Palsam Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Får ikke dette til å funke med win98se. Får følgende feilmelding når jeg prøver å logge meg på gateway'en (har byttet ip adr. :smile: Initializing the connection... Contacting the security gateway at 255.255.255.255... Failed to establish a secure connection to the security gateway. Prøvde også med WinXP, men fikk problemer under installasjon. Etter flere forsøk på reinstallasjon (som påstår "completed successfully"), får jeg ved oppstart av VPN klienten (VPN Dialer) feilmeldingen "The necessary vpn subsystem is not available. You will not be able to make a connection to the remote IPSec server." På begge maskinene får jeg pinget serveren (dvs. får respons med avg. 40ms). Noen som har noen gode forslag? Palsam Lenke til kommentar
xoop Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Bruk heller PPTP som protokoll i stedet for L2TP som er avhengig av IPsec. Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Hvis du prøver å sette opp en IPSec VPN kobling bak en NAT router (som de fleste ADSL rutere er) så vil de aldri virke. IPSec pakker som har fått IP'en sin endret vil ikke bli godkjent av motaker. IPSec skal nemelig kunne garantere at den vet hvem den snakker med. Når du da sitter med en intern IP på f.eks 193.168.1.220 så vil denne bli byttet ut med den eksterne IP'en til rutereren din (som retur adresse). Dette vil bli sett på som om at noen prøver å stjele sesosjen og IPSec protokollen nekter å være med på leken. Det du mest sansynlig kan gjøre er å sette opp VPN koblingen fra ruteren, de fleste ADSL rutere har muligheten for å være en IPSec klient og da vil det virke. Vær obs på at da vil nok alle bak din ruter kunne nå det nettet du har VPN'et mot. G. Lenke til kommentar
Palsam Skrevet 23. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2002 Jeg glemte å si at jeg skal koble meg opp mot jobben, og dermed er fastlåst mhp protokoll, klient osv. En annen ting er at ADSL abonnementet inkluderer bare et modem (Alcatel Speed Touch Home), ikke en ruter. Dette har vel samme ip adr. som VPN klienten bruker? Dermed skulle vel problemstillingen med IPSec pakker som Gaute nevner være aktuell for meg? Har snakket med Telenor support (gratis versjonen), og det mener at VPN skal la seg gjøre (om enn litt tregt). Siden de sier at de ikke driver support på VPN, vet jeg jo ikke hvilken metode (IPSec eller evt andre) som de mener skal funke. Er det noen som kjører VPN via Alcatel modemet som kan beskrive hvordan det skal gjøres? Palsam Lenke til kommentar
christt Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Jo, det funker... Jeg kjører dette selv, men jeg ble nødt til å kjøre det på IPsec over TCP (port 10000). Hvis du har firewall stopper det gjerne der, eks hvis du kjører zonealarm må du åpne opp div udp greier... Synes ikke det går merkbart tregere... Lenke til kommentar
christt Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-22 20:28, Gaute skrev:Hvis du prøver å sette opp en IPSec VPN kobling bak en NAT router (som de fleste ADSL rutere er) så vil de aldri virke. IPSec pakker som har fått IP'en sin endret vil ikke bli godkjent av motaker. IPSec skal nemelig kunne garantere at den vet hvem den snakker med. Når du da sitter med en intern IP på f.eks 193.168.1.220 så vil denne bli byttet ut med den eksterne IP'en til rutereren din (som retur adresse). Dette vil bli sett på som om at noen prøver å stjele sesosjen og IPSec protokollen nekter å være med på leken.Det du mest sansynlig kan gjøre er å sette opp VPN koblingen fra ruteren, de fleste ADSL rutere har muligheten for å være en IPSec klient og da vil det virke. Vær obs på at da vil nok alle bak din ruter kunne nå det nettet du har VPN'et mot.G. Dette kan ikke stemme, da jeg kjører VPN. Sitter bak en kobinert router/firewall/switch. Når jeg kjører VPN får jeg ny IP, dette kjør at jeg ikke får tilgang til å logge meg inn på routern min... Da jeg ikke har lokalnettip lenger... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå