Gå til innhold

Ville du kjøpt Windows?


Anbefalte innlegg

Quote:


Dan Hansen skrev (2002-05-26 15:42):


Quote:


Allikevel gjentar jeg meg selv og sier at jeg tror at de fleste ønsker å bruke Windows pga språket.


KDE og Gnome(tror jeg) finnes på Norsk.

Quote:


Å si at en som kjøper pc på Elkjøp uten å ha noe som helst greie på det like gjerne kan få Linux er vel litt på kanten. Skal en som ikke har greie på datamaskiner og programvare begynne med et engelskspråklig alternativ dersom han kan få det på lettfattelig norsk?


Det finnes lettfattelige distroer. Mandrake og Lycoris f.eks. Og om det er installasjonen du tenker på, så tror jeg de fleste synes en clean-install av windows er vanskelig. Det er vel grunnen til at det med alle pakke maskiner følger med en gjennoprettnings cd som gjennopretter maskinen slik den var når du fikk den. Det er bare slutten av installasjonen man må gjennom.

Quote:


Og så er det jo dette med driverne da. Fortsatt er det slik at maskinvareprodusentene hovedsakelig leverer drivere til Windows og ikke Linux.


Det er fordi det er mange flere som bruker windows. men hadde forbrukerene hatt et mer reellt valg, så hadde flere brukt Linux, og linux hadde blitt et stort marked. Dermed ville de fleste laget drivere til Linux. Det finnes drivere til de fleste kort, ofte tredjeparts drivere, men f.eks. Nvidia lager drivere til Linux også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-24 03:15, SirHartge skrev:

Quote:


Den 2002-05-24 03:06, Gabriel_X skrev:

På min XP-partisjon koblet jeg til webkameraet m/innebygd mic, brukte et halvt minutt på å konfigurere lydvolum og sånt ved hjelp av messengers veiviser. Snakket deretter med en kamerat med webcam (vi hadde altså lyd og bilde begge to) UNDER to minutter etter at jeg plugget i kameraet


 

Prøv å få til dette i ett annet os..

 

 

Hva med å installere programmer, konfigurere omtrent alltmuligrart, f.eks sette/resette DMA, uten å restarte?

Kan du det i Windows? :wink:

 

Nei, Linux er det JEG kaller et -o-p-e-r-a-t-i-v- system.

 

En ting til.

 

Hadde de som lager hardware giddi å lagd drivere slikt til Linux, hadde det sikkert vært like enkelt i Linux også. Men når fabrikantene viser slik uvilje mot GNU-software, så sliter vi Linuxbrukere LITT!

 

 

runmad

 

[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-05-26 16:50 ]

Lenke til kommentar

Quote:


StinkyBob skrev (2002-05-26 16:58):

Jeg synes Windows er helt topp! Det støtter hardware1 min, og alle spill og annen software kjører fint i Windows. Og det beste av alt; det er gratis!



 

Det er produsenten av hardwaren som støtter hardwaren din. det er de som lager drivere.

 

Klart spill og annen software kjører fint i operativsystemet det er skrevet for. all software som er skrevet for linux kjører i linux. men i tillegg så kan linux kjøre mange windows applikasjoner.

 

PS: Windows er ikke gratis, det er dyrt.

Lenke til kommentar

Den 2002-05-23 06:10, Afseth skrev:

Windows XP er faktisk verdt pengene. Det er ikke så dyrt å kjøpe Windows XP som mange tror. Noen tror at XP Home edition koster 3-4000 kroner. Det er jo helt sinnsvakt. Hvor i all verden har de sett den prisen? Norsk fullversjon av Windows XP home edition koster 1.179,- på http://www.komplett.no

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...21&GrpID=5&s=pl

 

Sjekk selv hvis du ikke tror det, du som tidligere i tråden mente at det kostet 3.000 kroner. Driv litt research før du kommer med så tåpelige påstander.

 

Jeg bruker Windows XP Professional hjemme, og den er også verdt pengene. Den engelske utgaven koster 1.753 kroner på http://www.komplett.no

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...21&GrpID=5&s=pl

 

[/quote OEM-produktene kan selges som fullversjoner til en meget rimelig pris sammen med alle typer 3. parts hardware!

 

Det vil si at du kan kjøpe en OEM-lisens og en kabel, mus eller noe annet du kunne komme til å trenge. I praksis betyr dette at du ikke lenger trenger å bundle OEM-programvaren kun med processor, CPU eller motherboard. Du kan, med andre ord, skreddersy bundlepakker som passer deg og dine kunder best! (ser du at han ikke tar feil)

her er full versjon av xp home den koster over 2300

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...21&GrpID=5&s=pl

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-26 18:01, SunChaser skrev:

Betale for Windows? Er det latterligeste eg har hørt. Gidder ikke betale for et produkt som krasher og henger annen ver dag. Nei, er som å betale for en halv bil. Får ikke kjørt noen plass.


 

Dersom windows kresja anna kvar dag, så har du nok ein hardware feil.

Har du sjekka minnebrikkene? :0)

 

PS! Du får ikkje kjørt noken plass med punkterte dekk og/eller tett forgasssar (bil = hardware).

 

[ Denne Melding var redigert av: bjahoff på 2002-05-26 19:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-26 20:46, SunChaser skrev:

Quote:


Den 2002-05-26 20:34, Per Dein skrev:

Ja, for windows er bra, brukervennlig og ikke minst stabilt ! :smile:


 

Brukervennelig, ja. Stabilt, nei.

 

Prøvd XP? Mest stabile OS jeg noen gang har prøvd (og jeg har prøvd mange tidligere Windows versjoner, MAC OS, Linux, OS 2, DOS og ett par til som jeg ikke husker).

 

De som ikke får XP til å virke har brutt den viktigste regelen. Ikke installer gamle drivere (det funker ikke å installere gamle drivere i andre OS heller, se f.eks på MAC OS X som krever nye versjoner av programmene også, noe XP ikke krever). Noen tror sikkert de vet mye om data og har rota på "forbudte" steder også, f.eks registeret.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-26 21:39, Afseth skrev:

Quote:


Den 2002-05-26 20:46, SunChaser skrev:

Quote:


Den 2002-05-26 20:34, Per Dein skrev:

Ja, for windows er bra, brukervennlig og ikke minst stabilt ! :smile:


 

Brukervennelig, ja. Stabilt, nei.

 

Prøvd XP? Mest stabile OS jeg noen gang har prøvd (og jeg har prøvd mange tidligere Windows versjoner, MAC OS, Linux, OS 2, DOS og ett par til som jeg ikke husker).

 

De som ikke får XP til å virke har brutt den viktigste regelen. Ikke installer gamle drivere (det funker ikke å installere gamle drivere i andre OS heller, se f.eks på MAC OS X som krever nye versjoner av programmene også, noe XP ikke krever). Noen tror sikkert de vet mye om data og har rota på "forbudte" steder også, f.eks registeret.

 

 

Ja, hadde eg ikke prøvd det så hadde eg heller ikke uttalt meg. Prøv og ha en XP box oppe i over 100 dager.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-26 21:39, Afseth skrev:


Prøvd XP? Mest stabile OS jeg noen gang har prøvd (og jeg har prøvd mange tidligere Windows versjoner, MAC OS, Linux, OS 2, DOS og ett par til som jeg ikke husker).


Du har isåfall utrolig flaks hvis du har bedre oppetid i XP enn Linux. Har du hatt problemer med "bluescreens" i Linux? En ting er at Linux-programmer kan kræsje, og det er ikke så uvanlig grunnet de enorme mengden alpha/beta programmer. Men selve Linux-os'et er solid som et fjell. Slett ikke uvanlig med oppetid på mange måneder, og da snakker vi om maskiner som brukes heftig. Ellers er det også folk som har hatt oppetid på flere år med Linux, men de færreste har vel på maskinen sin på så lenge i strekk. Begynner vel å klø litt i fingrene etterhvert, og man får lyst til å oppgradere hardwaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...