mikis Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Hei folkens! Jeg har fått tak i en eldre sun maskin av typen Sparc Station 5 som jeg har tenkt til å installere Linux på. Problemet er at noen har ribbet den for harddisker. Slik jeg har forstått det skal den ha hatt to SCA SCSI disker. Noen som vet om det er mulig å få kjøpt slike disker i dag? Maskinen er også utstyrt med en 50pin SCSI kabel klargjort for CDROM. Etter det jeg har lest skal det være mulig å koble en SCSI disk til denne. Det kan jo være en mulighet. Da kan jeg bruke en 68 pin SCSI disk på 50 pin kablen ved hjelp av en overgang. Man får riktignok ikke utnyttet hastigheten på disken, men det kan jo fungere. Noen som har erfaringer med dette? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Slikt utrangert utstyr kastes ganske ofte på jobben. Har selv 2 stk 210MB liggende som bare venter på anledning til å kastes, kan sikkert skaffe flere. Send PM hvis du vil betale porto for disker som jeg ikke kan vite noe om kvaliteten på. Lenke til kommentar
mikis Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Hvis jeg har forstått det riktig skal SCA SCSI diskene kobles direkte i kabinetter. Dvs ingen flat kabel mellom harddisk og kontroller. Stemmer det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Skal se om jeg finner en SparcStation 5 å sjekke med. Det vil ta noen dager. Lenke til kommentar
qwerty2002 Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg vet ikke hvilke begrensninger SCSI kontrolleren din setter, men jeg kjøpte 2 80 pins SCA-2 disker som glatt fungerte på en eldre SGI O2. Dette var Ultra160 disker. Om SCA-2 disker er bakoverkompatibel med et SCA kontrollerkort tør jeg ikke svare på. I tilegg mener jeg å huske at en må ha min 2 disker samtdig i et SCA SCSI oppsett (Noan kan kanskje bekrefte/avkrefte dette?). Angånde adapter på 50 pins, bør vel dette gå så lenge terminering ordnes (Onboard på disk eller på adapter?) Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Eneste forskjellen mellom SCA 80-pins og 68-pins disker, er at signal og strøm er slått sammen i en kontakt på SCA-diskene. I standard SCSI, så er det ikke noe krav om må ha to SCA-disker i oppsettet. Eventuelle slike krav må være knyttet til resten av systemet. Det er heller ikke noe problem å få kjøpt slike disker. Omtrent alle webshopper har 80-pins disker. Det er heller ikke noe kompabilitetsproblem. Alt SCSI-utstyr (bortsett fra Serial SCSI) er kompatibelt alle veier. Man må bare være nøye på terminering å terminere bussen riktig. SCA-disker er i utgangspunktet produsert for å kobles til et SCSI-backplane, dvs. ikke i kabel. Det finnes overganger fra SCA til 68-pin, slik at SCA-disker kan brukes på en vanlig kabel. SCSI-enheter basert på LVD, dvs. fra U2W og raskere, har ikke terminering på enhetene. Derfor er ekstern terminator nødvendig på en slik buss. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Hvis jeg har forstått det riktig skal SCA SCSI diskene kobles direkte i kabinetter. Dvs ingen flat kabel mellom harddisk og kontroller. Stemmer det? Hei, Du har nok forstått feil Unødvendig post siden du ikke vett det! Koples på samme måte som LVD disker = med flattkabel. Mvh Kimmer Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Hvis jeg har forstått det riktig skal SCA SCSI diskene kobles direkte i kabinetter. Dvs ingen flat kabel mellom harddisk og kontroller. Stemmer det? Du har nok forstått feil Unødvendig post siden du ikke vett det! Koples på samme måte som LVD disker = med flattkabel. Tror nok du bommer stygt her. Se om du finner 80-pins SCSI-flatkabler i noen butikker. Se forøvring min forrige post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå