Hind Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Var Usikker på hvor jeg skulle plassere denne posten, så den endte her. Jeg har nettopp kjøpt meg et nytt system, som da består av MSI K8N NEO Platinum - Amd64 3400+ og 2 stk Corsair Value Select 512Mb DDR PC3200. Installeringen gikk smertefritt, og alt funka som det skulle når jeg starta opp maskinen for første gang, og jeg var glad og fornøyd med min investering. Men gleden varte ikke lenge, for når jeg skulle ta en runde Far Cry eller Doom 3 og ta en Video Stress Test i Counter Strike Source ender det med at pc'en rebooter ved en bluescreen, der jeg ikke rekker å se hva som står før maskinen rebooter. Det kan skje f'eks 15 minutter etter jeg starter å spille. Cpu'en idler ved 30 grader, og ved load 40-45 grader med boxed kjøler. Sys.tempen er 33 ved idle, og 35-40 ved load. Når jeg har lest på forumet skulle ikke temperaturen på cpu'en være noe problem. CPU og minne kjører på standard frekvenser. Så jeg fortsetter feilsøkingen, og begynner å fysisk sjekke temperaturen på forskjellige komponenter under load. cpu og skjermkort (Geforce FX 5900 Ultra @ FX 5950 Ultra) føltes greit ut, men ram brikkene føltes rimelig varme ut. Jeg er usikker på hvor varme rambrikkene "kan" være. Systemet jeg hadde før var type Intel p4, og det skal merkes at jeg ikke har formatert eller noe etter jeg installerte det nye systemet. Kan det være noen gamle systemfiler som ligger å forstyrrer? Jeg vil så gjerne få maskinen til å funke ordentlig, noen som kan gi meg et "hint" på hva som kan være årsaken til problemet? På forhånd takk! Lenke til kommentar
atrax Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Og hva slags strømforsyning har du? Det kan hende at det nye systemet ditt trekker for mye strøm når du starter en krevende 3D-applikasjon fordi FX-kortet prøver å vise muskler. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Altså, om du har byttet hovedkort, cpu og minne, så er du nødt til å formatere for at du skal slippe problemer. Så formater, innstaller oppdaterte hovedkort og skjermkortdrivere, og prøv igjen Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg har et Asus P4C800-Deluxe hovedkort. Kjøpte med 2x512 MB RAM i utgangspunktet, men tenkte at litt til ville være fint, så jeg kjøpte 2x256 til av samme type ved en senere anledning. Med 2x512 går maskinen så det griner, også med 2x256. Men når jeg putter i alle fire tar det noen minutter, så konker maskina fullstendig (reboot). Etter litt feilsøking (kunne jo ikke være så mye som var feil, så det gikk fort å finne ut) var den ene RAM brikka litt for nær den ene harddisken, så den ble for varm. Ikke kan jeg flytte disken, så da ble det med 1 GB RAM i den maskina Vet jo ikke om det er dette som er feil på maskina di, men det kan være at noe blir for varmt inni der, og tar kvelden (RAM brikke eller skjermkortet). Lenke til kommentar
Hind Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Skal prøve å formatere, så får vi se om maskinen trives mer. Strømforsyningen trur jeg ikke er noe problem, den har levert strøm til skjermkortet uten problemer på den forrige maskinen, og den dro mer strøm en denne. Lenke til kommentar
wim Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Du burde formatere når du bytter hovedkort for Å SPARE TID (og problemer). Hvis det fortsatt ikke virker så kan du prøve å sette opp volt'en på ramen din til f.eks. 2.6 eller 2.7. Hvis heller ikke det hjelper så ville jeg ha lastet ned Memtest86+ og sjekket RAM-brikkene for feil, det er ganske ofte feil på ValueSelect brikker når de kommer fra fabrikken. Heldigvis er det garanti på dem, men alikevel syntes jeg det er litt sleipt av Corsair å sende ut defekte brikker. Lenke til kommentar
joric Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 et lite hint! service pack 2 skaper problemer med via`s agp drivere og minne...Gå på VIA hjemme side og les mere om det der!! de har en løsning på det!! Vist ikke fjern service pack 2 og prøv og spill!! Lenke til kommentar
Hind Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 har formatert å installert Win xp, og oppdatert alt som er å oppdatere. bios osv. Har fortsatt samme problemet. Rambrikkene som er defekt muligens? Lenke til kommentar
Izor Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 et lite hint! service pack 2 skaper problemer med via`s agp drivere og minne...Gå på VIA hjemme side og les mere om det der!! de har en løsning på det!! Vist ikke fjern service pack 2 og prøv og spill!! Er ikke MSI K8N NEO Platinum Nforce3 eller noe det da? Lenke til kommentar
Hind Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Jo, det er Nforce3. Tok en memtest, null errors. aner ikke hva som er galt nå Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jo, det er Nforce3. Tok en memtest, null errors. aner ikke hva som er galt nå Hadde vært fint om du sa akkurat hva strømforsyningen din het.. Lenke til kommentar
Hind Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Strømforsyning er type Chieftech 340w. Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Strømforsyning er type Chieftech 340w. Tror 340W er i det minste laget og at det er det som forårsaker blåskjermene.. Prøv men en kraftigere strømforsyning, 400W++ Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Er nok ikke strømforsyningen altså...da hadde det ikke skjedd etter ett kvarter....noen minutter heller, i tilegg så er det jo cheiftec... well, jeg ville ha lasta ned prime95 og se om du får kjørt det skikkelig....torture test... Ellers, legg inn drivere som kommer fra produsent, og også nvidia referansedrivere. Du har husket å legge inn chipsett drivere? Du er heeeelt sikker på at ingenting blir for varmt inni der? alle innstillinger i bios står på standard? altså alle volt innstillinger, timing for minne osv, dra ut den ene minnebrikken og prøv da, hvis du har noen tileggs kort i maskinen utenom skjermkortet, dra ut alle, funker det da, putt inn en og en og se hva som skjer... Skjer det i ALLE spill? altså, har du prøvd tre fire stykker? Hva med 3dmark, skjer det der? Er det kun i spill det skjer, eller skjer det også når du f.eks. brenner eller gjør andre krevende ting med maskinen? Prøv å finn en sammenheng om hva som kan være feil... Med vennlig hilsen Steffen Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Er nok ikke strømforsyningen altså...da hadde det ikke skjedd etter ett kvarter....noen minutter heller, i tilegg så er det jo cheiftec... well, jeg ville ha lasta ned prime95 og se om du får kjørt det skikkelig....torture test... Ellers, legg inn drivere som kommer fra produsent, og også nvidia referansedrivere. Du har husket å legge inn chipsett drivere? Du er heeeelt sikker på at ingenting blir for varmt inni der? alle innstillinger i bios står på standard? altså alle volt innstillinger, timing for minne osv, dra ut den ene minnebrikken og prøv da, hvis du har noen tileggs kort i maskinen utenom skjermkortet, dra ut alle, funker det da, putt inn en og en og se hva som skjer... Skjer det i ALLE spill? altså, har du prøvd tre fire stykker? Hva med 3dmark, skjer det der? Er det kun i spill det skjer, eller skjer det også når du f.eks. brenner eller gjør andre krevende ting med maskinen? Prøv å finn en sammenheng om hva som kan være feil... Med vennlig hilsen Steffen Vel, det er et forslag, har opplevd samme før, så snakker av erfaring. Så hvis han har mulighet til å teste med en kraftigere PSU, så tror jeg han burde gjøre det. Men som du sier, det kan godt være minnet Lenke til kommentar
Hind Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 takk for gode råd. Alt av innstillinger er som når jeg fikk hovedkortet, altså default. Har tatt flere torture tests i prime95, får fatal error etter noen sekunder, og har fysisk sjekka temperaturene på cpu og rambrikker. kjøleribba var bare lunken, og rambrikkene var så vidt varme. Jeg kom til å tenke på at jeg har flasha skjermkortet fra Geforce 5900 Ultra til 5950 Ultra, og klokka det til 5950 frekvenser, kan det være at det får for lite strøm? kjørte uten problemer på det forrige hovedkortet, i 4x AGP. kjøres nå i 8x. Bios er av nyeste release, samme med skjermkort og chipset. Jeg har også god luftstrøm i kabinettet. Nå har jeg bare lyst til å sende alt tilbake til databutikken.com og få pengene tilbake. Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Virker som om minnebrikkene dine er litt defekte, send mail til databutikken og be om å få nye.. Du har ikke noen venner eller no som du kan få låne et par minnebrikker av til å teste da? Lenke til kommentar
Hind Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Nei jeg har ikke noen venner her nå, ironisk nok er alle flytta (bor i tromsø) Men jeg har en 512mb pc2700 TwinMos jeg kan teste. Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Nei jeg har ikke noen venner her nå, ironisk nok er alle flytta (bor i tromsø) Men jeg har en 512mb pc2700 TwinMos jeg kan teste. Jepp, gjør det Ikke gi opp Lenke til kommentar
Hind Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 EUREKA!! ga ram'en og skjermkortet mer strøm, og nå funker alt som det skal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå