G2Petter Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) Hei. Når jeg forsøker å kjøre enkelte programmer via "kjør applikasjon"(eksempelvis audacity) på min FC2-boks, sker det ikke noe. Når jeg kjører dem i terminal får jeg beskjed om at det er en "Segmentation fault," og det er alt som skjer. Programmet starter ikke. Er det noen som har peiling på hva dette er? mvh, Petter Brodin Endret 29. oktober 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Det er et forsøk fra applikasjonens side på å aksessere minne utenfor dens minnesegment. Tyder somoftest på en bug i applikasjonen. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Tillegg til det kattemat sier: Hardware-feil er også en mulighet. For mer info: http://www.bitwizard.nl/sig11/ Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) Hvis det er det samme som sig11, skjer det med minst 4-5 programmer som jeg kommer på i farta. Alle disse programmene er installert med apt, så de bør jo fungere. Betyr det da at jeg har en HW-feil? Hvor lang tid bruker memtest på å sjekke 512 MB RAM? Edit: Det er de samme programmene som kræsjer hver gang... Endret 29. oktober 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Hvis det er det samme som sig11, skjer det med minst 4-5 programmer som jeg kommer på i farta. Alle disse programmene er installert med apt, så de bør jo fungere. Betyr det da at jeg har en HW-feil? Hvor lang tid bruker memtest på å sjekke 512 MB RAM? Edit: Det er de samme programmene som kræsjer hver gang... Høres ut som det er hw-feil ja. Men det kommer litt ann på hvilke programmer det er som feiler. F.eks. hadde jeg i en veldig lang periode store problemer med å få parted til å funke på den ene harddisken min (fikk hele tiden segfaults). Men på alle andre harddisker funka den. Det viste seg å være en meget sær feil i den ene fat32 partisjonen på den disken (en mappe som refererte til seg selv i en evig loop) som fikk parted til å feile, men ingen disk-recovery/fikse programmer oppdaget denne feilen i fat-partisjonen. Jeg vil anbefale å prøve de samme programmene på f.eks. en knoppix cd (dersom de er tilgjengelig) for å utelukke feil i din "installasjon" av Debian. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 Jeg får samme feil når jeg kjører 3ddesktop, som jeg installerte nettopp for å prøve det. Her er feilmeldingen jeg får: Attempting to start 3ddesktop server.Link points to "/tmp/ksocket-root" Link points to "/tmp/kde-root" kbuildsycoca running... Reusing existing ksycoca Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". KCrash: Application '3ddeskd' crashing... Daemon started. Run 3ddesk to activate. Server not found after waiting 5 seconds. Could not find server. Try starting manually (3ddeskd) Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Segfault kan man også få når enkelte påkrevde moduler ikke er installert. Jeg får segfault på dvgrab med mindre jeg passer på å modprobe det nødvendige først. Nå ser ikke jeg noe segfault i feilmeldingen din, men det ser ut som om du mangler bibliotek for OpenGL (GLX). Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Det står ikke segfault direkte der, men programmet åpner samtidig et vindu hvor det står at det er en segfault (sig11). Hvordan kan den mangle pakker når jeg har installert hele programmet (og alle andre som har dette problemet) via apt. Da burde det ikke være dependency-problemer? Endret 5. november 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Du kan spore alt et program gjør ved å starte det gjennom strace. (strace ps ux) Jeg kan derimot ikke garantere at du får noe vettugt ut av dette, men det kan forekomme:P Det er mulig du må installere strace (det måtte jeg i alle fall i fbsd) http://www.liacs.nl/~wichert/strace/ (fbsd: cd /usr/ports/devel/strace | make install clean) Endret 5. november 2004 av Zerge Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Begynn med å sjekke OpenGL installasjonen. Pakke-avhengigheter er ikke feilfrie. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Når jeg kjører dem i terminal får jeg beskjed om at det er en "Segmentation fault," og det er alt som skjer. Programmet starter ikke. Er det noen som har peiling på hva dette er? Linuxguiden vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå