w2k Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) Er det store ytelses forksjeller på å kjøre OS'et/spill/programmer på en disk med for eksempel 8MB cache en på en eldre (lik) 7200rpm disk-men da uten så mye cache...... P3 800MGHZ, 640MBram Endret 29. oktober 2004 av w2k Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Mindre enn 8Mb cache kan du merke forskjell. Forskjellen på 8Mb i forhold til 16Mb cache er ikke like stor (men allikevel merkbar). Ville ikke kjøpt disker med 2Mb cache idag. Lenke til kommentar
w2k Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Kjører windows og alt på en 2mb(?) cahce disk, og lagrer stuff på en 8mb cache disk, kanskje det er best å bytte om. Lenke til kommentar
Babadurion Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 For å si det slik er nok 8mb til 16mb en utrolig stor forskjell, tenk bare på det at du dobbler hele cache'n, så har du råd gå for maxtor |||. De er jo nesten kjappere enn raptor på 10000rpm, og det er mindre støy også. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) mer cache vil hjelpe deg med å oppå høyere overføringshastighet på disken i både i hovedsakelig linjær lesing, og til en viss grad i random access. Det er hovedsakleig bare servere som har mye random access lesing. høyere rotasjonshastighet vil la disken finne data raskere, og gi høere ytelse på random access. 2mb cache holder egentlig veldig bra, men i og med at det er helt på vei ut av markedet, og 8 mb koster nesten ingenting mer ,så annbefaler jeg 7200rpm 8mb cahce for vanlige desktopper. Selv for de mer ekstreme gamere er det lite å hente over dette. 16mb cahce på de laler nyeste diskene hjelper noe, men knapt merkbart. Det er virkig å merke seg at disken kun vil hjelpe på loadetider, og ikke på for eksempel antal frames pr. sekund. Det du står å tjene på å ha 8mb iforhold til 2 mb cahce i et spill for eksempel, er kanskje 0,5 eller 1 sekund mindre loadetid når du loader et nytt brett eller område. Det er alstå hovedsaklig servere og desktopper som bruker til videoredigering (eller annen flytting av store mendger data) som "trenger" gode disker. For vanlig bruk, er forskjellene minimale. Ved mindre du trenger mer plass så blir det passelig lite lurt å kjøpe en ny disk med mer cache for å få spill til å gå raskere... -Stigma PS: bekalger skrivefeil, jeg sitter på et kjipa-tastatur og har ikke stavekontroll *sukk* Endret 29. oktober 2004 av Stigma Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 En Maxtor Maxline III/Dmax10 har mye dårligere søketid enn en Raptor. Av en eller annen grunn sliter de nye seriene til Maxtor med søketid.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 En Maxtor Maxline III/Dmax10 har mye dårligere søketid enn en Raptor. Av en eller annen grunn sliter de nye seriene til Maxtor med søketid.. Det er jo ikke så vanskelig å forklare... raskere spinn = bedre søketid. Cache kan ikke hjelpe deg på søketiden, så det sier seg selv at en 10000rpm vil gruse en 7200. -Stigma Lenke til kommentar
BioAcid Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Vel, har kjøpt meg en med 16mb uansett jeg, ligger i posten i dag Trenger mange disker når man ikke orker brenne Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Vel, har kjøpt meg en med 16mb uansett jeg, ligger i posten i dag Trenger mange disker når man ikke orker brenne ... eller å kjøpe originalvarer mobb mobb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå