Daffadu Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Skal lage et påmeldings-skjema der navn, alder, tlf og mail skal skrives på. Noen som kan linke til evt. skrive opp et script jeg kan bruke. Jeg vil at informasjonen skal lagres i en txt-fil, og en egen txt-fil med bare navn. Håper på assistanse! Mvh Dagfinn Lenke til kommentar
Daffadu Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Altså, for å si det enklere Jeg vil ha noe sånt: <form method="post" action="hva faen skal jeg skrive her?"> <p>Navn<br /><input type="text" name="navn" maxlength="30" size="30" value="" /></p> <p>Alder<br /><input type="text" name="alder" maxlength="30" size="30" value="" /></p> <p>Email<br /><input type="text" name="email" maxlength="30" size="30" value="" /></p> <p>Tlf<br /><input type="text" name="tlf" maxlength="30" size="30" value="" /></p> <input type="submit" value="Meld på" /> </form> Hva skal jeg skrive på "action"? Funker i hele tatt dette scriptet når informasjonen skal gå via en tekst-fil? Lenke til kommentar
Brandaran Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) oi jeg misforsto spm du kan etc skriv register.php i action så lager du en php fil som heter register.php og inni der har du <?php $blabla = $_GET['posten']; echo $blabla; ?> etc etc Endret 29. oktober 2004 av Kenneth™ Lenke til kommentar
Xqtor Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Du bør vel ha en .php-fil i som 'action' - og så i denne filen ha kode som skriver informasjonen til en eller flere .txt-filer. Hvorfor ikke lagre informasjonen i en database? Lenke til kommentar
Daffadu Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Hvorfor ikke ha alt i en base? Fordi jeg vil skrive ut navn på alle sammen uten å få med masse php Lenke til kommentar
Skiboms Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Hm, er jo snart jul også sitter jeg på jobb å kjeder meg.. så her er fullstendig kode.. Pass på å chmod'e fila du skal bruke da.. Mulig det er no syntacs feil her.. gidder ikke å teste det.. <?php if( isset($_POST['Submit']) ){ $fil = fopen("filnavn.txt", "wb") or die("fila finnes ikke"); fputs( $fil, "".$_POST['navn'].":".$_POST['alder'].":".$_POST['email'].":".$_POST['tlf']."<br/>"; } ?> <form method="post" action=""> <table witdh="300"> <tr> <td witdh="25%">Navn</td> <td witdh="75%"><input type="text" name="navn" maxlength="30" size="30"/></td> </tr> <tr> <td>Alder</td> <td><input type="text" name="alder" maxlength="3" size="10"/></td> </tr> <tr> <td>Email</td> <td><input type="text" name="email" maxlength="30" size="30"/></td> </tr> <tr> <td>Tlf</td> <td><input type="text" name="tlf" maxlength="30" size="30"/></td> </tr> <tr> <td cols="2"><input type="submit" name="Submit" value="Meld på" /></td> </tr> </table> </form> Lenke til kommentar
Daffadu Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Tusen hjertlig, har to kjappe spørsmål til: En checkbox, hvilken value er "checked" og hvilken er tom? Ett til: Jeg vil få hvert navn til å komme på en ny linje nedover på txt-fila, linjeskift i PHP!! Lenke til kommentar
robgar Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 for å få ny linje i tekstfila, må du bare bruke nytt linjeskift i koda: fputs(":....." . ":" . $_GET['epost'] . " "(; <--- her kom linje skiftet og her ^ startet det. men ellers til bruk av php i koding av html (det vil si print"masse html") bruker du mellomrom \n - eller: mellomrom \n\r Og Checkboxer: <input type="checkbox" name="c1" value="hei"> <input type="checkbox" name="c2" value="hei" checked=checked> Lenke til kommentar
Daffadu Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Takk for linje-skift-svar, men checkbox-svaret funka ikke helt. checked=checked gjorde vertfall ikke at checkboxen ble checka... Lenke til kommentar
Daffadu Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg har egentlig ikke bruk for at boxen er checked på forhånd, men det alltids arti å vite. Et spørsmål til: En refresh-funksjon av noe. F.eks at når du trykker på den linken så refreshes sida, hvordan får jeg det til? Lenke til kommentar
robgar Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Skrev feil: <input type="checkbox" name="navn" value="verdi" checked> Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Skrev feil:<input type="checkbox" name="navn" value="verdi" checked> Nei det syns jeg ikke du gjorde (bortsett fra at du glemte et par dobbeltfnutter isted). For XHTML må "attributter uten verdi" (finnes sikkert et bedre navn) skrives slik: <input type="checkbox" name="navn" value="verdi" checked="checked"> Lenke til kommentar
Daffadu Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 <input type="checkbox" name="navn" value="verdi" checked="checked"> Denne vinner! Trenger fremdeles en oppdaterings-funksjon eller noe sånt. At sida oppdateres når jeg trykker på linken, i php. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 se på action i <form> taggen som urlen man kommer til når man trykker en submit knapp. <form method="post/get" action="sidendin.php?kanskje=en&get=variabel&eller=3"> .... </form> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå