Gå til innhold

Driti ut av posten


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

heldigvis har du jo skrevet prisen på psuen, samt navnet på butikken, inne på forumet til hardware.no som ganske ofte frekventeres av ansatte ved div nettbutikker.

"skal jeg betale ?" er et rimelig vagt spørsmål....

"unnskyld, det skal vel være oppkrav på pakken?", da hadde du i det minste gjort personen bak kassa oppmerksom på at det et eller annet sted har skjedd en feil.

"skal jeg betale?" blir for vagt i slike tilfeller.

 

hele mentaliteten blir forøvrig rimelig latterlig, greit nok at posten har såpass mange slappe ansatte at man kunne fylt opp 10x bush administrasjonen med dem, men til gjengjeld så er det ikke posten det går utover.

til syvende og sist så er det nok du som må stå ansvarlig.

 

jeg hadde muligens støttet deg hvis du hadde gjort dem oppmerksom på at det skal være oppkrav på pakken, samt sendt mail til nettbutikken og forklart hva som har skjedd.

er noen som påpeker at det blir jo så mye ekstra arbeid å betale i etterkant...

forstår ikke helt hva som er så mye ekstra arbeid med det ? postkontoret ligger vel ikke flere mil unna nærmeste matbutikk ? og på et tidspunkt må man jo handle mat.

 

dette er uten tvil et tilfelle hvor kjøper prøver å snoke seg unna en regning, kjøper stilte et vagt spørsmål og fikk vel svaret han håpet på, så var det bare å beine hjem for så å unnlate å sende mail til databutikken om feilen.

hvem vet, hadde du visst litt initiativ så hadde kanskje nettbutikken belønnet deg litt, i det minste hadde du da demonstrert litt moral.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gjorde 1) uten å tenke meg om, og jeg har rensammvitighet.Jeg vet ikke om noen fant ut at de hadde mistet den og fikk den tilbake, eller om damen i kassen tok den. Uansett jeg mener at jeg gjorde det riktige og det var/er en selvfølge for meg.

Støttes.

 

Å beholde pengene selv fordi en antar at kassadama sikkert er uærlig uansett blir for dumt. Hvis alle tenker slik må en anta at alt som mistes er tapt. Det er ikke ok å stjele penger bare fordi seddelen kanskje blir stjålet av noen andre hvis du ikke gjør det. Kanskje er det liten sjanse for at eieren finnes, men pengene var jo uansett ikke dine, så du har ikke tapt noe. Du har gjort ditt, og kan ha god samvittighet. Om kassadama tar pengene selv får så være en annen sak. Hver og en burde ta ansvar for hva de gjør, ikke stjele fordi man regner med at andre ellers ville gjøre det.

Lenke til kommentar
Menmen...ærlighet varer lengst...og kven veit, kanskej du ikkje kjem til himmelen nu :p

Jeg tviler.. Det er ekstremt vanskelig å bli astronaut.. selv med aldri så god samvittighet.. :p

 

Edit: ThomasM: Nettbutikkene gir vel en lang f* i hva som skjer i denne saken fremover. De har jo uansett fått betalt fra posten. Det er posten som sitter igjem med regninga. Og kjenner jeg dem rett så er det ikke en eneste hart arbeidede sjel der som gidder å løfte en finger ekstra for at selskapet skal få 500kr mindre utgifter i regnskapet sitt. Man får ikke betalt et øre ekstra for å gjøre litt ekstra, ergo ingen gidder. Og hvis noen mot formodning skulle gidde så tenker de nok "noen andre gjør det sikkert". Typisk masse-mentalitet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Altså . mister du 500 kr så kan du anse den som tapt. kanskje det der funket på 1870 i indre romsdalen men nå er det en brave new world.

På seg selv kjenner man andre. Det er kanskje 500,- tapt om du finner den, men det er ikke nødvendigvis det om en mer ærlig person gjør det. Det er like fullt å stjele selv om mange andre også ville gjort det samme. Men, det kjennetegner vel samfunnet generelt for tiden. Egoisme og mer egoisme. Jeg, meg og mitt. Så lenge jeg tjener på det er det ikke så farlig om andre taper. Å ha mulighet til å gi noe tilbake men å unnlate å gjøre det for egen vinnings skyld er heller tvilsom oppførsel imo.

Lenke til kommentar

Allfather: Som sagt så har nettbutikkene fått sitt, og gir vel lang f* i om posten ikke krever inn pengene sine fra kundene. For posten sin del så er det neppe noen som gidder å løfte en finger i denne saken fordi det eneste resultatet for de ansatte er mer arbeid.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært admin på hw.no så ville jeg ha loggført email og event. navn på trådstarter for så å sende det til nettbutikken det snakkes om.

 

Men det tar jo 10minutter eller så, og det er vel litt for mye tid.

Hvorfor det? Nettbutikken har allerede fått pengene sine. :thumbdown:

 

Dersom posten/nettbutikken har gjort noe feil, som gjør at de taper 800,- Og den som har fått varen ikke går tilbake og sier han ikke har betalt, tror du det vil utgjøre noe forskjell for noen? Annet enn for evt. sin egen skyld?

Jeg mener dette er helt opp til den som har fått/kjøpt varen.

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Skulle ikke forundre meg om dette skjer ganske ofte. Det er mange sløve folk på postkontorene rundt om i landet. På "mitt" postkontor er det en del voksne mennesker som arbeider, så jeg har aldri vært borte i noe liknende. Hvordan jeg ville ha reagert hvis jeg hadde fått en pakke og ingenting mer, vet jeg ikke før jeg hadde vært i situasjonen selv. Meget mulig jeg ville ha tatt pakken og gått, men da villle jeg ikke ha blitt overrasket om det hadde kommet en regning i postkassen min noen uker senere.

 

Jeg er enig med Simen1s

 

Åå, hadde det bare vært noen reelle konkurrenter til posten på dette området! Jeg hadde glatt betalt 50% ekstra for å få pakkene sendt med noen som tar litt hensyn til innholdet og behandler pakkene pent, selv om det hadde vært færre postkontor.

 

Dette ville definitivt ha gjort de ansvarlige mer tjenestevillige. Konkurranse er bare godt. Det ganger oss forbrukere.

Lenke til kommentar

Jeg jobber på sånn post i butikk ting, og det stemmer at dette er posten sin feil. Er det oppkrav skal kunden betale før man får sepå/ta med seg pakken.

 

Dette er helt og holdent den damen som gav ut pakken sin feil. Klart det er etisk riktig å gå tilbake å betale, men i teorien kan ikke posten kreve noen penger av trådstarter..

Lenke til kommentar

I teorien KAN de absolutt kreve penger av trådstarter, han skylder dem penger for en psu.

 

Ser ikke noe poeng i den tråden her egenltig, du lurer på om du kan urettvis snike til deg en gjenstand du ikke har betalt for og hvilke konsekvenser det vil få. På god vei til å bli kjelting :tease:

 

Betal :thumbup:

 

edit:hvis tråden er til for å finne ut hvor du bør henvende deg for å gjort opp så tror jeg du kan kontakte posten (se på posten.no) eller ditt lokale postkontor.

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

hvorfor skal han henvende seg til posten om denne varen, når han allerede har gjort det?

han spurte jo der og da, om varen skulle betales for. damen hadde tydeligvis sjekket, for hun sa konsekvent nei.

DU skal ikke lide(les: gjøre noe ekstra) fordi en tjeneste som du benytter (les: MÅ benytte deg av, er ingen alternativer) ikke gjør jobben sin.

når du spør om dem skal ha penger, og dem sier nei, kan du vel ta det som om det var en gave fra posten.

 

nei, selvfølgelig skal du ikke betale. juridisk trenger du vel sikkert ikke det, etisk trenger du ialfall ikke det. damen på posten learned the hard way. mest sannsynlig er det vel selve postsystemet, og ikke damen som gjorde feilen da... (for hun hadde sikkert lest på pakken for å se om den skulle betales for)

Lenke til kommentar
Er det oppkrav skal kunden betale før man får se på /ta med seg pakken.

Man må jo få SE pakka før man evt betaler for den. Hvis den ser helt for J* herpa ut så ville ikke jeg betalt noe som helst for den og latt det bli en sak mellom posten og avsender. Posten herper alt for mange pakker så det gjelder å være føre var når man skal hente ut pakker.

Lenke til kommentar

Det samme skjedde for meg en gang fra Itbutikken. Her kom pakka uten oppkrav, så det var umulig å betale noe for den.

Etter en stund fikk jeg regning fra Itbutikken og betalte den.

Etter ca 6 måneder fikk jeg purring fra posten på det beløpet jeg allerede hadde betalt. Men det løste deg etter noen telefoner til posten.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært admin på hw.no så ville jeg ha loggført email og event. navn på trådstarter for så å sende det til nettbutikken det snakkes om.

 

Men det tar jo 10minutter eller så, og det er vel litt for mye tid.

Haha? pokker du tenker kortere enn meg når du poster! Skal hw.no være angivere

 

 

 

KGB HW :)

 

 

Nei det har ikke noen på hw.no noe med, hvis han ønsker å gå til webshopen eller posten la han gjøre hva han selv føler for.

 

Vi skal pokker med ikke dolke folk i ryggen

 

Seriøst!

Endret av chil
Lenke til kommentar
Det samme skjedde for meg en gang fra Itbutikken. Her kom pakka uten oppkrav, så det var umulig å betale noe for den.

Etter en stund fikk jeg regning fra Itbutikken og betalte den.

Etter ca 6 måneder fikk jeg purring fra posten på det beløpet jeg allerede hadde betalt. Men det løste deg etter noen telefoner til posten.

For et par år siden hadde jeg bestillt en pakke over nettet og forhåndsbetalt med visa. På fakturaen sto det klart og tydelig at det beløpet jeg hadde vetalt gjalt varen + frakt og oppkrav. Når jeg fikk varen på posten så skulle de ha betalt frakt og oppkrav i tillegg til den frakten og oppkravet jeg allerede hadde betalt. Jeg sa jeg hadde betalt begge deler og viste dem fakturaen. Fyren på posten ville tydligvis ikke forstå noe som helst og gadd ikke se på papiret en gang. Jeg gikk forbanna fra posten uten pakken og ringte nettbutikken og spurte dem hvorfor jeg måtte betale dobbel frakt og dobbel oppkravsgebyr. De fant ingenting feil. Neste dag gikk jeg ned på posten igjen og fikk en annen kundebehandler. Jeg fikk pakken uten noe mer om og men på noen måte.

 

Utrolig at posten surrer så mye. Det er ikke rart de får irriterte kunder når de driver på slik.

Lenke til kommentar
...det beløpet jeg hadde betalt gjalt varen + frakt og oppkrav.

Satser på at dette er en feil og at dette kun gjaldt frakt og ikke oppkravsgebyr, siden du hadde forhåndsbetalt pakken.

Jepp, sorry, min feil ;-) Det er selvfølgelig ikke oppkrav når man forhåndsbetaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...