Gå til innhold

Fraktkostnader från webshops?

Anbefalte innlegg

Hur ligger det egentligen till med detta? Blir vi kunder överdebiterade utan att vi vet om det?

Jag har i ett par dagar varit i konversation med en daglig ledare för en webshop där jag hade tänkt att beställa ett par kabinetter. Väl i "kassan" så får jag reda på att fraktkostnaderna blir över 35 kilo, och att jag får besked via epost om vilka kostnader det blir.

Kabinetterna jag tänkte beställa, är av aluminium och av midtower storlek och EN kabbis väger max 8 kilo vill jag tro. (varken produsent eller shop uppger vikten)

Hur som helst, så kan man via postens sidor beräkna kostnaderna själv genom att använda sig av deras formel för VOLUMVIKT. Den är bredd X höjd X längd i cm delat med 1000 (för att få fram kubikcentimeter) och delat med 5 för postens omräkningsfaktor.

Kabinettets storlek är 49X21X45 utan emballage. Så 49X21X45/1000/5=9,21=10 (rundas av uppåt) volumkilo. Det, enligt tabellen hos posten som är här skulle då bli 83-114kr beroende på i vilken sone man bor i. När jag får svar från denna dagliga ledare på frågan om vad kostnaden blir för en kabinett, så beräknar han att volumvikten per kabinett är ca 18 volumkilo!?!

Han menar att emballaget på kabinetten tar upp resten av volumvikten. Jag har då aldrig varit med om att emballage på en kabinett tar upp så enormt mycket mer än själva kabinettet, kanske max 6 cm runt om i min mening.

Jag vill inte namnge denna bedrift riktigt ännu sedan jag kanske har helt fel i mina beräkningar, men jag har ganska stor tro på att vi kunder blir överdebiterade för frakt i många tillfällen.

Vad tror ni?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...