reeeeg Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) Hei! Jeg sitter nå på et lydkort innebygd på hovedkortet mitt (AOpen AK79D). Jeg får ikke surround-lyd i 4.1-høyttalersettet mitt med dette lydkortet, og vurderer derfor å gå til innkjøp av nytt lydkort. Jeg har lite penger å rutte med, og har heller ikke så veldig store krav. Men lydkortet skal iallfall ikke være dårligere enn det innebygde. Jeg driver så smått med litt mekking av musikk, og det hadde vært greit om lydkortet fungerte ok til det. Er dette lydkortet brukbart?, eventuelt dette Har valgt disse webshopene pga. sparer penger når jeg slipper frakt osv. Takk for hjelp! PS: Har søkt etter lignende poster, men fant ingenting som passet. Edit: Lydkort-forslag. Endret 29. oktober 2004 av reeeeg Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Etter mine erfaringer er nesten alle kort til under 1000kr like godt som det innebygde. Vis du ikke trenger flere utganger da. Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Etter mine erfaringer er nesten alle kort til under 1000kr like godt som det innebygde. Vis du ikke trenger flere utganger da. Som sagt så funker ikke 4.1-høyttalersettet mitt med hovedkortet, så jeg må uansett ha nytt for å utnytte potensialet i høyttalerne. Og det gjør ikke noe så lenge det ikke er DÅRLIGERE enn det innebygde Lenke til kommentar
whom Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Etter mine erfaringer er nesten alle kort til under 1000kr like godt som det innebygde. Vis du ikke trenger flere utganger da. Stemmer vel på alle nyere pcèr... på to av mine HK et til P3 (Aopen AX3S-PRO) og et til S 478 (MX4GR, gammelt) Så vil lyden bli påvirket av pcens jobber. F.eks er pcèn idle, så hører jeg en svak susing, og er cpu på loade, så er det mer bråk. Høres best på hodetelefoner. er volumen nokså høy, så hører jeg faktisk god forskjel på når jeg scroller og ikke scroller. Noen som har erfart det samme? Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Dette kortet er vel utvilsomt det beste du får for prisen du har til rådighet https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16751 I underkant av 300 kr med frakt Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Dette kortet er vel utvilsomt det beste du får for prisen du har til rådighet https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16751 I underkant av 300 kr med frakt Det står at det er bra til 2-kanals lyd. Fungerer det ok med 4.1 og, eller? Er det sånn brukbart i spill? Blir lydkvaliteten bra? Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Funker mest sannsynligvis bra til 4.1 også ja Er vel utvilsomt best på 2.1 men er også fullstendig bra nok på 4.1 også ja Fullstendig greit til spill også vil jeg tro... Lydkvaliten skal være bra da i følge mange... Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Funker mest sannsynligvis bra til 4.1 også ja Er vel utvilsomt best på 2.1 men er også fullstendig bra nok på 4.1 også ja Fullstendig greit til spill også vil jeg tro... Lydkvaliten skal være bra da i følge mange... Sannsynlig at det blir det kortet jeg går for, siden det er avspilling og kvalitet på musikk (når jeg lager selv) som er viktigst, ikke spill og 4.1 kvalitet. Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Har nå lest et par tester av det Chaitec-kortet og det ser meget fristende ut! Men er dette og dette det samme kortet (AV710 og SAV710)? Lenke til kommentar
