Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Jeg trur det holder med kverulering nå... HW.no (moderatorer og andre) bør ta signalet om å endre navn fra "Webshop-testen" til "Laveste-pris-testen".. Det er viktig at dere har en slik test.. da det motiverer til konkurranse om lavere priser.. Men en "Webshoptest" er noe annet.. og sannsynligvis nokså vanskelig å få til objektivt... Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Se for dere følgende situasjon: Jeg starter nettbutikken "svindel as". Jeg har uannonserte tilbud på seks varer, og disse er tilfeldigvis de samme som de KK88 hadde. Tilbudene fører til at snittet er lavere enn KK88 sine priser, men ellers ligger nivået langt over andre butikker. Skal jeg vinne testen da? Atricom var kanskje billigere på disse seks varene, men de må jo ha vært tilsvarende dyrere på andre varer siden snittet ble dratt opp. Xell: det er stor forskjell på forhandlere som kun selger til bedrifter og de som retter seg mer mot bedrifter, men allikevel selger til private. Uavhengig av hvem forhandleren retter seg mot så er det et faktum at denne nettbutikken kom best ut med gjeldende framgangsmåte, og at det er mulig å handle der. ergo: jeg kan starte en butikk som heter svindel as, og bare ha de seks produktene kk88 har, og vinne testen *ringe brønnøysund* ...fra spøk til alvor. dere burde revidere denne testen litt, er så mange andre faktorer dere burde ta hensyn til som ikke er tatt med, at å kalle dette en webhoptest bare blir for dumt. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Atricom var kanskje billigere på disse seks varene, men de må jo ha vært tilsvarende dyrere på andre varer siden snittet ble dratt opp. Da har du misforstått hvordan dette har blitt regnet ut, K88 hadde kun de 6 varene som da også Articom var billigere på.. Det er faktisk flere butikker som er billigere på de samme varene som K88 har. Dvs det har ikke vært noen andre varer involvert i testen(edit: for K88), så problemet her er enkelt og greit at K88 ble kåret som billigste webshop på feil grunnlag(dvs uten å være billigst på noe som helst og heller ikke i snitt på de varene de faktisk har). Problemet her er matematikken bak "% over ideal" og ingenting annet. Sånn foruten at K88 neppe er en nettbutikk som holder dagens standard er dette ikke kritikk direkte rettet mot dem. HW.no (moderatorer og andre) bør ta signalet om å endre navn fra "Webshop-testen" til "Laveste-pris-testen"..Det er viktig at dere har en slik test.. da det motiverer til konkurranse om lavere priser.. Men en "Webshoptest" er noe annet.. og sannsynligvis nokså vanskelig å få til objektivt... Problemet er at testen slik den er nå ikke duger som "Laveste-pris-testen" engang og det er vel egentlig det som gjør at folk "kverulerer" litt(hvertfall jeg). En webshop test er neppe vanskeligere å få i stand, men man må sette opp helt klare forutsetninger og kvalifikasjonskrav for at butikkene skal være med for å få det til. Det krever litt mer, men neppe veldig mye. Endret 31. oktober 2004 av kindings Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Webshopper som ikke har et visst ant. av de vanligst produktene (eller tilsvarende, f.eks. har C3D 9600pro istedenfor Sapphire) burde elimineres (diskes) fra testen.... Denne testen er ikke verdt tiden det tar å lese den... Synd at dårlige og heller ikke billige webshopper kan skryte med... ... som burde være et kvalitetstempel!!!! Blir nesten irritert. VILLEDENDE! Sa det i forrige test dere hadde: Hvis dere ikke har tid/kan/har ressurser til å gjøre det skikkelig; DRIT I !!! Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 melder også min misnøye om denne testen. den villeder folk som ikke vet bedre til å kjøpe hos håpløse webshops. selv bruker jeg prisguiden når jeg handler varer, og de 3 siste gangene jeg har kjøpt noe har komplett kommet på #1-plass. merkelig at de får så dårlig ranking i webshop-testen hver gang O_o Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 ... så hele problemet er at HW.no har i praksis brukt idealpris på de varene som butikken ikke fører. "Siden butikken ikke har noen varer, later vi som om de var billigst i hele verden." - "Hardware.no's Webshoptest" burde døpes om til "Hardware.no's Pristest" - Hw.no bør seriøst finne en måte å 'straffe' butikker som har dårlig utvalg, uten å straffe de butikkene som har et alternativt sortiment mer enn nødvendig. Jeg føyer meg inn i rekken av brukere som mener "Webshoptesten" er fullstendig verdiløs og et dårlig stykke arbeid fra de som har planlagt den. Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Hvis de hadde regnet % over idealpris for hver enkelt vare og så funnet gjennomsnittet av varene webshopen faktisk har ville vel metoden "% over idealpris" fungert. Lenke til kommentar
Howard Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Vi takker alle som har kommet med konstruktive tilbakemeldinger denne gangen. Det var mange gode og verdifulle tilbakemeldinger, og en del som ikke var like gjennomtenkte Webshoptesten er blitt gjennomført mer eller mindre på samme form, siden starten i 1999. Som nevnt blir metoden som ligger bak stadig diskutert, men det er flere hensyn å ta. Som f.eks. hvor hardt man skal straffe en webshop fordi den ikke selger ASUS-produkter. Vi mener webshoptesten gir et øyeblikksbilde av prisnivået i de ulike webshopene, selv om metoden og fremgangsmåten alltid kan diskuteres. Vinneren denne gangen, KK88, har alltid ligget svært høyt opp på listen over webshoper som ikke kom på "hovedlisten". Denne gangen kom butikken med på hovedlisten, fordi den oppfylte det forhåndssatte kravet om 6 av 10 produkter. Uansett kan vi med sikkerhet si at metoden for gjennomføringen av pristesten vil bli diskutert og modifisert i nærmeste fremtid, og at "webshoptesten" trolig bytter navn til mindre forvirrende "pristesten" e.l. Dette er noe vi allerede har diskutert, men som ikke ble innført i forbindelse med Q3-testen. Kanskje har også webshoptesten utspilt sin rolle, og at prisguiden, forumet og webshopguiden i kombinasjon gjør en mer enn god nok jobb for å holde prisnivået nede. Dette er ting vi vil ta opp til diskusjon. Igjen takker vi for alle gode tips og tilbakemeldinger. Vi er her for dere og vil naturligvis strekke oss langt i å imøtekomme deres ønsker og synspunkter. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Se for dere følgende situasjon: Jeg starter nettbutikken "svindel as". Jeg har uannonserte tilbud på seks varer, og disse er tilfeldigvis de samme som de KK88 hadde. Tilbudene fører til at snittet er lavere enn KK88 sine priser, men ellers ligger nivået langt over andre butikker. Skal jeg vinne testen da? Atricom var kanskje billigere på disse seks varene, men de må jo ha vært tilsvarende dyrere på andre varer siden snittet ble dratt opp. Xell: det er stor forskjell på forhandlere som kun selger til bedrifter og de som retter seg mer mot bedrifter, men allikevel selger til private. Uavhengig av hvem forhandleren retter seg mot så er det et faktum at denne nettbutikken kom best ut med gjeldende framgangsmåte, og at det er mulig å handle der. Selvsagt skal du ikke vinne testen da, fordi du har flere varer som også er med i pristesten. Problemet i dette tilfelle er at vinneren ikke er billigst på de seks produktene de har. Grunnen til at de har vunnet er den fiktive prisen som settes på de produktene de ikke har. De tjener m.a.o. på å ikke ha inne de fire siste varene. Det blir feil. Hvis jeg tilfeldigvis skulle ha seks produkter og de seks var de produktene som KK88 hadde med i pristesten. I følge Hw.no sin webshoptest, bør jeg bruke KK88. Siden de er billigst, men sjekker jeg prisguiden med alle de seks produktene, kommer ikke KK88 øverst på listen. Den beste modellen til nå, er den man beregner ut gjennomsnittlig prosent over idealpris på de varene man har inne. Har du seks varer, beregnes gjennomsnittet ut ifra de seks varene, og ikke ved hjelp av priser som ikke eksisterer. Hvis man skal gi en fiktiv pris, bør den prisen være like langt over idealprisen som gjennomsnittet av de andre prisene, i prosent. Som jeg har sagt tidligere, dette kan ikke kalles en webshoptest, og med nåværende resultat, heller ikke en pristest. EDIT: Howard: Synes ikke en butikk skal straffes for å ikke ha et produkt inne. Testen bør heller ha flere varer med, og da fra "begge leirer" (amd/intel, ati/nvidia). Endret 1. november 2004 av Orjanp Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Nå vil man som Howard sier antakelig endre navn til pristest eller noe annet som samsvarer med hva det dette faktisk er. Så da har den delen av diskusjonen sin løsning. Selv om dette begrenser seg til å finne billigste webshop vil jeg likevel foreslå at man innfører ett basisutvalg av varer som skal være med, og at de som ikke har disse heller ikke blir med i oversikten. En kunne f.eks. lage basisutvalget slik at noe lignende dette er med hver gang: cpu fra AMD cpu fra Intel Hovedkort for AMD Hovedkort for Intel Skjermkort harddisk skjerm Det forutsettes da at utvalget innen basisen varieres fra gang til gang slik at ikke butikkene vet hva som kommer med neste gang og kan endre prisene deretter. Straffen er at dersom man ikke har et vist vareutvalg fortjener man heller ikke å komme med. Ulempen for leserne er at dersom noen spesialiserer seg på f.eks AMD og ikke fører Intel vil de ikke bli med selv om de kan være blligere. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Du bør i så fall også ha med skjermkort både fra ATI og Nvidia, samt både lcd og crt skjerm. Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Kvifor skal det vere eit krav at butikken skal ha både AMD og Intel CPU, og hovedkort for både AMD og Intel? Viss du kjøper eit Intel system, så drit du vel i om butikken har AMD og omvendt. Viss lite vareutval gjer komponentane billegare så er vel det eit pluss? Men etter mi meining bør i alle fall butikken ha delar nok til ein "heil pc" for å vere med i ein slik test. Men tenk viss t.d. eg startar "AMD butikken", med gode avtalar med lev. av AMD utstyr, viss eg då kan selje AMD CPU, AMD hovedkort, skjermkort, HD osv billegare enn alle andre må vel det vere bra? hmm.. vart litt rotete dette, men nokon skjønte kanskje poenget.. (sjølv om det i tillegg er på NN ) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Kvifor skal det vere eit krav at butikken skal ha både AMD og Intel CPU, og hovedkort for både AMD og Intel? Viss du kjøper eit Intel system, så drit du vel i om butikken har AMD og omvendt. Viss lite vareutval gjer komponentane billegare så er vel det eit pluss? Men etter mi meining bør i alle fall butikken ha delar nok til ein "heil pc" for å vere med i ein slik test. Men tenk viss t.d. eg startar "AMD butikken", med gode avtalar med lev. av AMD utstyr, viss eg då kan selje AMD CPU, AMD hovedkort, skjermkort, HD osv billegare enn alle andre må vel det vere bra? hmm.. vart litt rotete dette, men nokon skjønte kanskje poenget.. (sjølv om det i tillegg er på NN ) Helt enig , som jeg har sagt tidligere så må det være opp til butikken om hva de skal selge . og det ville være temmelig sykt om en butikk skulle utestenges fordi de ikke selger amd cpuer eller cpuer fra Intel . Lenke til kommentar
Xell Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Er til dels enig, men en butikk som speiealiserer seg på en produktgruppe burde ikke havne på topp i en test som er lagt opp som en allround test (vare leste med bred spredning). BA1: det er kjempeflott hvis et mindere vareutvalg kan gi forbruker lavere priser. Det som er feil her er at f.eks. Articom kommer dårligere ut enn KK88 på tross av at de er billigere enn KK88 på samtlige produkter de har felles. Den matematiske modellen som ligger bak her premierer altså et lavt vareutvalt uavhengig om det er billigere eller ikke. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Kvifor skal det vere eit krav at butikken skal ha både AMD og Intel CPU, og hovedkort for både AMD og Intel? Viss du kjøper eit Intel system, så drit du vel i om butikken har AMD og omvendt. Viss lite vareutval gjer komponentane billegare så er vel det eit pluss? Men etter mi meining bør i alle fall butikken ha delar nok til ein "heil pc" for å vere med i ein slik test. Men tenk viss t.d. eg startar "AMD butikken", med gode avtalar med lev. av AMD utstyr, viss eg då kan selje AMD CPU, AMD hovedkort, skjermkort, HD osv billegare enn alle andre må vel det vere bra? hmm.. vart litt rotete dette, men nokon skjønte kanskje poenget.. (sjølv om det i tillegg er på NN ) Helt enig , som jeg har sagt tidligere så må det være opp til butikken om hva de skal selge . og det ville være temmelig sykt om en butikk skulle utestenges fordi de ikke selger amd cpuer eller cpuer fra Intel . I praksis betyr dette at en enten må utelate cpuer eller sammenlikne pris på tvers av produsent, Athlon 64 3000 med P4 3,0. Forslaget om et basisutvalg kom nettopp på grunn av de reaksjonene som kom ved at flere, inklusive vinneren av testen bare hadde noen få av produktene som var med. Reaksjonene etter denne testen viser tydelig hvor vanskelig det er å lage en rettferdig sammenlikning. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Nei en må ikke utelate cpuer eller noe annet , ta snittprisen på disse fra de andre butikkene som er med og så legger du til feks 5% fordi de ikke har det produktet . Dette er jo ikke en test for kun de som har alt , skulle det det vært ble det vel ingen som nådde opp For deg kan det være viktigst at de har amd for meg kan det være viktigst at de har ATI osv osv Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Synes heller ikke at en butikk skal utelates på bakgrunn av at de ikke fører et produkt. Men å bruke en fiktiv pris blir feil uansett hvordan man ser på det. Det viser vel dette resultatet med all tydelighet. Man bør ikke straffes eller ha fordeler av lite vareutvalg, annet enn det som gjenspeiles i prisen på de produktene som butikken fører. Endret 1. november 2004 av Orjanp Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 BA1: det er kjempeflott hvis et mindere vareutvalg kan gi forbruker lavere priser. Det som er feil her er at f.eks. Articom kommer dårligere ut enn KK88 på tross av at de er billigere enn KK88 på samtlige produkter de har felles. Den matematiske modellen som ligger bak her premierer altså et lavt vareutvalt uavhengig om det er billigere eller ikke. Jepp.. dette har eg jo poengtert fleire gongar før i denne tråden! Utrekningsmetoden er feil, men mitt poeng var at butikkar som t.d. ikkje har AMD skal bli uteleten frå testen. Men dei skal sjølvsagt ikkje tene på å ha få produkt! Viss dei skal vinne ein slik test med f.eks. kunn 6 av 10 produkt (forresten så er 10 produkt alt for lite imo.) må dei gjere det fordi dei er klart billegare enn dei andre på desse 6 produkta. Lenke til kommentar
superman Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Synes å huske at for noen år siden ble det lagt til 100kr til idealprisen hvis en webshop ikke hadde produktet. Mulig jeg tar feil asså... Men uansett, dette kan virke ganske bra, da det koster ca 100kr i frakt å bestille produktet webshopen mangler (fra webshopen som har varen billigst). Noen som ser hvor jeg vil hen? Edit: la til noe... Endret 1. november 2004 av superman Lenke til kommentar
Buddy Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) enden / howard, som jeg har påpekt i mange innlegg her, Dere har og kan ikke ha noe forsvar foren totalt feilslått måte å regne på, det finnes rett og slett ikke en eneste fornuftig matematisk måte å forsvare Deres måte å regne på, ville hehe faktisk bestått til stryk på en hver matematikk eksame. Jeg synes alkevel at testen har livts rett og er en fin ting, og testen engasjer , det i seg selv er possitivt. For det er bare for Dere å krype til korsjet å innse at Dere ikke engang har kåret den billigste webshoppen heller !! Enden du får bare smilet frem når du sier at det andre produktene articom må jo ha trukket opp når de alikevel ikke slår KK88, er vel bedre at du selv ser at det er håpløs tankegang, enn at du blir vist det med teskjei, fine med matematikk er at det kan etterprøves vet du, hehe og bare som et ps, skulle det noen gang komme opp en test som omhandler noen form for rettskriving, ja da skal jeg holde kjeft men for aldel ikke slutt med testen, den er en fin ting, få bare en måte å renge på som ikke kan bestrides på utfra logiske matematiske formler. Er det billigste webshop dere skal kåre så er det ikke så vanskelig, er det beste webshop dere skal kåre så kommer det desverre inn mange subjektive vurdering inn også. Men holder Dere til ei grense på 6 av 10 produkter er det ikke nødvendig å være skarpeste kniven i skuffen for å finne en forsvarbar metode. Men vær også klar over at dess mer subjektive faktorer dere drar inn dess mer "usakelig" og sakelig kritikk kan Dere forvente. Er Det beste webshop Dere skal kåre så har Dere ikke noe valg en å dra inn ting som vil være subjektivt, dvs ,service, sidelayout, brukervennlighet o.l. er det rimiligste webshop, vel da er det egentlig kun hvor stort utvalg webshoppen har som kan være grunnlag for å bestride en kåring av Dere, straks Dere for skikk på måten å kåre en vinner på. Endret 3. november 2004 av Buddy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå