Gå til innhold

Webshoptesten 3. kvartal 2004


Anbefalte innlegg

1 Techline -7,31 %

2 Articom -7,30 %

3 PCutstyr.no -7,12 %

4 MPX.no -6,98 %

5 PS Data -5,67 %

6 NetShop -5,39 %

7 KK88-Komponentshop -4,97 %

8 MultiCom -4,91 %

9 Komplett.no -4,78 %

10 YaTack -3,95 %

11 MOVIDA -3,95 %

12 Vaagen Consulting -3,08 %

13 Officeshop.no -2,91 %

14 eFast -2,77 %

15 Cshop.no -1,59 %

16 Hovedkort.no -0,34 %

17 Pcbutikken -0,04 %

18 Companiet.no 1,72 %

19 Mamoz.no 2,81 %

20 digitalimpuls.no 2,83 %

21 PCEksperten 3,59 %

22 Advance 4,03 %

23 DATA1 4,05 %

24 Datasupply 4,78 %

25 Datakompaniet 5,79 %

26 Ndata.com 5,80 %

27 ardata.no 6,76 %

28 Enter 7,22 %

29 PC-shop 9,17 %

30 H. Ødegaard & Co AS 9,93 %

31 Startit.no 10,87 %

 

 

Edit, korrigert et noen feil snittpriser (et to rute med et par plasser)

Endret av Buddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her blir prisen de blir målt mot regnet ut mot gjennomsnittsprisen for varen, er de bedre får de possitiv %.

 

En slik måling gir svar på hvilken webshop som totalt sett greier seg best i forhold til gjennomsnittet, uavhengig om de har varen eller, dette da den eneste forskjellen i forhold til HW beregning er at som idealprisen settes til gjennomsnittsprisen (formel @AVG(området) og at bedrifter som ikke har varen verken får possitiv eller negativ merknad for det. Dette skulle fange opp store variasjon i prisen, men gir det korrekt vinner. Må regnes :D

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

på tide å ta en CC-General. Det er garantert ikke mindre forriving så langt i denne tråden, så jeg oppsumerer.

 

HW gir denne rekkefølgen over vinner: Her er Det hele tiden sammenlignet mot at laveste pris er idealpris, gies ikke +/- for om varen haes eller ikke.

 

1 KK88-Komponentshop

2 Articom

3 PCutstyr.no

4 MPX.no

5 Techline

6 YaTack

7 PS Data

8 NetShop

9 MultiCom

10 Komplett.no

11 MOVIDA

12 Officeshop.no

13 eFast

14 Vaagen Consulting

15 Cshop.no

16 Pcbutikken

17 digitalimpuls.no

18 Hovedkort.no

19 Companiet.no

20 Mamoz.no

21 PCEksperten

22 Advance

23 Datakompaniet

24 DATA1

25 Datasupply

26 Ndata.com

27 ardata.no

28 Enter

29 PC-shop

30 H. Ødegaard & Co AS

31 Startit.no

 

Skaper debatt når det ikke kårer den billigiste webshoppen, bevislig. Men kan ikke sies å være uten hold, dette er statestikk.

 

Så lanserte jeg denne, som tar de varer de har og regner ut avik i forhold til laveste pris, og tar et snitt avik, ulempe favoriserer produkte med lav utsalgspris , dette kan medføre at varer i det lavere prissjiktet gies uforholdsmessig stor innflytelse på resultatet, det gies ikke +/- for om varen haes eller ikke.

