Ripz911 Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Er det mulig og skaffe støtte for andre pakke systemer i andre distroer som egentlig ikke støtter den? Jeg bruker archlinux, derfor kjører jeg ca. alt med Pacman, som er pakkesystemet til archlinux som går på source. Debian har apt-get som går på .deb filer. Portage/emerge går på en eller annen binary, men er ikke helt sikker på hva det er (hvis ikke tilfelle er source) Yum installerer via rpm pakker. Kan jeg få støtte for noen av de "andre" pakkesystemene? Installere f.eks. portage slik at det funker for meg selvom jeg ikke bruker gentoo? Hvis det finnes forskjellige GODE guider til å få dette til? takk for alle koselige og hjelpelige svar. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Dude: pacman = ferdigpakker. apt-get = ferdigpakker. yum = ferdigpakker. Portage = source. ! Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Dude:pacman = ferdigpakker. apt-get = ferdigpakker. yum = ferdigpakker. Portage = source. ! portage = både kildekode og binærpakker Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 JAJA OK! ferdig kompilerte pakker; skjønner... men det er ikke hoved "problemet" eller spørsmålet. Hvordan få PORTAGE evt /yum/apt-get til å funke i arch linux eller en helt annen vanlig distro?? Noen som vet? og igjen: takk for alle KOSELIGE og HJELPELIGE svar Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 arch skal ikke brukes slik. om du vil ha pakker som ikke er tilgjengelige ennaa kan man lage PKGBUILDs selv, og kompilere med makepkg. husk aa sjekk gjennom TUR og incoming først,for aa se om du finner pakken du leter etter der... søk paa archforumet.. kanskje noen har laget et PKGBUILD allerede, eller du kan spørre pent om noen gidder aa lage det for deg. Dette har blitt diskutert mange ganger paa archforumet, og konklusjonen er at det enkleste er aa lage et PKGBUILD selv, da forskjellige distroer har forskjellige steder de foretrekker aa plassere binaries, biblioteker og konfigurasjonsfiler.. (om du kikker i /usr/local for eksempel, saa ser du at dette ikke er en spesielt mye brukt i arch) Ved aa innstallere pakker uten aa bruke pacman, vet heller da ikke pacman om pakken din, noe som vil føre til problemer om du prøver aa installere en annen pakke som kanskje er avhengig av den "fremmede" pakken, eller erstatter den.. Hvilke pakker er det forresten du savner i arch ? Om de ikke er saa vanskelige aa lage, kan jeg sikkert hjelpe deg.. Jeg har ikke laget saa mange pakker, men ofte kreves det ikke saa mye mer enn aa endre litt i PKGBUILD.proto scriptet. Trivlig at du bruker arch forresten.. veldig fin distro.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå