Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbånd ADSL Internett


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg har fremdeles analog Internett tilkopling, men jeg ser at det blir ikke lenge før jeg må skifte til bredbånd. Enkelte sider har så mye grafikk og blinkene ting at det går ikke akkurat fort......

 

Hva skal man velge, jo for meg er det ganske enkelt, bruker internett noen timer daglig, men er også bortreist i perioder. Og da er det ikke behov eller bruk av internett (bor alene). Så valget av netttilbyder faller veldig mye på månedspris og tilknytningspris.

 

Etter mange timers søk og leting så finner jeg tilbydere som kan skaffe meg bredbåndsinternett til en pris som jeg kunne akseptere. Men det er andre igjen som har en enda hyggeligere månedspris, men de kan ikke levere, for avstanden til sentralen er for stor, får oppgitt at målt avstand er 5628 meter. Er ikke helt sikker hvor sentralen ligger, men det er litt rart at det kan bli så langt.

 

Det som jeg egentlig lurer på er hvorfor noen kan levere og andre ikke med denne avstanden ? Er jo samme sentral.

 

Noen nettleverandører sier at sentralen er ikke klargjort/utbygd. Her er det noe tekniske greier, men er det slik at alle nettlevrandører må installere sitt utstyr i sentralene, eller er det telenor som gjør det, felles utstyr ?

 

For det er vel telenor som eier sentralene ? Underlig dette, for hvis alle nettleverandører skal montere sitt utstyr i sentraler, må det vel bli utrolig fullt her til slutt. Leste vel et sted at det finnes over 100 forskjellige nett leverandører.

 

Noen tilbydere sier at når man ikke har ISDN og bare analog telefon, må man ha montør. Her hjemme greier jeg å kople/rigge til alt selv. (arbeider inne elektro bransjen).

Skal montøren kun montere et kort i sentralen ? Håper at noen skjønner min tankegang.

 

Det ligger mye informasjon om bredbånd på diverse nettsteder, men endel av det er jo litt gammelt. Derfor føler jeg at jeg ikke helt har fått taket på endel om utstyr for bredbånd.

 

Den dele i sentralen spurte jeg om ovenfor. Så kommer vi til delene i huset. Skal kople opp 2 kanskje 3 maskiner til internett. Etter det jeg har lest kan det gjøre på flere måter men jeg ville velge å bruke switch eller router. Det som er litt uklart for med er inneholder roturen asdl modem, eller vil det alltid komme i tillegg uansett om man bruker router eller switch. Er ikke så mange som selger ADSL modemer, finner bare analoge og ISDN modemer. Vet at nettleverandørene levere modem, men kanskje kan man kjøpe det andre steder.

 

Håper at det er noen som vil ta seg bryet med å svare. Av og til når man sender mailer og spør om ting så er det ikke alltid at noen tar seg bryet med å svare, og det er jo litt dårlig. Kanskje det ikke er rette sted å stille disse spørsmål, men da er det sikkert noen som vel hvem, hva og hvor. Eller kanskje dere bare videresender den til ...............

 

Vil på forhånd takke for svarene som vil være meg til stor hjelp.

 

Ha en fortsatt fin dag. :dontgetit::blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja

linje linjelengden din er litt i overkant av det som går

grensa er ca 5000

mesteparten av adsl tilbydere har eget utstyr i sentralene

du kan fint koble analog selv men noen selskaper har som krav at har du flere kont en 1 skal du ha montør (veit at tele2 har det)

 

montøren kobler bare et kort i sentralen ja

tror alle lev routere i dag

men du kan kjøpe det hvor du vil

el-kjøp osv

Endret av sniperdybe
Lenke til kommentar
Routere med innebygde adsl-modem.

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10289

Hvordan fungerer den?

Har ikkje prøvd nokon av dei som er til salgs på komplett.

Har kun prøvd Zyxel Prestige 650, Telenor og adsl.no

Desse hadde ikkje innebygd switch, altså kun ein utgang.

Difor må eg i tillegg ha ein switch eller hub før pc-ane,

men modemet sin innebygde router-funksjon gir ut ip-addresser

og legger til informasjon i data-pakkane slik at switchen veit

kven som skal ha dei, eller slik at datamaskinene sjølv får velge om

dei vil ta i mot ved bruk av hub.

Lenke til kommentar

Hvilke aktører som kan gi deg linje avhengeg av hvilken aktører som har utstyr i sentralen du er koblet til. Veldig mange av leverandørene leier gjennom telenor, så om telefonsjekken på telenot går igjennom, så er det meget sansynlig at du kan velge mellom flere leverandører.

 

Avstanden din til sentralen er et problem. Det ligger i grenseland for det man kan forvente av ADSL skal fungere på. Dvs. det kan være det fungerer fint på moderate hastigheter, eller det kan være det ikke fungerer i det hele tatt. Dette kommer igjen ann på den fysiske kvlaiteten på linjen osv. Det er med andre ord ganske umulig å si før kan faktisk prøver å koble det opp.

 

Noen leverandører vil nekte å godta bestillingen pga. avstanden, og andre vil godta bestillingen mot at du selv går med på at det ikke er sikkert at produktet kan leveres så bra som det skal (eller i det hele tatt, om du er uheldig). NGT gjør det ihvertfall slik.

 

Anngående hvem som eier utsyr i sentralene, så er det noen aktører som f.eks. NGT som har eget utstyr og bygger ut eget nett. I tillegg er det vledig mange andre aktører som driver wholesale, dvs. de selger telenors produkter med egne priser og supportavtaler osv. Disse går gjennom telenors utstyr.

 

Uansett hva Telenor måtte fortelle deg, så trenger du IKKE ISDN for å få ADSl. Du trenger faktisk ikke telefon en gang. Du som har telefon fra før vil sansynligvis få delt akkess. Da får du en splitter som deler signalene fra linjen din til telefon og ADSL. Dette er rimelig enjkelt å fikse selv. Den største utfordringen er å få plassert splitteren helt først på inntaket til husett ditt, og få ledninger til telefonene rundtom i huset. Det kan i noen tilfeller medføre å strekke en ny telefonkabel i veggen, men det er ikke noe som en litt nevenyttig person ikke klarer å ordne selv. Du kan altids få en montør til å fikse det, men det er jo ikke akkurat gratis. Spør leverandøren hva slags priser de har før montører, om det er noe inkludert, og om de har _krav_ for at det skal komme montør i noen tilfeller.

 

Om du skal ha 3 masiner på nett, så trenger du 2 ting: ADSL modemet (også ofte referert til som CPE eller ruter) + bredbåndsruter. I mange tilfeller er dette integrert til en enkelt del, slik at det bare blir en boks som både er modem og ruter. Dette er litt viktig å passe på. Noen operatører gir kun modem, noen gir kombo, og noen lar deg velge hva du vil ha. Spør o mdette før du bestiller, sli kat det ike blir ubehagelige overraskelser. En bredbåndsrouter, om du skulle bestemme deg for å kjøpe en selv, koster rundt 300-500 kroner for en enkel modell. Avhengig på om det finnes flere LAN-uttak på ruter-løsningen du bruker, så trenger du enswitch eller hub bak denne til å fysisk få nok plugger til å koble på 3 masiner. Noen kombo ruter-modem har flere porter, og noen har bare en. Spør også om dette, slikat du vet hva du trenger å kjøpe selv. En switch kan du få veldig billig for ca 200.

 

Jeg håper dette gav litt innsikt, og ikke var for mye å svelge unna på en gang. Jeg svarer gjerne på follow-up spørsmål =) Beklager skrivefeil, men jeg orker ikke å sjekke dene når jeg ikke har tilgang på stavekontroll på dene maskinen.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Routere med innebygde adsl-modem.

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10289

Jeg annbefaler på det sterkeste å IKKE kjøpe eget utsyr før du har en avtale med en bredbåndsleverandør. Som sagt over, så leverer de aller fleste ISPe'er med utstyr som du "låner" fra dem mens du abbonerer. I tillegg er det som regel minimalt med hjelp å få når du bruker utstyr som ikke er standard hos leverandøren, siden de kanksje ikke kjenner til modellen du bruker.

 

Noen type rutere passer heller ikke til DSLAM'ene som står i sentralen og tar imot informasjon, så du må absolutt ikke kjøpre noe selv før du ihvertfalll vet hva slags utstyr den skal kobles opp mot. Jeg annbefaler ikek å velge ruter selv med mindre du er "ekspert" og ved hva du driver med, ellers kaster du bort penger på utsyr som du enten ikke trenger, eller kanskje ikke vil kunne få til å fungere en gang.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er som jeg trodde Telenor monopolet er ikke over. Og det er klart at det vil det heller ikke så lenge de eier sentraler og linjenettet. De andre operatørene må derfor danse etter Telenors anvisninger, de husmenn.

 

Leser mange fagre ord om bredbånd på Teleavisen, og på Bane tele, men hvorfor skjer det ikke noe utenfor de store byene. Nei for de tjener ikke nokk penger på det.

 

Hvorfor brukes det ikke mere trådløse sytemer, så er det vel ikke problemer med kabellengder.

 

Se på historien om internett, analog.........så kom ISDN, og når mange nok ble klar over hva dette var så kom ADSL........ og nå kommer SHDSL ...

 

Ja ja jeg tenker at jeg holder meg til analog enda en stund. Tilbudene er ikke bra nok i forhold til prisene.

 

Atter engang konstatert at ting går sakte på Sørlandet.

Lenke til kommentar

Tsja, det er vel ikke SHDSL som vil bli det neste store, men heller ADSL2+. SHDSL kom mer eller mindre samtidig med ADSL, og er bare like mye utkapasitet som inn. Det er hovedsakleig for bedrifter som har spesielle behov.

 

Synd at du ikke synes DSL tilbudene er gode nok. Det er en helt annen frihet når man er fast oppkoblet =) , men det kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye man bruker det. Selv bare noen hundre i måneden er jo mye om man bare bruker internett til å lese nyheter, mail og gå i banken...

 

Forhåpnetligvis så fortsetter prisene å dette også fremover =)

 

Forresten så er Telenor-monopolet over (på en måte). Telenor må nå leie linjer av seg selv, på samme måte som alle andre leverandører må, og den delen av telenor som leier ut linjene er regulert av statlige organ. Det er ihvertfall mye bedre nå enn det var før =)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...