Gå til innhold

Ville du kjøpt Windows?


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-05-23 05:18, decibel skrev:

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder å kaste meg inn i denne diskusjonen. Men jeg blir ganske provosert av at enkelte er så naive og tro at vi utviklere gidder å lage software gratis. Det er tross alt jobben vår og vi ønsker som alle andre tjene penger på det vi gjør.


Skal Linux bli mer attraktivt, må det utvikles mer kvalitetssoftware. Tror dere Linuxfolk at programmer som Photoshop, MS Office, QuarkXPress, Sound Forge, 3DStudio og Maja er gratis å utvikle? Tror dere at jeg som utvikler gidder å si opp jobben min for å jobbe gratis for dere? Et sted må pengene komme fra, og hva er mer naturlig at de kommer fra de som bruker programmene?


At vi må betale for Windows synes jeg er helt naturlig. Hadde flere kjøpt det, ville det kanskje vært billigere også. Da jeg tror de fleste på forumet her er studenter eller går på videregående/fagskole, får dere WindowsXP til 600-700,- . Jeg synes ikke dette er urimelig når dere sannsynligvis bruker minst 5000,- i året på hardware (antakelig mye mer enn det også).


Dere som ikke bruker penger på OS/software (som jeg ser på som det samme), bidrar ikke en dritt til å forbedre den. Skal Linux bli bedre, må brukerne være villige til å bruke penger på det. Linuxelskere ender med å møte seg selv i døra når de hevder at Microsoft er griske som tar seg betalt for programvaren de utvikler. De driver ganske enkelt business. Det må Linuxbransjen også begynne å gjøre! Liker dere ikke Microsofts programmer, SÅ IKKE BRUK DEM. Problemet er bare at det er akkurat hva dere gjør!


Selv har jeg absolutt ikke noe imot Linux. Jeg bruker selv flere varianter av Unix (bla. annet Linux). Men mesteparten av tida bruker jeg i Windows. Poenget mitt er at bra software koster penger å utvikle. Og det som irriterer meg er at svært mange av dere selverklærte Linuxelskere er svært naive, grensen til fanatiske. Mange av dere er unge og noe barnslige enda, og for gudskyld håper jeg at dere virkelig er unge. Hvis ikke er det virkelig på tide å vokse opp!


Det var det. Mer har jeg ikke å si. Tror ikke jeg kommer til å svare på noen nye innlegg. Jeg har sagt hva jeg mener. Men hvis noen har noe saklig og fornuftig å komme med, skal jeg vurdere det.


Takk for at du tok deg tid til å lese innlegget.


Synes egentlig dette innlegget summerte opp ganske greit, både denne tråden, og ikke minst en hel del andre Windows/Linux debatter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-23 05:18, decibel skrev:

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder å kaste meg inn i denne diskusjonen. Skal Linux bli mer attraktivt, må det utvikles mer kvalitetssoftware. Tror dere Linuxfolk at programmer som Photoshop, MS Office, QuarkXPress, Sound Forge, 3DStudio og Maja er gratis å utvikle? Tror dere at jeg som utvikler gidder å si opp jobben min for å jobbe gratis for dere? Et sted må pengene komme fra, og hva er mer naturlig at de kommer fra de som bruker programmene?


 

Tjahr. Her vil jeg paastaa at du tar feil. God programvare koster ikke penger. Har du noensinne sett en hundrelapp sitte aa programmere?

Nei, god programvare tar tid. Og vet du hva? Det er helt greit.

 

Quote:


At vi må betale for Windows synes jeg er helt naturlig. Hadde flere kjøpt det, ville det kanskje vært billigere også.


 

Her vil jeg kun si en ting: Jeg tror det er best jeg ikke kommenterer det utsagnet.

 

Quote:


Da jeg tror de fleste på forumet her er studenter eller går på videregående/fagskole, får dere WindowsXP til 600-700,- . Jeg synes ikke dette er urimelig når dere sannsynligvis bruker minst 5000,- i året på hardware (antakelig mye mer enn det også).


 

Jeg synes heller ikke dette er en urimelig pris. Jeg synes Windows er urimelig.

 

Quote:


Dere som ikke bruker penger på OS/software (som jeg ser på som det samme), bidrar ikke en dritt til å forbedre den.


 

...Du har virkelig en rar logikk. Synes du da at crackere som oedelegger for millioner bidrar til aa forbedre M$ sin dritt?

 

Quote:


Skal Linux bli bedre, må brukerne være villige til å bruke penger på det.


 

Linux eller programvare som kjoerer paa Linux / Posix?

Hva er det du snakker om egentlig?

 

Quote:


Linuxelskere ender med å møte seg selv i døra når de hevder at Microsoft er griske som tar seg betalt for programvaren de utvikler. De driver ganske enkelt business. Det må Linuxbransjen også begynne å gjøre! Liker dere ikke Microsofts programmer, SÅ IKKE BRUK DEM. Problemet er bare at det er akkurat hva dere gjør!


 

Jeg synes faktisk at overprising for et daarlig produkt er griskt og forkastelig. Klarer du aa se dette synspunktet?

Grunnen til at jeg bruker Windows enda, henger faktisk sammen med maaten M$ har tilranet seg en litt for stor posisjon i markedet paa. Dessuten kan man spoerre seg hvorfor M$ aldri har brydd seg om aa lage noe skikkelig kopi-beskyttelse foer naa naar anti-trust saken kjoerer. Produkt-aktivering basert paa hw-konfigurasjon har nemlig eksistert i flere aar.

 

Quote:


Selv har jeg absolutt ikke noe imot Linux. Jeg bruker selv flere varianter av Unix (bla. annet Linux). Men mesteparten av tida bruker jeg i Windows. Poenget mitt er at bra software koster penger å utvikle. Og det som irriterer meg er at svært mange av dere selverklærte Linuxelskere er svært naive, grensen til fanatiske. Mange av dere er unge og noe barnslige enda, og for gudskyld håper jeg at dere virkelig er unge. Hvis ikke er det virkelig på tide å vokse opp!


 

Ah, saa enten er en "fanatisk linuxelsker" ung og barnslig, eller saa er det virkelig paa tide for vedkommende aa vokse opp. Jeg vurderer det som noe vanskelig aa svare saklig og fornuftig paa det.

 

Quote:


Takk for at du tok deg tid til å lese innlegget.


 

Takk for at du tok deg tid til aa dele dine tanker med oss.

Du vil alltid ha en plass i mitt minne, som den foerste personen jeg maatte bestemme meg for ikke aa kommentere sitt argument.

Lenke til kommentar

Hvis prisene går ned så kjøper jeg gjerne en versjon av hvilket som helst OS, men med dagens priser så kommer det ikke på tale.

 

Å betale over 1000-lappen er ALT og ALT for mye for et dataprogram uansett.

Hadde prisen nærmet seg dataspillprisene så hadde det nokk blidt en muliighet.

 

Når M§ skal være så lite prisvennlig så får de pinade nøye seg med at nesten alle bruker pirat-versjon av XP (og andre OS'er). Vi så jo alle hvordan det gikk med X-Box som måtte sette ned prisen etter nesten 1 måned i salg.

Tror nokk m§ må gjøre det samme med de neste OS'ene de lageer for å tjene penger.

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg synes heller ikke dette er en urimelig pris. Jeg synes Windows er urimelig.


..javel, og du bruker det da fordi at? :roll: ....

slutt å syk, liker du det ikke, BYTT!

Quote:


Jeg synes faktisk at overprising for et daarlig produkt er griskt og forkastelig. Klarer du aa se dette synspunktet?

Grunnen til at jeg bruker Windows enda, henger faktisk sammen med maaten M$ har tilranet seg en litt for stor posisjon i markedet paa. Dessuten kan man spoerre seg hvorfor M$ aldri har brydd seg om aa lage noe skikkelig kopi-beskyttelse foer naa naar anti-trust saken kjoerer.


....først klager du at Microsoft har monopol, og har ødelagt din læringskurve for at du ikke har giddet å lære deg et alternativt os. Du kan vel **** meg bruke OS/2 hvis du syns KDE/GNOME desktop er vanskelig.

Kjøp Mac? Masse av alternativ til den som leter.

...Og selvfølgelig, kopibeskyttelse som ikke har hindret din piratkopiering og bruk...

Tror du spillprodusenter ikke prøver febrilsk å lage et godt nok kopibeskyttelse, eller tror du dem lar være fordi de vil flere skal spille deres spill? :roll: (Tror du kanskje og at Macrovision har laget halvdårlig kopibeskyttelse med vilje for at du skal få ha divx'ene dine?)

Nå skal du vel legge skylden på dem som lager programvare/spill, for at du ikke kan bruke et annet OS nå dah...

 

Det er mye man liker å skylde andre for, men skyld deg selv for inkompetanse på områder som du ikke har giddet å gjøre noe med selv.

 

edit: litt mange skrivefeil, men jeg legger all skyld på Opera, for at dem ikke har lagt inn automatisk ordbok, og legger resten av skylden på pc'en for at jeg ikke følgte med i norsk timene.

_________________

linux_win_mac_bsd.jpgVelg det som passer DEG!

 

[ Denne Melding var redigert av: JoKr på 2002-05-23 10:30 ]

Lenke til kommentar

Idioter! Hengerumper!

 

Synes dere 1000Kr er ALT for mye å betale for et OS?

Hva med 400-600 for et spill??

Fattiglus!

 

Hva er det som gjør at dere må ha fullversjon, og ikke oppgradering? Det går jo helt fint å kjøre Clean Install på oppgradering, så lenge du har den gamle 98-plata di, eller ei NT plate!!

 

Hva er det som gjør at dere må ha XP pro, og ikke Home? Hva er det pro har som dere må ha?

Kjører alle sammen her domene og greier hjemme?

 

Det koster vel 1000kr for en norsk Home edition, men de fleste her kjører kansje engelsk?

 

windows er et meget bra produkt, og hvis du synes 1000 kroner er for mye, er du enten ung, og tjener lite penger, eller så er du en JÆVLA GNUKK!!!

Q: hva får du for 1000 kroner?

A: Et månedskort på bussen, og kansje litt bensin til bilen... altså ikke stort...

Lenke til kommentar

Va med å støtte de som virkelig lager gode program?

Og bruke et gratis os, når de er både raskere, mer stabil og sikrere, feks. linux og bsd.

Linux er like enkelt i bruk som win nå, det er bare å velge en enkel distro.

 

MS lager masse gode program, men windows er IKKE bra, jeg har konsekvent brukt linux (debian) i over to år og jeg må si at det slår windows på alle punkt.

 

Noen sa tidligere her at vist linux skulle bli bra (Vilket det er!), SÅ MÅTTE "linuxfolka" lage brae progs som word og paintshop osv. Jeg vil bare si, hvor dum kan det gå ann å bli.. Det finnes jo allerede en haug, feks gimp, openoffice, staroffice osv.

 

Hva med at MS vist de ikke var så jævli korrupte og grisk, kunne gitt ut en linux verson av sine program?

Grunnen er enkel: MS er klar over at, linux er bedre en win. Men de vil også tjene penger på windows som bare er laget for å tjene penger, rett og slett fordi folk må ha det for å bruke programvaren dems.

MS gidder ikke å bruke masse resurser på å få windows bra, bare bra nok til å ta jævli med penger for det og slik at man kan kjøre word på det.

 

Jeg vil oppfordre alle til å bruke fri programvare, for å ikke støtte opp under denne fæle monopolismen.

Mister ms de fleste kundene sine, skjerper de seg sikkert...

 

mvh

 

Osk

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-23 10:08, SirHartge skrev:

TRåden skal være under programvare.



 

Denne tråden var visst for god til å stenges :razz:

Trodde SirHartge var en iskald moderator...

 

----------------------------------------------------

Uansett, jeg er helt enig med at Microsoft bruker ufine taktikker. Hvis MS selv visste at de hadde laget et veldig bra O/S, hvorfor lanserer de da programmer som Office tidligere til MAC O/S enn de gjør til PC. Photoshop og den salgs kommer nok til Linux etterhvert, markedet må bare bli stort nok. Problemet er bare at Microsoft er så j***** stae at de ikke tør å innrømme at Windos faktisk ikke er best. Hvorfor selger ikke Dell servere med Linux, jo fordi MS styrer dem med jernhånd...

Lenke til kommentar

Her var det mange som kjører ulovlig windows ja.....

 

Har selv disse windows versjonene lovlig:

 

Win 3.1

Win 3.11

Win 95 osr2 (og win 95 plus)

win 98

win 98SE

win 2000 pro Norsk

win 2000 pro Engelsk

Win XP Pro Engelsk

Win XP Pro Norsk

 

jepps, ikke kødd. Har lovlig versjon av alle disse

 

Samt godt over 200 orginale spill også.

 

Kom hjem til meg og sjekk om du vil.......

Lenke til kommentar

Man må da kjøpe Windows!

 

Må jo støtte MS !

 

 

Ler av de idiotene som flamer her, patetisk.

 

Hvis man ikke vil betale for Windows (Og man har penger), så må man bruke noe annet.

 

Det er så sinnsykt mange anti-MS / kommunister i Norge at det er sykt! Blir dårlig rett og slett!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-23 13:30, b-duvaland skrev:

Man må da kjøpe Windows!


Må jo støtte MS !



Ler av de idiotene som flamer her, patetisk.


Hvis man ikke vil betale for Windows (Og man har penger), så må man bruke noe annet.


Det er så sinnsykt mange anti-MS / kommunister i Norge at det er sykt! Blir dårlig rett og slett!!


 

Er ikke dette flaming da... idiot?

Lenke til kommentar

Ja, jeg ville betalt for det - da, som nå... Men jeg kjøper jo selvfølgelig ikke til fullpris når jeg kan kjøpe OEM eller studentlisens...

 

F.eks. betalte jeg 1500 (OEM-lisens) for Win2k pro som til fullpris koster over 4000, og 1200 (studentlisens) for Office XP pro som til fullpris koster 6000.

 

Så tar jeg heller noen færre/billigere middager på restaurant, dropper noen kvelder på byen, sykler til skolen i stedet for å ta buss, bruker buksa en måned lenger før jeg kjøper ny, tar et par ekstra dager i sommerjobben, eller tilsvarende. :smile:

 

Jada, selvfølgelig har man Linux... men for det første er jeg foreløpig et rimelig godt stykke fra imponert over det (ja, jeg har prøvd), og for det andre er jeg faktisk langt fra sikker på at det kommer til å forbli gratis i all fremtid.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-22 23:16, dudsi skrev:

Selvsagt ville jeg ha kjøpt det...har betalt for 3 MS OS'er..hvorfor skulle en ikke det...er ikke gratis, hvertfall ikke sist jeg sjekket (....ser selvsagt bort fra alle de som har innhold på maskinen som ikke tåler en gjennomgang fra BSA
:lol:
)


hsss BSA my ass skal litt til for at de kommer inn for å få sjekka noe på min pc :smile:

 

ed: skrivefeil

_________________

Søker datarelatert jobb!

[email protected]

 

[ Denne Melding var redigert av: PIIIpower på 2002-05-23 14:29 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...