Gå til innhold

Kjøle-element på strøm til tank. finnes det ?

Anbefalte innlegg

Hei!.

Har vannkjøling, men vil at vannet skal bli enda kallere, så jeg kan klokke litt extra..

Så fikk jeg en ide fra pappa.. om å putte nedi et kjøle element som jeg plugger i stikk-kontakten. (legger selveste elementet i tanken seff) så at den kjøler ned hele tiden..

for da slipper jeg bråket av viftene til radiatoren min..

Men. finnes det et kjøle element som jeg vil ha ?

Kan noen gi meg link hvis dere finner ?

-Takk

edit: mener da ikke pelt :p

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da tror jeg ikke faren din kan termodynamikkens lover godt nok;) Energien du fjerner må jo avgis et sted også... og de eneste metodene jeg har hørt om til databruk (og liknende) er pelt- og kompressor (ala kjøleskap) kjøling.

ah. ok. takker for svar :)

hvor kraftig PSU trenger du for å kan bruke pelt ? å går det an å sette den under vannkjøling ? eller kun vifte ? (har hjemmelaget v.kjøling)

Lenke til kommentar

Vel, pelt finnes i et utall av størrelser, så det er vel litt vanskelig å si. Jeg er ikke noen peltekspert, men du må nok regne rundt 100-200 W effekt KUN for pelten. Hvis elementet underdimensjoneres kan du faktisk risikere å få høyere temperatur enn med vanlig vannkjøling.

Vannkjøling er nesten et must ved bruk av peltier, siden det er mye varme som må transporteres bort. Husk også at du må isolere rundt cpu/gpu for å forhindre kondensasjon og fuktskader.

Se forørig: http://www.themodfathers.jolt.co.uk/?page=...on=show&id=6156 for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Vel, pelt finnes i et utall av størrelser, så det er vel litt vanskelig å si. Jeg er ikke noen peltekspert, men du må nok regne rundt 100-200 W effekt KUN for pelten. Hvis elementet underdimensjoneres kan du faktisk risikere å få høyere temperatur enn med vanlig vannkjøling.

Vannkjøling er nesten et must ved bruk av peltier, siden det er mye varme som må transporteres bort. Husk også at du må isolere rundt cpu/gpu for å forhindre kondensasjon og fuktskader.

Se forørig: http://www.themodfathers.jolt.co.uk/?page=...on=show&id=6156 for mer informasjon.

Takker for svar å link.. venter med å kløpe meg til min neste pc da trur jeg :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...