 

1 PCutstyr.no 3,67% 9

2 Articom 3,80% 9

3 Techline 4,20% 7

4 MPX.no 5,20% 10

5 Komplett.no 5,84% 9

6 YaTack 6,24% 6

7 KK88-Komponentshop 6,94% 6

8 MultiCom 7,54% 9

9 PS Data 7,55% 7

10 MOVIDA 7,84% 9

11 NetShop 8,22% 10

12 Vaagen Consulting 9,15% 8

13 Officeshop.no 11,69% 7

14 eFast 12,36% 7

15 Pcbutikken 12,88% 7

16 Companiet.no 13,38% 6

17 Cshop.no 13,54% 9

18 Hovedkort.no 13,73% 7

19 PCEksperten 16,89% 9

20 Datakompaniet 17,33% 6

21 Datasupply 17,39% 8

22 Mamoz.no 18,29% 10

23 Ndata.com 18,62% 7

24 DATA1 18,74% 7

25 digitalimpuls.no 19,60% 6

26 Enter 20,19% 8

27 Advance 21,26% 9

28 PC-shop 22,37% 8

29 ardata.no 24,06% 7

30 Startit.no 29,52% 9

31 H. Ødegaard & Co AS 33,42% 8

 

So kom Xell med mange fornuftige innspill, som resulterte i denne. Som gir gjennomsnittspris på varer de ikke har , og faktiske priser på de varer de har målt mot laveste pris.

 

1 Articom 4,29 % 9

2 MPX.no 4,47 % 10

3 PCutstyr.no 4,49 % 9

4 Techline 6,06 % 7

5 NetShop 6,25 % 10

6 MultiCom 6,92 % 9

7 Komplett.no 7,06 % 9

8 PS Data 7,40 % 7

9 MOVIDA 7,98 % 9

10 KK88-Komponentshop 9,05 % 6

11 Vaagen Consulting 9,60 % 8

12 YaTack 9,64 % 6

13 Officeshop.no 9,79 % 7

14 eFast 9,91 % 7

15 Cshop.no 10,77 % 9

16 Hovedkort.no 12,05 % 7

17 Pcbutikken 12,28 % 7

18 Companiet.no 13,54 % 6

19 digitalimpuls.no 14,08 % 6

20 Mamoz.no 15,46 % 10

21 DATA1 15,82 % 7

22 Datakompaniet 16,08 % 6

23 Advance 16,23 % 9

24 PCEksperten 16,26 % 9

25 Datasupply 16,89 % 8

26 Ndata.com 17,33 % 7

27 ardata.no 18,17 % 7

28 Enter 19,22 % 8

29 H. Ïdegaard & Co AS 21,06 % 8

30 PC-shop 21,09 % 8

31 Startit.no 22,38 % 9

 

 

Så etter innspill fra Gekko, som viser at problemet kan ligge i det store aviket som kan skapes med å benytte laveste pris som idealpris. Vi regner nå ut den matematiske snittprisen på hver enkelt vare o gregner hvordan bedriften greier seg i forhold til dette, her gies det ikke +/- for varer som ikke haes.

 

1 Techline -7,31 %

2 Articom -7,30 %

3 PCutstyr.no -7,12 %

4 MPX.no -6,98 %

5 PS Data -5,67 %

6 NetShop -5,39 %

7 KK88-Komponentshop -4,97 %

8 MultiCom -4,91 %

9 Komplett.no -4,78 %

10 YaTack -3,95 %

11 MOVIDA -3,95 %

12 Vaagen Consulting -3,08 %

13 Officeshop.no -2,91 %

14 eFast -2,77 %

15 Cshop.no -1,59 %

16 Hovedkort.no -0,34 %

17 Pcbutikken -0,04 %

18 Companiet.no 1,72 %

19 Mamoz.no 2,81 %

20 digitalimpuls.no 2,83 %

21 PCEksperten 3,59 %

22 Advance 4,03 %

23 DATA1 4,05 %

24 Datasupply 4,78 %

25 Datakompaniet 5,79 %

26 Ndata.com 5,80 %

27 ardata.no 6,76 %

28 Enter 7,22 %

29 PC-shop 9,17 %

30 H. Ødegaard & Co AS 9,93 %

31 Startit.no 10,87 %

 

Når så de til nå 4 forskjellige modellen som er på bordet til nå skal vurderes må det faktisk vurderes opp mot faktiske resultater hvilken som kårer den korrekte vinner. Hvem er billigst ? og hvem fortjener hedersmerket "billigste webshop" For det er klarlagt at det er billigste webshop som skal kåres, ikke beste webshop.

 

Minner også på at dersom det noen gaang skal gies en kåring for mist skrivefeil o.l., så er jeg selvsagt utelukked fra å utale meg, er og blir den største typerrorist...

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

For øvrig er problemet som oppsto i forbindelse med hw sin orginale modell et velkjent problem i statistikk som fagfelt. Det fornorskede faglige uttrykket er uteliggere, som åpner for litt nerdehumor i statistikk kretser, hehe.

 

Problemet oppstår når uteliggere, dvs. målinger som avviker sterkt fra normalen eller gjennomsnittet, ødelegger slik at de statistiske resultatene i følge modellen man bruker gir feil eller irrelevant informasjon om fenomenet man prøver å studere.

 

Metoder for å redusere effekten av uteliggere finnes det en del av. Bruk av gjennomsnitt hjelper mye i forhold til å bruke ekstremverdier, men også gjennomsnittet kan påvirkes for mye av uteliggere. Medianverdien er ikke i like stor grad påvirket av uteliggere, men medianverdien kan være unøyaktig hvis verdiene ellers ikke følger en jevn fordeling. Det går også an å fjerne åpenbare uteliggere, men da er det stort sett snakk om målinger med feilkilder og her må man nok anta at de prisene som er hentet inn er korrekte.

 

For de som er glad i teori :whistle:

Lenke til kommentar

Teori er når du vet alt, men ingen ting fungerer. Praksis er når alt fungerer, men du vet ikke hvorfor. Jeg kombinerer teori og praksis, så hos meg fungerer ingenting og jeg vet ikke hvorfor

 

dette er phønix signatur, som er den beste signaturern jeg har lest til dags data (hvar innom tråden hvordan lage generalsnusklype best)

 

men det var gyldige ord det der

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Jeg støtter gekko513 sin utregningsmetode. Kan for kuriositetens skyld ta med et lite forsøk jeg gjorde der jeg bare tok med de 6 beste prisene til hver webshop:

 

1 0,9 % Articom

2 1,2 % PCutstyr.no

3 1,6 % Techline

4 1,6 % MPX.no

5 3,6 % Komplett.no

6 3,9 % KK88-Komponentshop

7 5,3 % Vaagen Consulting

8 5,4 % YaTack

9 6,2 % PS Data

10 6,3 % NetShop

11 6,6 % MultiCom

12 7,7 % MOVIDA

13 9,3 % Officeshop.no

14 9,5 % eFast

15 10,7 % Cshop.no

16 12,5 % Pcbutikken

17 13,6 % digitalimpuls.no

18 13,9 % Hovedkort.no

19 14,8 % Companiet.no

20 15,5 % Mamoz.no

21 16,2 % PCEksperten

22 17,0 % Advance

23 17,0 % Datakompaniet

24 17,1 % DATA1

25 17,5 % Datasupply

26 19,1 % Ndata.com

27 20,2 % ardata.no

28 20,2 % Enter

29 22,4 % PC-shop

30 24,1 % H. Ødegaard & Co AS

31 26,1 % Startit.no

Lenke til kommentar

Vell litt kontrollregning: (som gir et tilnærmet udiskutabelt grunnlag for i allefall plass 1,2 3

 

På underliggende utregninger vises sum av de produkter som webshoppen hadde mot topp 10 konkurenter (valgt utfra HW sin kåring) og summen av de. Dette vil si at begge butikken har all de samme varene.

 

Her satte jeg opp Tecline sine produkter mot de 10 første på HW sin kåring.

 

5 Techline 14891 4,69 %

2 Articom 14905 4,79 %

Idealpris 14224

 

5 Techline 7605 2,47 %

1 KK88-Komponentshop 7723 4,06 %

Idealpris 7422

 

5 Techline 14891 4,69 %

3 PCutstyr.no 14942 5,05 %

Idealpris 14224

 

5 Techline 14891 4,69 %

4 MPX.no 14940 5,03 %

Idealpris 14224

 

5 Techline 11735 1,58 %

6 YaTack 12175 5,39 %

Idealpris 11552

 

5 Techline 10438 5,44 %

7 PS Data 10695 8,04 %

Idealpris 9899

 

5 Techline 14891 4,69 %

8 NetShop 15159 6,57 %

Idealpris 14224

 

5 Techline 14891 4,69 %

9 MultiCom 15379 8,12 %

Idealpris 14224

 

5 Techline 14891 4,69 %

10 Komplett.no 15183 6,74 %

Idealpris 14224

 

Dette viser at uansett så lenge du kjøper hos tecline de produkter både techline og konkurenten har så vinner Tecline 9 av 9 mulige

 

Kontrollsjekk på nr 2 ved Gekkos utregning, Articom

Articom målt mot andre top 10

2 Articom 11059 1,30 %

1 KK88-Komponentshop 11288 3,40 %

Idealpris 10917

Avik fra konkurent -2,10 %

2 Articom 19133 3,94 %

3 PCutstyr.no 19171 4,15 %

Idealpris 18407

Avik fra konkurent -0,21 %

2 Articom 19133 3,94 %

4 MPX.no 19203 4,32 %

Idealpris 18407

Avik fra konkurent -0,38 %

2 Articom 14905 4,79 %

5 Techline 14891 4,69 %

Idealpris 14224

Avik fra konkurent 0,10 %

2 Articom 11711 1,38 %

6 YaTack 12175 5,39 %

Idealpris 11552

Avik fra konkurent -4,01 %

2 Articom 14679 4,24 %

7 PS Data 14934 6,05 %

Idealpris 14082

Avik fra konkurent -1,81 %

2 Articom 19133 3,94 %

8 NetShop 19514 6,01 %

Idealpris 18407

Avik fra konkurent -2,07 %

2 Articom 19133 3,94 %

9 MultiCom 19627 6,63 %

Idealpris 18407

Avik fra konkurent -2,69 %

2 Articom 19133 3,94 %

10 Komplett.no 19653 6,77 %

Idealpris 18407

Avik fra konkurent -2,83 %

 

Articom slår alle andre enn Techline

 

siste utregning fra meg i dag. av nr 3 på lista. PC-Utstyr

PC-Utstyr målt mot andre top 10

3 PCutstyr.no 19171 4,15 %

2 Articom 19133 3,94 %

Idealpris 18407

Avik fra konkurent 0,21 %

3 PCutstyr.no 11127 1,92 %

1 KK88-Komponentshop 11288 3,40 %

Idealpris 10917

Avik fra konkurent -1,48 %

3 PCutstyr.no 19171 4,15 %

4 MPX.no 19203 4,32 %

Idealpris 18407

Avik fra konkurent -0,17 %

3 PCutstyr.no 14942 5,05 %

5 Techline 14891 4,69 %

Idealpris 14224

Avik fra konkurent 0,36 %

3 PCutstyr.no 11735 1,58 %

6 YaTack 12175 5,39 %

Idealpris 11552

Avik fra konkurent -3,81 %

3 PCutstyr.no 14783 4,98 %

7 PS Data 14934 6,05 %

Idealpris 14082

Avik fra konkurent -1,07 %

3 PCutstyr.no 19171 4,15 %

8 NetShop 19514 6,01 %

Idealpris 18407

Avik fra konkurent -1,86 %

3 PCutstyr.no 19171 4,15 %

9 MultiCom 19627 6,63 %

Idealpris 18407

Avik fra konkurent -2,48 %

3 PCutstyr.no 19171 4,15 %

10 Komplett.no 19653 6,77 %

Idealpris 18407

Avik fra konkurent -2,62 %

 

Joda PC-Utstyr slår alle andre enn tecline og articom

 

Tar forbehold om evnt inputerror.

 

Nr 1 Techline, skal du handle de varer Techline har kan du ikke handle de billigere hos konkurentene så lenge du forholder deg til varer begge har. samme for 2 og 3, gjør oppmerksom at jeg kun utarbeidet denne stittestakken for de 10 første på lista, men konklusjon skulle være klar.

 

Det er tilnærmet utfra et logiske matematisk hensyn å si at ved å bruke(matematisk) snittpris så kårees den billigste webshoppen.

 

Edit: det var gjennomsnittspris som ble brukt ikke medianpris

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Etter å ha lest gjennom denne tråden, er det ganske klart at de fleste ikke skjønner hvordan kk88 kan vinne denne eller i det hele tatt være på noen slags rankingliste for den saks skyld.

Men, om dette skal være prissammenligning eller pristest eller hva det nå skulle være, kommer man ikke bortfra at det faste innslaget med webshoptesten må ha utspilt sin rolle. Ihvertfall med de kriterier som de forskjellige foretak "veies"etter i dag. For oss som er litt mer (ok, forferdelig mye mer) interessert i data enn folk flest, er det andre kriterier som er vel så¨tungtveiende som pris. Jeg sier med dette ikke at jeg anser pris som uviktig, bare at det hjelper lite om en vare koster kr 200 mindre hos A enn hos B, når A bruker i overkant av en uke på å levere, når B kan levere samme dag... Så er det kommunikasjon og returbehandling.... Alle som handler hos nettbutikker vet av ikke alle er like gode på dette feltet. Noen nettbutikker har rett og slett fjernet muligheten for å kontakte dem pr telefon, under påskudd av at "de på denne måten er i stand til å yte bedre service.." Jommen sa jeg smør....

Andre nettbutikker har ry på seg for å være meget trege og vanskelige når det kommer til returbehandling.. Burde ikke dette strengt talt være at av de kriterier som burde inngå i en sådan test?

Pris er som tidligere nevnt meget viktig, men det hjelper meg lite å spare 500 kroner på en stasjonær pc, når salgsbedriften hevder at "feilen er påført etter kjøp", bare fordi kjøper er "grønn", og fordi salgsbedriften vet at det er vanskelig for kjøper å motbevise dette i de fleste tilfeller.

 

Hva med kundeservice i form av "ekstrapresanger"..., Dette oppfattes av mange som viktig, og kan uten tvil være en avgjørende faktor i valg av leverandør. Både Netshop, Komplett, MPX og microplex gjør dette i større eller mindre grad, og som kunde er det alltid hyggelig å kjenne smaken av Hvals sjokolade mens man ser ned på sine nye maskinvaredeler..

 

Hva med responstid.. Leveringstid, fra ordre til avhenting på postkontoret...

 

 

Etter alt det jeg har skrevet her regner jeg fortsatt med at det er noen som vil si noe sånt som at ... " Dette er bare ment å være en prissammenligning, og det er ikke tatt utgangspunkt i noen andre kriterier"...

 

Vel, dette stemmer jo, men spørsmålet jeg ønsker å stille er: Hvilken verdi har en test som utelukkende ser på pris..Resultatet av denne testen sier i bunn og grunn ganske mye om den anvendte metodens egnethet, eller mangel på sådan..

Hva er egentlig vitsen med en test som alle klikker på, noen leser og ingen anvender...WEBSHOPTESTEN har etter min mening ingen verdi overhodet slik den fremstår i dag.

Når man ved gjennomføring av en test som denne sitter igjen med KK88 som vinner, burde det vel strengt talt ringe noen varselbjeller...

For de som har litt kjennskap til forskning, vet jo at det i tilfeller hvor det er helt opplagt i hvilken retning noe beveger seg, ofte er en indikasjon på at det er noe galt med enten utvalg, forskningsopplegg generelt, måten spørsmål blir stilt på....osv...

Det er i dette tilfellet grunn til å tro at det å utrope KK88 som vinner av webshoptesten mest sannsynlig bryter med et hvert bilde man på forhånd hadde dannet seg av det endelige resultatet. kort sagt, dette bryter med (jeg vil anta) apriorioppfatningen til en relativt andel av forumbrukerne......

 

På et gitt tidspunkt er det på tide å stoppe opp, se på hva man driver med, evaluere de forskjellige oppgaver og resultater for så å revidere porteføljen og ved det kunne prioritere å bruke mer tid på andre matnyttige gjøremål, eventuelt legge til nye tjenester og produkter, i tråd med ønsker og behov hos brukerne.

 

Huff, dette ble mye! Jeg håper allikevel at redaksjonen, hvis de noen gang leser dette, gidder å ta dette til etteretning, og ikke bare avfeie dette som negativ kritikk..

Sannheten er, på tross av intensjon, har disse testene ingen verdi. Når jeg som privatperson kan registrere et enkeltmannsforetak, smiske meg til netto +30 dager nos norek og hattelco, legge ut sidene med ubekreftet levering dagen etter.. til markedets laveste priser.... så ringer jeg kundene, beklager ventetiden, får litt sympati og og et pluss i boka fordi jeg ringte og innformerte.. slik holder jeg på i ca 6 uker, før jeg er vinner av webshoptesten, og kan påberope meg dette "stempelet". Dette er i bunn og grunn et ekstremt og idiotisk eksempel, men det viser dog svakheter i metoden som ligger til grunn for denne testen.

Man kan jo spørre seg hva man i bunn og grunn skal med en prissammenligning...

Hadde det ikke vært en idè å utvikle en mer omfattende test som tar høyde for andre aspekter som det i dagen marked er vanskelig å ignorere. Det holder jo å kjøre en slik test hver 6. mnd.

Ved å utvikle et testkonsept som dette, vil også verdien av å få en utmerkelse som denne øke betraktelig. Fra å være en obskur pristest som ingen tilegger særlig vekt, til å være en utmerkelse som de beste webshoppene vil strekke seg langt for å sikre seg...

 

Tiden da pris var det avgjørende (og ofte eneste) kriteriet for valg av leverandør er definitivt over. Fra å være mange små og ressurssvake, har nettbutikkene innefor elektronikk hatt sterk vekst, satt stadig større fokus på kundeservice, strømlinjeformet sine organisasjoner for mest mulig effektiv og lønnsom drift.

Det er klart det må virke tillitsvekkende for en person som leser forumtråder hvor representanter for Netshop, Komplett, Digitalimpuls, MPX og Microplex, besvarer spørsmål, oppklarer misforståelser, kommer med beklagelser..o.l...

 

Dette er selvsagt viktige markedsføringsmessige virkemidler, som uten tvil har effekt.. Men, fokus må allikevel være på de som faktisk får hjelp av disse firmaenes representanter, eller de som får en unnskyldning eller beklagelse fra en av de nevnte...Siden dette er god service, på tross av at det også er markedsføringsfremstøt, fortjener nettbutikkene nå å bli vurdert og veid på en litt mer tilpasset og rettferdig skala.

Norske nettbutikker innen elektronikk oppfatter jeg som meget gode og innovative. De siste år har det kommet til flere tjenester og produkter som har til eneste hensikt å gjøre opplevelsen mer behagelig for kunden. Et økt fokus på ordreeffektuering har ført til kortere leveringstider, samt at flere nettbutikker tilbyr fordelaktige "bundler", i tillegg til at alle de store nettbutikkene har egne nyhetsmail med ukens tilbud.

 

 

Det å teste på pris på den måten som det er gjort her, er etter min mening totalt bortkastet da resultatene ikke hverken tilbyr økt kunnskap eller økte muligheter som følger av resultatene..

 

Jeg vet at flere at dere som jobber i hw.no har høyere utdannelse, og med dette forhåpentligvis en viss forskerkompetanse.. Det burde ikke være veldig vanskelig å lage et opplegg som tar høyde for et sett av kriterier. På denne måten vil vi som lesere av hw.no to ganger i året få servert en grundig test på bakgrunn av en helhetlig vudering basert på kriterier som dekker flere sider av bedriften.

 

 

Siden jeg har vært nesten snill i hele år, og det snart er jul.... så ønsker jeg meg......en ny, bedre og mer omfattende test av nettbutikker.. Webshoptesten kvalifiserer knapt nok til "agurkstoff".

Lenke til kommentar

Stolemann, denne testen har medført at jeg har fådd kjennskap til mange webbutikker som jeg ikke viste om fra før av, det er possitivt, nei du kan ikke vinne og bli laveste , dvs rimligste webshop med å smiske deg til grossistpriser fra norek, eet o.l. skal du være lavest i en så presset bransje som dette må det være gode folk som scanner markede for de beste priser.

 

og for alle andre kritereier utenom pris og tildels utvalg vil det som du selv never være subjektive vurderinger. Selv synes jeg det er topp at noen "nye" kommer og holder de store i ørene når det gjelder kun pris, og i så måte er en test som kårer Billigste webshop, slett ikke gådd ut på dato.

 

For meg virker det som om de fleste som vil ha bort denne testen kun er sur fordi "Deres" favoritt webshop ikke vinner., evtuelt er "tilkyttet noen av de webshoppene som er langt nede, for det er faktisk de som er langt nede på listen som har mest grunn til å ønske denne testen dit pepparn gror :yes:

 

alle min andre argumenter har jeg skrevet tidligere. Og til HW sine moderatorer, alle denne matematikken har overhode ikke vært en kritikk av tiltaket, "billigeste webshop", kun et innspill som forhåpetligvs til syvende og sist kan gjøre testen til et godt og intresangt tema i enda mange år. (selv har jeg hadd mye morre å se om de små grå fungere, og som selv alle mine utregner viser, at med hjelp av folk som nok er bedre i matematikk en meg, har Dere faktisk fådd en del brukbare tips som gjør at den sytingen om hvem som vinner faktisk kan stilne, og at "billigste webshop" kan bli en helt ok ting for både gamle og ny aktører i markede, og ikke minst oss forbrukere.

 

Egentlig skal HW ha all honør for å tørre å utsette seg selv for slik massiv kritikk, at de tør viser at de kan fortsatt være gode vaktbikkjer for oss :w00t:

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

En lang tråd med mange gode poenger. Det er ikke lett å lage en webshoptest som gir et korrekt utfall noe denne tråden viser. Det er også flott å se det store engasjementet hos våre leser som ønsker å bidra til at vi kan få en bedre test.

 

Vi hadde for en liten stund siden et "gebyr" på NOK 100,- for hver vare som butikkene ikke hadde inne. På den måten fikk vi bot med noen av problemene med et lavt vareutvalg. Se: http://www.hardware.no/priser/webshoptest/...ltattabell.html

 

Har dere noen tanker om det?

Lenke til kommentar

Pregressum : Vel siden jeg har hadd meninger om alt mulig her :blush: , må jeg vel ha en menig her og.

 

Personlig synes jeg 6 av 10 varer er en grei grense. Holder Dere den utsetter Dere ikke for masse kritikk rundt den grensen. Ved å legge til en beløp uavhenging hvilket beløp, tilsetter dere en factor som kan diskuteres, det er trossalt forskjell å legge til kr 100 om de manglere en eller annen mus vs en eller annen LCD skjerm, printer eller noe anne mere dyrt.

 

en for høy grense gir jo kun en sammenligning mellom de store, og det er da ikke dårlig å ha 60 % av vareutvalget.

 

I tilleg minnes jeg korrekt kårer Dere vel også "årets" billigste webshop, der kan det vel mer diskuteres om en butikk må ha 60 % alle gangene eller om det holder med 3 av 4, 2 av 4. Og siden jeg nå fortsatt "mener" synes jeg 3 av 4 ganger skulle være godt nok for å bli med i en evtuell kåring av "årets billigste webshop"

 

Og som Gekko sa i sitt innlegg om "uteliggere" dette fanges ganske godt opp av å bruke gjennomsnitts prisen. (lærte noe nytt der :thumbup: )

 

Og som den kontrollregning jeg utførte skulle en modell basert på gjennomsnitts prisen gi et resultat som veldig få skulle kunne bestride. Eneste grunnlaget til å bestride resultatet er som sagt om 60 % av vareutvalget er nok.

 

Korrigert feil bruk av matematisk bekgrep

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Takk for de siste innspillene, spesielt til Buddy og gekko513 for gode konkrete modeller. Stoolman, vi noterer oss også dine tanker omkring hva du mener en webshoptest bør innholde.

 

Vi kommer definitivt til å se nærmere på de siste modellene som er blitt lansert her, i særdeleshet den hvor man benytter gjennomsnittsprisen som idealpris.

Lenke til kommentar

og som et lite tips for å få alle "skjulte" kostnader med ved å gå helt til kjøp, før en oppgitt beregnet frak, miljøgebyrer og den der utingen som tidligere het fakturagebyr, nå ekspedisjonsgebyr. for slike ting påvirker direkte prisen, og skulle vel være hjemlet ved lov at skal oppgis, "tror jeg"

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Siden dere nevner at dere vil se nermere på den som brukker snitt prisen som ideal vil jeg bare nevne at det ofte er lurere å bruke median i stede for atirmetisk middel (snitt). Snitt er fint å bruke når man har en symetrisk distribusjon av dataene (prisene er gjevnt fordelt mellom dyreste og billigste), men som gekko fant ut; man får en grov feil når en butikk har supertilbud på en vare, mens de andre ligger nære hverandre i pris men en del høyre enn laveste pris. Ved å bruke median i stede for snitt viser man hvor "tyngepunktet" i distubisjonen ligger. Dersom distribusjonen er symetrisk vil snitt og median bli svært like hverandre.

 

FYI: median er når man setter opp alle tallene i stigende rekkefølge og velger de i midten. Dersom man partall antall tall (det ble mye tall) tar man snittet av de to midterste.

 

eksempel: 7 butikker har prisene 153, 92, 147, 185, 167, 158 og 172. En butikk har altså supertilbud på 92kr mens alle de andre ligger fra 147 til 185. Snittet ligger på 153,4 mens medianen er på 158. Ved å bruke median vil ikke alle de andre butikkene bli straffet så hardt fordi en butikk har supertilbid på en vare. På den andre siden; butikker som ligger under "tyngepunktet" blir belønnet for dette. Denne metoden hjelper altså å plukke opp på skjevheter i distribusjonene, men vil ikke gi skjevhet der distribusjonen er symetrisk.

Lenke til kommentar

Går også ann å bruke TRIMMEAN funksjonen i Excel til å kutte vekk de x% som er på topp og bunn. F.eks. vil TRIMMEAN med 0,2 som parameter kutte 10% i topp og 10% i bunn. Altså den regner gjennomsnittsverdien på de 31-3-3=27 tall som er midt i distribusjonen.

 

"Returns the mean of the interior of a data set. TRIMMEAN calculates the mean taken by excluding a percentage of data points from the top and bottom tails of a data set. You can use this function when you wish to exclude outlying data from your analysis."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...