End-re Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Jeg ville ha gått for Aureon 5.1 Fun .... har det og det er bra ! koster ca 320 kr Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 Jeg ville ha gått for Aureon 5.1 Fun .... har det og det er bra ! koster ca 320 kr Hvis ikke det kortet er betydelig bedre enn Chaitec sitt, så tar jeg Chaintec-kortet. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Etter mine erfaringer er nesten alle kort til under 1000kr like godt som det innebygde. Vis du ikke trenger flere utganger da. Vel... de innebygde kan jo være alt fra Soundstorm til ADI Soundmax. Har selv sistnevnte på hovedkortet mitt (i875P basert, altså ikke gammelt dritt), og jeg kan med hånden på hjertet si at det er noe av det dårligste av lyd jeg noensinne har hørt fra et digitalt medium. Hørtes ut som om høyttaleren sto plassert i en stor pappeske som var omhyggelig teipet igjen. Et gammelt SB Live kort ble redningen og leverer ren hifi i forhold. Via sine integrerte chipset låter også omtrent på par med det gamle Live! kortet (VT82XX chipset og muligens nyere). Min erfaring er at integrert lyd kan være alt mellom himmel og jord, og for 1000,- får man jo f.eks et M-Audio Audiophile 2496 som låter som en god mellomklasse cd-spiller, tror ikke du finner noe integrert som kommer noe i nærheten av det. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Chaintec AV701. koster under 300kr, suveren lyd (i stereo), bedre enn Creative audigy 2. fåes i Norge hos www.hovedkort.no Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Hehe Godt at det er flere som synes at ADI Soundmax var av tvilsomt kaliber ja. Har hatt et Asus hovedkort med dette og lyden var under pari ja, dårlig bass osv... På mitt nåværende hovedkort er lyden vesentlig bedre (Intel HD Audio med Realtek ALC880) Men jeg har også en Audiotrak Prodigy 7.1 lydkort som jeg bruker også Tror ikke at Terratec Aureon 5.1 Fun er noe spesielt bedre enn Chaintech ettersom at lydbrikken begge bruker er vel to sider av samme sak. Muligens at kun driverene er forskjellige Så løp og kjøp Endret 31. oktober 2004 av tintin77 Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 Tror ikke at Terratec Aureon 5.1 Fun er noe spesielt bedre enn Chaintech ettersom at lydbrikken begge bruker er vel to sider av samme sak. Muligens at kun driverene er forskjellige Så løp og kjøp Løp og kjøp Chaintec? Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Ja Chaintech kan du trykt kjøpe... Men Terrateckortet er vel også ett bra valg... Kansje litt bedre i flere kanaler men vel forskjellene er vel ikke store da... Endret 31. oktober 2004 av tintin77 Lenke til kommentar
kevral Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Dette kortet er vel utvilsomt det beste du får for prisen du har til rådighet I underkant av 300 kr med frakt Mer i underkant av 400 med frakt. Ellers er det et glimrende kort. Det har en høyoppløsningsinnstilling, hvor man bruker kanal 6/7-kontakten til å kjøre stereolyd gjennom en Wolfson digital-analog konverter. Dette er samme konverteren som NAD bruker på Hi-Fi anlegg til tusenvis av kroner, så den burde gi mer enn OK lyd. Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Dette kortet er vel utvilsomt det beste du får for prisen du har til rådighet I underkant av 300 kr med frakt Mer i underkant av 400 med frakt. Ellers er det et glimrende kort. Det har en høyoppløsningsinnstilling, hvor man bruker kanal 6/7-kontakten til å kjøre stereolyd gjennom en Wolfson digital-analog konverter. Dette er samme konverteren som NAD bruker på Hi-Fi anlegg til tusenvis av kroner, så den burde gi mer enn OK lyd. Må jeg forandre instillinger hvis jeg skal spille eller høre på musikk? Og er det ikke slik at musikk uansett spilles i 2.1 (winamp)? For dere sier at det er bra til 2.1 bruk, men jeg har jo 4.1.. Vil det gå ut over lydkvaliteten når jeg hører på musikk og? Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Sorry bump, men trenger hjelp kvikt. Fant ut at jeg har råd til Aureon 5.1 Fun. Hvilken skal jeg kjøpe? Chaintec eller Aureon? Vil ha godkjent ytelse i spill og 4.1 kvalitet og, ikke bare til å høre på musikk! Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Ser forresten at Chaintec-kortet har mulighet for front-tilkoblinger av audio. Har Terratec-kortet det? Skal bestille i kveld/morgen formiddag! Trenger hjelp så fort som mulig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå