Gå til innhold

Nytt lydkort, 200-300kr, musikk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter nå på et lydkort innebygd på hovedkortet mitt (AOpen AK79D). Jeg får ikke surround-lyd i 4.1-høyttalersettet mitt med dette lydkortet, og vurderer derfor å gå til innkjøp av nytt lydkort.

 

Jeg har lite penger å rutte med, og har heller ikke så veldig store krav. Men lydkortet skal iallfall ikke være dårligere enn det innebygde.

 

Jeg driver så smått med litt mekking av musikk, og det hadde vært greit om lydkortet fungerte ok til det.

 

Er dette lydkortet brukbart?, eventuelt dette

Har valgt disse webshopene pga. sparer penger når jeg slipper frakt osv.

 

Takk for hjelp!

 

PS: Har søkt etter lignende poster, men fant ingenting som passet.

 

Edit: Lydkort-forslag.

Endret av reeeeg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter mine erfaringer er nesten alle kort til under 1000kr like godt som det innebygde.

Vis du ikke trenger flere utganger da.

Som sagt så funker ikke 4.1-høyttalersettet mitt med hovedkortet, så jeg må uansett ha nytt for å utnytte potensialet i høyttalerne. Og det gjør ikke noe så lenge det ikke er DÅRLIGERE enn det innebygde :)

Lenke til kommentar
Etter mine erfaringer er nesten alle kort til under 1000kr like godt som det innebygde.

Vis du ikke trenger flere utganger da.

Stemmer vel på alle nyere pcèr...

på to av mine HK et til P3 (Aopen AX3S-PRO) og et til S 478 (MX4GR, gammelt) Så vil lyden bli påvirket av pcens jobber. F.eks er pcèn idle, så hører jeg en svak susing, og er cpu på loade, så er det mer bråk.

 

Høres best på hodetelefoner.

er volumen nokså høy, så hører jeg faktisk god forskjel på når jeg scroller og ikke scroller. ;)

 

Noen som har erfart det samme?

Lenke til kommentar
Funker mest sannsynligvis bra til 4.1 også ja

 

Er vel utvilsomt best på 2.1 men er også fullstendig bra nok på 4.1 også ja

 

Fullstendig greit til spill også vil jeg tro...

 

Lydkvaliten skal være bra da i følge mange...

Sannsynlig at det blir det kortet jeg går for, siden det er avspilling og kvalitet på musikk (når jeg lager selv) som er viktigst, ikke spill og 4.1 kvalitet.

Lenke til kommentar
Etter mine erfaringer er nesten alle kort til under 1000kr like godt som det innebygde.

Vis du ikke trenger flere utganger da.

Vel... de innebygde kan jo være alt fra Soundstorm til ADI Soundmax.

 

Har selv sistnevnte på hovedkortet mitt (i875P basert, altså ikke gammelt dritt), og jeg kan med hånden på hjertet si at det er noe av det dårligste av lyd jeg noensinne har hørt fra et digitalt medium. Hørtes ut som om høyttaleren sto plassert i en stor pappeske som var omhyggelig teipet igjen. Et gammelt SB Live kort ble redningen og leverer ren hifi i forhold.

 

Via sine integrerte chipset låter også omtrent på par med det gamle Live! kortet (VT82XX chipset og muligens nyere).

 

Min erfaring er at integrert lyd kan være alt mellom himmel og jord, og for 1000,- får man jo f.eks et M-Audio Audiophile 2496 som låter som en god mellomklasse cd-spiller, tror ikke du finner noe integrert som kommer noe i nærheten av det.

Lenke til kommentar

Hehe

 

Godt at det er flere som synes at ADI Soundmax var av tvilsomt kaliber ja. Har hatt et Asus hovedkort med dette og lyden var under pari ja, dårlig bass osv...

På mitt nåværende hovedkort er lyden vesentlig bedre (Intel HD Audio med Realtek ALC880)

Men jeg har også en Audiotrak Prodigy 7.1 lydkort som jeg bruker også

 

Tror ikke at Terratec Aureon 5.1 Fun er noe spesielt bedre enn Chaintech ettersom at lydbrikken begge bruker er vel to sider av samme sak.

 

Muligens at kun driverene er forskjellige

 

Så løp og kjøp

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
Dette kortet er vel utvilsomt det beste du får for prisen du har til rådighet

 

I underkant av 300 kr med frakt

Mer i underkant av 400 med frakt.

 

Ellers er det et glimrende kort.

Det har en høyoppløsningsinnstilling, hvor man bruker kanal 6/7-kontakten til å kjøre stereolyd gjennom en Wolfson digital-analog konverter. Dette er samme konverteren som NAD bruker på Hi-Fi anlegg til tusenvis av kroner, så den burde gi mer enn OK lyd.

Lenke til kommentar
Dette kortet er vel utvilsomt det beste du får for prisen du har til rådighet

 

I underkant av 300 kr med frakt

Mer i underkant av 400 med frakt.

 

Ellers er det et glimrende kort.

Det har en høyoppløsningsinnstilling, hvor man bruker kanal 6/7-kontakten til å kjøre stereolyd gjennom en Wolfson digital-analog konverter. Dette er samme konverteren som NAD bruker på Hi-Fi anlegg til tusenvis av kroner, så den burde gi mer enn OK lyd.

Må jeg forandre instillinger hvis jeg skal spille eller høre på musikk?

 

Og er det ikke slik at musikk uansett spilles i 2.1 (winamp)?

 

For dere sier at det er bra til 2.1 bruk, men jeg har jo 4.1.. Vil det gå ut over lydkvaliteten når jeg hører på musikk og?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...