Gå til innhold

Redusere PSU støy

Anbefalte innlegg

Jeg har en særdeles stille/støyregulert PC bortsett fra strømforsyningen som er en Fortron/Source 400W med 12cm vifte.

Viften er ikke helt håpløs, men den bråker for mye for meg !

Det jeg ønsker å gjøre er:

1. Dempe viftehastigheten

2. Eventuelt kjøpe ny mer stille vifte

3. Siste utvei, ny strømforsyning

Det jeg lurer på er de praktiske tingene:

Hvordan demper jeg hastigheten på den originale viften(forklar så selv mor kan forstå..) ?

Hvis jeg kjøper en ny 3-pins vifte, hvordan kopler jeg denne ?

Er det en fare for at strømforsyningen nekter å starte hvis det ikke er koplet en vifte til de originale vifteledningene ?

Jeg takker for alle gode svar !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støydempningsmatter reduserer nok ikke viftestøyen noe.

Det du kan gjør er å sette en slik"dempering", slik at du slipper så mye vibrasjoner.

Det andre du kan gjøre, er å kjøpe ei ny, og stillere vifte.

Denne er både stille, og temperatur regulert. Bare husk å sjekk om den flytter nok luft!

Tredje, og siste alternativet jeg kan komme på, må være å sette en /rheobus/motstand/viftestyring på den allerede eksisterende vifte.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme psu selv. Den orginale vifta ER veldig bråkete, så den er det bare å skifte.

Jeg prøvde og bare koble viften til 5v (koblet den ifra inni psu), da bråkte den mer enn før.

Så viften går allerede på veldig lav volt.

Kjøp en papst vifte eller noe.

Inni psu så finner du et lite kretskort som viften er koblet på, dette kan du bare fjerne helt. Det har en temp. sensor på kjøleribben. Denne er limt fast, så det kreves litt "arbeid" å få den av.

Så kobler du bare den nye viften på 5/7 volt.

Det du eventuelt kan gjøre er å koble tempsensor kretskortet til 7v, og la den styre viften med 7v som maks.

Lenke til kommentar

Ok jeg følger rådet og har bestilt en papst vifte, "vibrasjonsdempefeste" eller noe sånt og en temperaturmåler. Jeg har en rheostat som jeg kopler viften via så kan jeg regulere den selv :)

Hvis ikke dette blir stille så blir det vannkjøling og vifteløs psu neste !

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått viften, men er litt usikker på hvordan jag skal kople den. Fra den gamle viften går det kun to ledninger, rød og svart. Den nye har tre, rød, grønn og hvit.

Er en av dem til jord, og kan jeg bare glemme denne ?

Jeg lurer også på hvordan jeg kopler til 7V inni strømforsyningen, slik som LeGranDuc nevnte.

Lenke til kommentar

hei. jeg har selv bytta vifta på et power, strømforsyninger kjører vel viftene på maks hastighet slik som de fleste hovedkort gjør, så d hjelper lite å bytte vifte, du må uansett skru ned hastigheten, jeg anbefaler at du kjøpen en slik motstand eller noe, kanskje en zalman rheo-ettellerannet. good luck :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har nå fått viften, men er litt usikker på hvordan jag skal kople den. Fra den gamle viften går det kun to ledninger, rød og svart. Den nye har tre, rød, grønn og hvit.

Er en av dem til jord, og kan jeg bare glemme denne ?

Jeg lurer også på hvordan jeg kopler til 7V inni strømforsyningen, slik som LeGranDuc nevnte.

Hvis det er 3 ledere, så er den ene lederen for å avlese vifte hastigheten. den kan du bare blåse i. ikke at jeg vet hvem av de det er. det kan du teste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...