Gå til innhold

Hvem finner feilen med min maskin?

Anbefalte innlegg

Spec:

-Asus K8N-E Deluxe

-A64 3400+

-Corsair 3200XMS PRO

-PowerColor X800 Pro VIVO

-74GB Raptor, 2x160GB Seagate

-Audigy

-Pioneer A05 DVD-R

-400W NorthQ PSU

Problemet:

Satt som vanlig å surfet på ymse websider i dag morges, alt var bra. Hadde spilt Counter-Strike Source som det siste jeg gjorde før jeg la meg i natt.

Plutselig blir skjermen svart, maskinen går fortsatt, ingen ulyder eller noe slikt og jeg slår den av og på igjen. Ingenting skjer når jeg slår den på igjen, jeg registrerer at lysene som egentlig skal være tent på LEDen på RAM ikke er det.

Prøver med alle de vanlige tingene, tar ut strøm til diverse ting, prøver en og en ting, ingenting virker. Prøver dermed å resette CMOS ved å flytte jumper på hovedkortet, og først da skjer det noe. Jeg kommer inn i BIOS, kan forandre ting, temperaturen på CPU er lav, den finner alle diskene og alt er som det skal.

Jeg trykker "Save and exit" og skjermen blir svart, ingenting skjer. Lyset på DVDen slår seg av og på, samtidig som det kommer en lyd, ikke en unormal lyd, men den lyden man pleier å høre når man restarter maskinen. Kommer vel hvert 5 sekund eller noe slikt.

Noen som har en idé om hva som kan være galt? Kommer ikke forbi BIOS, uansett hva jeg gjør der. Prøvd med tre forskjellige skjermkort, to forskjellige ram og alle tenklige kombinasjoner av hvilke hardware som er koblet til, hva som ikke er koblet til osv...

Får ikke bootet fra CDer eller noe slikt.

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, skjermen er svart hele tiden.

Tok ut batteriet og lot den stå uten strøm en stund, da ville den boote fra CD. Men siden jeg ikke hadde i keyboard fikk jeg ikke kommet meg videre, tok derfor en reboot og da fikk jeg samme problemet med at den bare stod der med svart skjerm.

Skal nå prøve å la den stå uten batteri igjen, og denne gangen ha i keyboard når jeg starter den =)

Lenke til kommentar
prøv med "fixboot" ok det retter opstarten

har hjulpet meg engang hvertfall :thumbup:

Edit: kan være mulig du har fått virus i boot sektoren

Har F-secure og åpner aldri emailer eller slike ting, så jeg tviler på at det er virus.

Installerte windows på nytt, men når den skal reboote etter å ha installert filene, så kommer samme feilen.

Begynner å tro at det ikke er noe løsning på dette.

Lenke til kommentar

tro meg hehe man kan lett få viruser selv om man har antivirus eller brannmur, vet om mange websider som gir deg kjipe trojanere osv

men da ville jeg seriøst prøvd med bios oppdatering hvis du har mulighet for det, for jeg kan love deg a sånt kan skje pga et virus eller lignende. er hverfall hvert et forsøk ;)

Lenke til kommentar
PSUèn har tatt kvelden....?

Da ville jeg vel aldri kommet inn i BIOS?

Alle vifter går som dem skal, har kommet inn i repareringscommand i windows installasjonen, men er usikker på hva jeg skal skrive og slikt for å få fikset det.

Har sett/byttet ut flere PSUèr som har levert strøm nok til å komme i bios,

men ikke nok til å starte opp/drive PCèn......

Har tre slike stående her på lager ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg må ta en "Clear CMOS" og flytte jumper hver gang jeg vil videre. Holder nå på med installasjonen av Windows, og den tar vel 30 min eller noe slikt.

Skal se om jeg får oppgradert BIOS eller lagt den inn på nytt med webverktøyet ASUS har.

Får en feilmelding når jeg slår på maskinen: Innstillinger og Klokkeslett er feil i BIOS, trykk F1 for å gå inn i BIOS, trykk F2 for å gå videre å bruke Default. Om jeg trykker F2 så vil den gå videre til windows installasjonen, mest sannsynlig fordi jeg har windows cden i. Om jeg ikke hadde det tviler jeg på at jeg ville kommet videre.

Men om det er bootsektoren som er fubar, hvordan i all verden kan det skjer helt plutselig mens man bare surfer på vg, db, hw.no, bluesnews etc?

Lenke til kommentar
Kjedelig problem. :dontgetit:

Kan det være at OS disken har blitt ødelagt?

XP

Tviler på at det er raptoren som er ødelagt, ingen ulyder eller noe slikt.

Jeg har fått den til å gå i windows, men nettverkskortet som er på hovedkortet virker ikke, men alle hardiskene vises og det virker å kjøre ting fra dem.

Fikk lastet ned ny BIOS ved hjelp av laptoppen, brent på CD og la inn på PCen, stod at det var versjon 1004 som lå der fra før og jeg hadde lastet ned 1005. Hadde dermed et håp om at det ville hjelpe, fikk lagt inn og når den rebootet stoppet den. Altså ingen forbedring, vurdere dermed å ta inn årene og bare vente til mandagen før jeg sender hovedkortet tilbake for å få et nytt.

Har prøvd å unngå at jeg måtte der, fordi det betyr at jeg sitter uten maskin i muligens opp til to uker, om jeg ikke får tilsendt et nytt kort før jeg sender mitt lettere defekte kort.

Lenke til kommentar

Noen ting du kan prøve for å isolere problemet:

Få tak i en Knopix-CD el. Da kan du prøve å starte opp et OS uten hd. Jeg ville rett og slett ha koblet harddisken fsysisk fra.

Få tak i en memtest-cd, altså en slik bootbar cd med software for å test minnet ditt.

Få tak i en annen PSU. (Selv en 200,- Qtecafære vil gjøre nytten som prøvekanin).

(Jeg heller til å tro at du har et problem med enten skjermkort, hovedkort eller PSU)

Lenke til kommentar

Har skrevet litt rundt på andre forum, men har ikke fått så mye respons. Noen sier det kan være CPU eller Mobo. Poster uansett det jeg skrev rundt omkring her, litt ny informasjon.

Problem:

When I first got all my new hardware a few months back the motherboard worked fine until I got read to go online, the LAN function on the card didn´t work.. I couldn´t get online. Tried everything and installed new BIOSes and all that, had to take the motherboard back and got a new one.

The new motherboard worked perfectly until yesterday. I turned on the computer like any other day, started surfing the web and were online for a few hours, then suddenly the screen goes black but the computer continued to run.

I then turned it off and then back on and then I couldn´t even get into BIOS. I tried to disconnect hardware I thought might be causing the problem with no luck. After a while I tried to reset the CMOS (by changing the jumper back and forth), this helped me to get some error messages like "Time wrong" and some other "Wrong information", it told me I had to press F1 to enter BIOS and change this or F2 to continue with default values.

If I press F1 I enter BIOS and everything seems fine, tried just about any possible changes in there, but as soon as I press "Exit and save" it reboots and just shows me a dark screen. Seems like it´s rebooting over and over. If I press F2 nothing happens.

I managed to get it booting from the Windows XP cd and installed windows again, whenever it had to reboot (twice during windows install) I would have to reset CMOS to get it to boot again, or else it would just give me a dark monitor and nothing happen.

I upgraded my BIOS from 1004 to 1005 in hope that would do anything but it didn´t help me at all, still same problem. Also downgraded the BIOS to ver 1001, no change there either.

I´ve tried three different graphics cards, two different RAMs. With and without my DVD-r and hardrives connected. Same thing happens every time.

Anyone know what this problem might be? It worked perfectly for a few months until yesterday, I haven´t overclocked, the temperatures are low (30-40 on cpu, 35 on system, 40ish on graphics card).

Update:

The computer booted up fine after clearing CMOS, got into windows and got a few CLI.exe errors and it just rebooted. Once it got back it was good, then I rebooted it again to see and it worked perfectly. Ran a virus check and there were no viruses.

Then rebooted again and got the same error as always:

CMOS Setting Wrong

CMOS Date/Time Not Set

Press F1 to run setup

Press F2 to load default values and continue

I pressed F1 and changed the year and month, but the day won´t change from 01, very odd. Looked things over and it looked ok. Then did "save and exit" and it just gave me a black monitor with the computer still running.

Endret av viranth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...