Torjus Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 _TROR_ ikke jeg har lagt ut dette bildet her før. Dette bildet er tatt med et FujiFilm FinePix 30i Jeg tok bilder av skillpadde og plutslig så fikk jeg et sinnsykt bra bilde! Kamerat mitt har jeg alltid syntes er dårlig osv, men når jeg tok dette bildet fikk jeg sjokk Skillpadda "Stein" (Jeg har den ikke lengre) Lenke til kommentar
znapper Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Tje, fokus sitter i allefall som et skudd! Et eller annet hvitt i bakgrunnen som forstyrrer litt (en "dott" av et slag). Samtidig er bildet litt vel sentrert (ofte gjør det bildet mer intressant ved å plassere objektet litt til siden, over eller under bidlesenteret). Lysmessig er det ok, kunne kanskje trengt en lyskilde til for å få vekk en del av skyggen under skillpadda slik at den kommer bedre frem. Eventuellt kan man endre perspektivet ved f.eks å senke kamera ned på "skillpaddenivå" slik at ikke hele bordet/gulvet danner bakgrunnen. Uansett et fint minne om skillpadda di, om du cropper bildet slik at den hvite prikken forsvinner, tror jeg det er godt nok i massevis til å printe ut å henge på rommet ditt el. =) Stå på! Endret 28. oktober 2004 av znapper Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) http://forum.begin.no/index.php?showtopic=289702&hl= Syntes jeg kjente igjen den hvite prikken. Endret 28. oktober 2004 av Rikky Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 http://forum.begin.no/index.php?showtopic=289702&hl= Syntes jeg kjente igjen den hvite prikken. Ahh... der ja 30/08/2004, kanskje derfor jeg hadde glemt den.... Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) Greit bilde, men jeg ville "croppet" (klipt bort) ganske mye på alle 4 kanter. Bordet er jo ikke så spennende. Så ville jeg justert fargebalansen, for bildet har et veldig rød/gulstikk. Et siste triks er også å vaske bordet før du tar bildet En versjon jeg prøvde meg på: http://www.stud.ntnu.no/~anderfo/pics/temp...skilpadde/3.jpg NB, bildet jeg tok utgangspunkt i hadde _mye_ jpeg-komprimering, så det vil du også se i det redigerte bildet. Prøv selv med originalbildet, da slipper du det.. Syns ikke sluttresultatet ble så veldig bra, pga mye støy og jpeg-artifacts, men jeg syns selv at fargene og utsnittet ble bedre. Endret 29. oktober 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Litt unsharp mask hadde også gjort seg. Prøv Amount: 90% Radius: 0,5 Threshold: 0 Dessverre er det en del støy i bildet( og JPEG artifacts, men det antar jeg at du ikke har i originalen din), og denne vises litt bedre etter skarping. Neste gang vil jeg anbefale at du forsøker med lavere ISO og bruker stativ, så får du betraktelig mindre støy i bildet. Greit med dyr som beveger seg i skilpaddefart, stativ ville jo ikke hjulpet mye på en ilder for eksempel Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg vil nødig virke negativ, men jeg kan rett og slett ikke se hva som er så spesielt med dette bildet at det kan kalles "sinnsykt bra".... Er det noe jeg ikke ser eller forstår? Tommy Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg vil nødig virke negativ, men jeg kan rett og slett ikke se hva som er så spesielt med dette bildet at det kan kalles "sinnsykt bra".... Er det noe jeg ikke ser eller forstår? Tommy Om du synes det er bra er jo avhengig av hvilket "nivå" du legger deg på. En nybegynner vil ofte synes at alt ser veldig bra ut, og vil f.eks. si "wow!" til ethvert makrobilde han/hun ser, bare fordi han/hun blir overrasket over at det er mulig. En som derimot har tatt mange tusen makrobilder selv vil derimot være i stand til å se om bildet, komposisjonen, lyssetting etc er bra. Selv synes jeg ikke dette bildet var særlig spennende, selv om jeg ikke er proff-fotograf, men for en nybegynner er det kanskje en grei start. Prøvde også å komme med noen tips til bildebehandlingen, men jeg glemte kanskje å si noe om hva man kunne ha gjort bedre da man tok selve bildet; - gå nærmere motivet - finn en mer spennende [naturlig?] bakgrunn - bruk et uvanlig perspektiv (nedenfra, om mulig?) - komponer slik at du ikke har et lite motiv fullstendig midt i bildet og med masse plass rundt, la heller motivet være litt "på siden" og ha mer plass i [dyrets] synsretning.. Det er det ihvertfall noen tips som kan gjøre neste bilde mer spennende. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) Jeg vil nødig virke negativ, men jeg kan rett og slett ikke se hva som er så spesielt med dette bildet at det kan kalles "sinnsykt bra".... Er det noe jeg ikke ser eller forstår? Tommy Med tanke på at fotografen bare er 15 (i følge hjemmesiden) og kanskje ikke har 10 000 digitale bilder som erfaring, så er det vel bare flott at han synes det? Om det faktisk ER der, er kanskje opp til hver enkelt, men jeg er i allefall forsiktig med negativ kritikk og prøver heller å være konstruktiv å gi pointers. (jeg er heller ingen ringrev på foto, enda ) Endret 29. oktober 2004 av znapper Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Tommy Med tanke på at fotografen bare er 15 (i følge hjemmesiden) og kanskje ikke har 10 000 digitale bilder som erfaring, så er det vel bare flott at han synes det? Om det faktisk ER der, er kanskje opp til hver enkelt, men jeg er i allefall forsiktig med negativ kritikk og prøver heller å være konstruktiv å gi pointers. (jeg er heller ingen ringrev på foto, enda ) Som sagt var det ikke meningen å være negativ...jeg lurte bare på om det var noe ved bildet jeg ikke oppfattet, eller fikk med meg. For meg så det ut som en skilpadde på et bord.... Det var ikke et stygt bilde, eller et dårlig bilde....men det var liksom ikke så mye mer heller, såvidt jeg kunne forstå....rett og slett en skilpadde på et bord... Tommy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå