Gå til innhold

Kan jeg bruke TV-kabel som kabel til aktiv sub?

Anbefalte innlegg

Har fått meg nytt anlegg i stua, og der er det litt trangt... Fant ut at subben passer perfekt der det ligger en gammel coax som ble brukt til TV-kabel før. Denne ender tilfeldigvis opp der stereoen står nå.

Er det mulig å bruke denne kabelen til å kjøre signalet fra anlegget til subben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt vanlig skjermet coax. Jeg er av samme oppfatning som Musty, nemlig at det jeg trenger er èn leder som kan føre strøm, men har helt ærlig ikke peiling.

Problemet blir nok pluggingen ja, så jeg hadde håpet noen her hadde erfaring med dette :)

Lenke til kommentar
tja.. skal den ikke bare lede strøm da?

Nei. :nei: Slik eg har oppfatta systemet, overfører den både strøm og signal. Ville

derfor prøvd meg med minst mulig "triksing" som var foreslått lenger oppe.... :yes:

EDIT: Litt mange skrivefeil :blush:

Endret av blaster88
Lenke til kommentar

er coaxen "løs"? slik at du klarer å dra den gjennom hvsi du prøver? i så fall kan du jo kanskje klare å feste en ordntli kabel i denne, og så dra den gjennom med coaxen som allerede ligger der, så får du fremdeles skjult kabelen slik du ville..

Lenke til kommentar
er coaxen "løs"? slik at du klarer å dra den gjennom hvsi du prøver? i så fall kan du jo kanskje klare å feste en ordntli kabel i denne, og så dra den gjennom med coaxen som allerede ligger der, så får du fremdeles skjult kabelen slik du ville..

"Problemet" er at kabelen må bak en reol og rundt et gedigent vindu for å komme dit jeg vil ha subben. Håpet var jo at jeg kunne ta en snarvei med allerede eksisterende kabel, men den gang ei :(

Den eksisterende kabelen ligger bare på listverket, så det er ikke noe problem å bytte den ut, men jeg regner med at fire meter RCA koster mer enn en arbeidsledig IT-fyr har råd til, samt at det hadde vært deilig å slippe jobben ;)

Lenke til kommentar
Så må du ha et y-ledd for å kople inn på subwooferen med.

:dontgetit:

Hvis pluggen i begge ender er lik den på bildet så har jeg det helt fint jeg (trodde jeg)

Takk for tipset, eneste aber er at kabelen er svart, mens jeg har hvite vegger. Konefaktoren teller også her (selv om jeg sikkert slipper unna med det siden subbem står midt på gulvet nå :p )

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du bruke den. Men du må bytte til RCA-Plugg på begge sider. Men lyden blir bedre med annen kabel. Så hvis du ikke bryr deg så mye om lyden, så funker det...

Du får kjøpt ferdige 5 meters lengder, i de fleste stereosjapper. Prisen bestemmer du nesten selv...

Lenke til kommentar

Enden: Har ikke bestillt enda... :blush:

Har en del andre prosjekter jeg har lyst til og gjøre og. Greier ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal gjøre :p

Men angående den kabelen, så får du kjøpt RCA-plugger rimelig. Og jeg vet om flere som bruker coax-kabel som signalkabler. Har du loddebolt er det fort å fixe.

TIPS: På Clas Ohlson har de ferdige 5 meters kabler til 159,- men de er mørk av farge...

Endret av Audioslave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...