Gå til innhold

Min CPU = 90 grader!

dj_zeptor

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått meg en ny CPU. En Pentium 4 - 3Ghz Prescott med hyperthreading og 800mb bus. Kjøpte også en CPU vifte.....

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.a...=54&code=005009

Den skulle funke greit med CPUen. Men når jeg har instalert den og ser i BIOS så står det at cpuen er 94 grader! Så setter jeg opp viftehastigheten og den synker til ca 88 grader....

Er ikke dette litt høyt? Skal ikke den vifta være bra nok da? Hva må jeg eventuelt gjøre????Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket at den står ordentlig fast, og at det er god nok kontakt med cpu ?

Har du hatt kjølepasta på ?

Har du oppdatert BIOS ?

Har du sjekket hvilken spenning cpu'en får ? (vcore)

Hørest merkelig ut, prescott er veldig varm, men så varm skal den ikke være.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Denne kjøleren skal være nokså lett å montere, men her ser det ut til at du har klart å montere den slik at det nesten ikke er kontakt mellom sinken og heatspreader..

Har selv en P4 Prescott [email protected] med samme kjøler.. (og temperaturmåler lest av på en Vantec Nexus fancontroller).

Her har jeg ca.37-40 idle.. 50-55 full load.

Lenke til kommentar

vet ikke helt om vifta er montert helt riktig.....Tok kanskje litt mye kjølepasta på....har sånn at det akkurat har kommet littegrann ut på kantene. Vet ik om dette har noe å si???

Har også en liten tempføler på kabinettet som jeg la oppå mellom kjølepasta på toppen av cpu og undersiden av kjøleribba.....den viser 25 grader som må være helt feil.....luften som kommer ut av vifta er heller ikke spesielt varm...nesten romtemp.

Bios er ikke oppdatert, men kjøpte et nytt MSI hovedkort for 4 dager siden. Så biosen burde vel være ok??

Pcen har også skrudd seg av et par ganger etter at jeg satt inn cpuen. Jeg trodde først dette hadde med for liten strøm å gjøre(360W)...men det må være cpuen.

Endret av dj_zeptor
Lenke til kommentar

Primært skal de være under cpu (socket a), men er ganske unødvendig spør du meg.

Ta den bort med en gang, så poster du temperaturene til oss etterpå.

Edit :

Jeg VET den sensoren skal bort, og det er ikke rart pc'n slår seg av med de temperaturene.

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar

når jeg tok ut det sensoren falt tempen til 57 grader.......men er ikke dette allikevel for høyt? Da kjører vifta på høyest hastighet.....ca 3300 rpm tror jeg.

Dette så jeg også i bios når maskina ikke jobber....bli jo sikkert høyere når jeg kjører et spill el no.

Og den tempsensoren hvor kan den stå da a? kn jo ikke ha den under cpu.....der er jeg jo ikke plass pga....alle pinnene?!?

Lenke til kommentar

Har jeg vært deg ville jeg gitt opp hele temperatur sensor greiene.

Lar seg muligens gjøre å få den under cpu'en (jeg har ihvertfall klart det), men som sagt, jeg synest ihvertfall det er helt unødvendig.

57 grader er vel ikke så ille til å være prescott, har du hatt ordentlig kjølepasta på som f.eks Arctic silver 5 vil det gå seg til etter en stund, og temperaturen vil synke litt.

Prescott er veldig varm i utgangspunktet, ikke akkurat noen drømme cpu spør du meg :roll:

Lenke til kommentar

okey....thanks hvertfall. Har på kjølepesta som fulgte med vifta..en bitteliten hvit tube uten noe merke.....sikkert no drit. Burde jeg da kjøpe ny pasta? har det så mye å si? Men tror du det kan være noe i veien med vifta a? Den er vel bedre enn standard intel kjøler som følger med.....?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Godt du fant ut av det...

Gjorde akkurat som deg, ..vel.. ikke helt da.. Å montere føler mellom sink og CPU (heatspreader) er *absolutt NO-NO!"..

Men nå vet du det da..

Jeg monterte føler inntil (litt for mye i første forsøk) heatspreader.. Da steg temp til 70 før maskinen slo seg av (slik som satt opp i Bios). Det står forøvrig uttrykkelig i monteringsanvisning at sensor ikke tåler press (og det har du også funnet ut). :)

Temp'en din er fremdeles for høy, men dersom det er CPU Core temp det er snakk om så er den grei nok..

Noen HK har Bios som viser Core, CPU og system temp..

Core temp ligger normalt mellom 55 og 70 på en Prescott (avhengig av kjøler).

Lenke til kommentar

Noen hovedkort har sikkerhetsanordninger som slår av pc'n hvis cpu blir for varm.. noe som sikkert skjedde i dette tilfellet..

Hvis du kjenner på kjøleribba og den er romtemperatur er det klart at det er monteringsfeil siden varmen ikke ledes ifra cpu til ribba..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...