Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Streame film over internett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke 0,7 mb/s er tilstrekkelig til å streame vanlige divx-filmer, men dere kan jo prøve. Den enkleste måten er for deg å starte en VPN-server som han kobler seg til. Han blir da virtuelt medlem av ditt hjemmenettverk. Deretter kan han mape opp ressurser du har delt på din maskin vha. Windows fileshare.

Hvis jeg ikke husker helt galt så har Windows XP innebygd både server og klient for VPN, ihvertfall i Professional-versjonen. Google litt så finner du ut mer konkret hvordan det gjøres, jeg satte dette opp i sommer en gang og husker ikke detaljene.

PS: Jeg regner med at dette gjelder streaming fra deg til han. Hvis dere skal kringkaste videostreams er dt en helt annen greie. Det finnes også leverandører av video-on-demand. NGT har feks. en slik tjeneste for sine kunder.

Lenke til kommentar
Heisann.

Jeg har en kompis som spurte om det var mulig for han å streame en film over internett. Jeg har 10mbit/10mbit og han har 0,7mbit i download.

Hvordan skal man gjøre dette? og vil det funke greit?

Nei det går nok ikke.

;)

Neida, bare skaffe et program for å streame. Finnes mange slike, ikke prøvd selv så har ikke noen å anbefale. Du kan ikke kjøre så høy kvalitet da, om du har under 2 mbit linje. Radio derimot ville funke bra.

Lenke til kommentar

Funker da helt greit det.. Vil ikke bli den beste kvaliteten, men nada problemo..

Først må du finne ut hvilken codec du vil bruke, og så sette opp en streaming server..

Darwin streaming server er et opensource prosjekt.. og en veldig grei streamingserver. http://developer.apple.com/darwin/projects/streaming/

Så finner du encoder for den codecen du har valgt.. Sikkert en fordel med on-demand streaming.. :thumbup:

Da bruker du streaming protokollen. RTSP.. Funker flott! Har jobbet litt med streaming til mobiltlf.. Så med lavere bitrates..

Lenke til kommentar
Heisann.

Jeg har en kompis som spurte om det var mulig for han å streame en film over internett. Jeg har 10mbit/10mbit og han har 0,7mbit i download.

Hvordan skal man gjøre dette? og vil det funke greit?

Nei det går nok ikke.

;)

Neida, bare skaffe et program for å streame. Finnes mange slike, ikke prøvd selv så har ikke noen å anbefale. Du kan ikke kjøre så høy kvalitet da, om du har under 2 mbit linje. Radio derimot ville funke bra.

Jo, der er mulig. Bruk f.eks ms MedieEncoder

Lag en profil der du velger filen som skal streames (Les hvilke filformater ol. som støttes i faq) med rundt 600 Kbit/s

Eller litt mer proff; kjøp et Osprey kort som tar Live video inn. (Bruk fortsatt f.eks ms MedieEncoder)

Du med bra ut-hastighet bør kjører serveren (10 Mbit/s ut) En bitrate på 500 Kbit/s+ er grei på PAL TV. (Kommer litt an på kodek og innhold i filmen. Prøv deg frem !

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...