverket....

Godt sagt... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...