deve87 Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Hva er forsjellen mellom klasse A og klasse B forsterkere. Vet at det er lydkvaliteten, pris og at de klarer og gjengi klarere diskant per 1db. Men er det noe mere forsjell mellom de to klassene ? Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) Såvidt jeg husker har klasse A forsterkere en jevn strømtilgang som sikrer at den aldri må "hente mer" fra strømnettet i perioder hvor musikken blir ekstra kraftig, det blir som batteridrift (veldig stabil strømforsyning), mens med vanlig B klasse går det i "rykk og napp". Tror man skal være rimelig kresen for å høre forskjell uansett. Men A klasse skal altså ha mest balansert strømtilførsel, noe som igjen skal sikre større kontroll over musikken. Særlig klassisk musikk vil dette merkes ved. Skyt meg om jeg tar feil. Begynner å bli en del år siden jeg mistet interessen for slikt fordi jeg ikke har gullører Jeg husker noen Technics forsterkere som faktisk hadde innebygget batteri som sikret denne typen jevn strømtilførsel. Endret 29. oktober 2004 av Hidden Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Det finnes lite rene klasse B lydforsterkere. Jeg tipper du egentlig spør om forskjellen på klasse A og klasse A/B. Klasse A er regnet som det audiofile valget, men det har sine begrensninger som gjør at A/B vil fungere bedre i mange tilfeller. Problemene med klasse A er bl.a. høy tomgangsspenning. Det kreves altså bedre (=dyrere) kjøleløsning på en klasse A forsterker. I tillegg må forsterkerkomponentene være av meget bra kvalitet for å kunne tåle den kontinuerlige, høye temperaturen. En lavkvalitetskondensator står i fare for å kunne tørke ut eksempelvis. Det kreves også en kraftig strømforsyning for å ikke generere for mye støy på signalet. Det audiofile utbyttet av en klasse A forsterker er blant annet bra lydkvalitet som følge av komponentenes temperatur. Høy varmeutvikling betyr også lavere effektivitet = lavere utgangseffekt. Klasse A/B og B har noe mer støy på signalet som følge av at transistorne brukes som brytere.... Dette betyr egentlig bare at en komponent må gjøre noe den ikke er så flink på i AB og B, mens den ikke trenger dette i klasse A. Kombinasjonen av klasse A og B gjør at forsterkeren vil fungere som klasse A ved et gitt effektområde, og klasse B videre. Her finner du en ganske teknisk forklaring som konsentrerer seg mest om klA. En enkel forklaring fra en bilstereo-side (innlegget av Snurre Sprett). Knut Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Veldig bra svart, enemigo, måtte bare kommentere det! Lenke til kommentar
langballe7979 Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 En klasse a forsterker Forsterker begge deler av sinus signalet like mye.. kontinuerlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå