ZyberZone Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Har bare WD disker i min maskin, og har alltid satt inn WD disker i alle maskiner jeg har bygget til venner og bekjente ( >10 stk), og ingen av de diskene har kræsjet. Så jeg er veldig fornøyd med WD. Men kanskje skal ta å teste noen andre disker en gang. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Nå skal jeg ikke påstå at jeg er en mann med lang erfaring når det kommer til forskjellige varianter HDer, men en av grunnene til at WD har et dårlig rykte KAN jo være fordi de har mange flere brukere? Så igjennom de tidligere maskinene jeg har hatt, og det meste av HDer på disse har vært WD. Dette tar jeg som et tegn på at disse er de mest vanlige diskene, og sikkert også da de billigste. Så, når det kommer til mine egne HDer så har de fått nok av bank. Jeg har ikke hatt kabinettvifter før nå nylig, og den ene jeg har i maskinen nå har bodd inne i et knøttlite Fujitsu Siemens kabinett, med en altfor svak strømforsyning (sto 110 W på den), og en maskin som gjerne har stått på flere dager i strekk. Den ser (ifølge HDDhealth) ut til å være i ørlite bedre stand enn den andre WD diskene jeg har brukt i mine nyere maskiner. Jeg har nemlig også en 80 GB WD disk som jeg har i snart to år. Den har vært innom to kabinett, og det er først i dette kabinettet den har fått direkte kjøling. Den 20 GB jeg nevner tror jeg jeg har hatt i snart 5 år (uten at jeg skal si det for sikkert). Funker fint. Det kan nevnes at etter som jeg kan se av statsene på denne skal den ha 5400 RPM hastighet. Dernest har jeg en lusen 6.4 GB Fujitsu-Siemens HD som har bodd inne i samme kabinett som min WD 20GB. Denne har jeg fått oppstartsfeilmelding på en gang, da var det bott-sector error av en eller annen sort. Den står i en linux maskin jeg har, og denne brukes sjelden. Jeg har faktisk aldri klart å herpe noen av mine HDer, men en gang må man være den første... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Kvakksalveren: Du har forsåvidt rett i det. Det kan være smøreolja i kulelagret som har fordampet og lagt seg på plater og lesehoder. Men logisk skulle jo da kondensen ha lagt seg på de kaldeste stedene, altså ytterveggene og lokket inni diskkassa, og ikke på platene. Platene er relativt varme i forhold til ytterveggene og lokket. balleklorin: Det var ikke meningen å stemple deg som idiot. Det tror jeg ikke du er heller. Alle kan komme med en sleivete eller dårlig gjennomtenkt uttalelse i blandt. Kondens i badstua er jeg fult klar over. også det med temperaturforskjeller. Forutsetningen er selvfølgelig at damptrykket av væske i lufta er høyere enn lufta klarer å holde på ved den temperaturen som den kalde flata er. Siden det er et luftehull på disker så vil jeg ikke tro at damptrykket av olje kan bli så høyt inni disken av det vil kondensere på relativt varme vitale deler. Kondens av vann er i hvertfall utenkelig siden da måtte man hadd disken i varm fuktig luft på over driftstemperaturen (f.eks 50°C) som inneholdt 100% luftfuktighet. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Kvakksalveren: Du har forsåvidt rett i det. Det kan være smøreolja i kulelagret som har fordampet og lagt seg på plater og lesehoder. Men logisk skulle jo da kondensen ha lagt seg på de kaldeste stedene, altså ytterveggene og lokket inni diskkassa, og ikke på platene. Platene er relativt varme i forhold til ytterveggene og lokket. Først av alt, brukernavnet mitt er ikkje Kvakksalveren. I retrograd tilstand vil gass/oljeblandinga oppføre seg motsatt av vanlig. Gass kondenseres ved å senke trykket og olja fordamper ved å senke temperaturen. Det skjer ved høgare trykk enn i dette tilfellet. Det som heller skjer er, som du skreiv, at olja fordampar og kondenseres på kaldere områder, f eks når PCen er avslått. Tilslutt blir det ikkje meir olje igjen til å smørje lagerene. No er eg ingen HD-ekspert, men eg vil tru at lagerene er tette slik at smørningen ikkje kan lekke ut. Då trer teori nr. to inn. Når olja blir for varm vil den få så lav viskositet (tynntflytende) at den tynne smørefilmen blir for svak. Metallflatene glir då mot kvarandre med metallisk kontakt. Det gjer til at friksjonene blir større -> meir varme -> meir friksjon -> lageret varmskjærer seg. Samme som ein bilmotor uten kjøling. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Da har jeg ennnå en teori: Så vidt jeg vet så var platene som IBM brukte i GXP75-serien de eneste platene på markedet som var laget av aluminium. Aluminium har en tendens til å sige mer enn stål. Med siging så mener jeg at platene gradvis blir ørlite større når de snurrer i lang lang tid. I hurtigfilm kan vi sammenligne det med en italiensk pizzabaker som snurrer deigen rundt for å få den til å bli større. Siging i aluminium er selvfølgelig veldig mye tregere, men det skjer. Etter f.eks 1 år så har platene snurret så mye at hvert spor på platene er forskjøvet med flere titalls nanometer, kanskje over hundre nanometer. Bredden på et spor er ca noen få hundre nanometer. Dvs. at opplinjeringen av spor ikke stemmer over ens med der lesehodet forventer å finne sporet. Jo mer disken brukes jo mer siger platene. Til slutt finner ikke lesehodene det sporet de leter etter og får en mengde defekte sektorer. Disken dør. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Lim/tetnings middel for forseglingen at hd lokket er faktisk også veldig viktig. På jobben har vi hatt et 50 talls disker (internt og eksternt hos kunder)av typen seagate medalist pro 2160 SCSI disker som danner et belegg på platene etter oksydering/damp/gass fra limet/forseglingen . Alt går bra til de blir slått av i noen timer (kjølner) og når belegget på platene herder etter dette er de så godt som totalt ødelagte. Dette funnet ble gjort da vi sendte de til inspeksjon hos et anerkjent hd recovery firma. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå