likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 La oss starte på nytt, og kalle det en "PD". Personleg Datamaskin! For et lekkert og norskt ord! Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Edit: hvordan klarte dette å bli en dobbelpost, med fire minutter + et innlegg imellom? Endret 28. oktober 2004 av Halvsame Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) La oss starte på nytt, og kalle det en "PD". Personleg Datamaskin!For et lekkert og norskt ord! En siste post før jeg legger meg: Jeg har lenge foreslått ordet "kåmpjuter" Endret 28. oktober 2004 av vehitman Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 La oss starte på nytt, og kalle det en "PD". Personleg Datamaskin!For et lekkert og norskt ord! En siste post før jeg legger meg: Jeg har lenge foreslått ordet "kåmpjuter" Haha, språkrådet er nok enig! De elsker jo ord som pøbb, kårner og skåre. Jeg er ikke like begeistret Lenke til kommentar
Sire Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Altså jeg kaller PCen for fitta og så driter jeg en lang faen i alle som misforstår hvor de skal stikke nettvekskortet o.l. Snart overbeviser jeg alle at det er det som er det riktige ordet, så dere også kan lære det først som sist... Det ordet passer jo fint. På jobben sier de når de skal logge seg inn: "jeg kommer meg ikke inn". (i fitta). Kanskje det hjelper hvis de lærer seg å bruke musa riktig. Edit: spacing. Endret 28. oktober 2004 av Sire Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Fra i dag skal jeg kalle bil for motor, Hei fin motor du har fått deg, var den motoren dyr? Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Det er jo en kjennsgjerning at dersom man ønsker å bli tatt seriøst innenfor fagområder, må man benytte den korrekte sjargongen. Det mest korrekte er å kalle "boksen" sentralenhet. Det er dette som læres bort i datamaskinteori osv. Men jeg mener det er holdbart i dagligtale å bruke ordet kabinett om sentralenheten. Faren for sammenblanding med et tomt kabinett er liten, da man sjelden snakker om kabinettet man har sin maskinvare i og "boksen" samtidig. Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Det mest korrekte er å kalle "boksen" sentralenhet. Det er dette som læres bort i datamaskinteori osv. Nope, sentralenhet er nok dessverre den norske oversettelsen av Central Processing Unit, CPU. Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) En PC/Data er en Databehandler (Data er Informasjon) = Informasjonsbehandler Mitt datasystem består av en Skjerm, en mus, et tastatur og en data/informasjons behandler(Harddisk) Derfor burde data/pc/"harddisk" kalles IB for InformasjonsBehandler Endret 29. oktober 2004 av nd4spd Lenke til kommentar
likferd Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 En PC/Data er en Databehandler (Data er Informasjon) = Informasjonsbehandler Mitt datasystem består av en Skjerm, en mus, et tastatur og en data/informasjons behandler(Harddisk) Derfor burde data/pc/"harddisk" kalles IB for InformasjonsBehandler Nei, den skal kalles PD, for personlig datamaskin. Dette har dere bare å rette dere etter Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 man blir vant til harddisk-problemene etterhvert, pc=harddisk og skjerm harddisk=kassa, internett=lan, skjerm=tv har kom faktisk noen bort til meg og prøvde å forklare hva som var hva for å imponere meg eller no, pekte på den ene chipsen og sa at det var hjernen, og spurte hva vifta var til og hvis en bruker har fått kontoen ødelagt, eller at det er noe galt på maskinen han prøver å logge inn på så er det bare å resette passordet it-folk må tippe en del når de skal hjelpe, prøv å kom på ett verksted å si at bagasjerommet ikke funker, mens motoren er ødelagt, noe lignende må it-folk takle og skjønne... Lenke til kommentar
likferd Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 man blir vant til harddisk-problemene etterhvert, pc=harddisk og skjermharddisk=kassa, internett=lan, skjerm=tv har kom faktisk noen bort til meg og prøvde å forklare hva som var hva for å imponere meg eller no, pekte på den ene chipsen og sa at det var hjernen, og spurte hva vifta var til og hvis en bruker har fått kontoen ødelagt, eller at det er noe galt på maskinen han prøver å logge inn på så er det bare å resette passordet it-folk må tippe en del når de skal hjelpe, prøv å kom på ett verksted å si at bagasjerommet ikke funker, mens motoren er ødelagt, noe lignende må it-folk takle og skjønne... Det er vel de med minst peiling som bruker support-telefonen hyppigs kan jeg tenke meg. De som jobber der orker vel ikke å forklare alle som ringer hva alt heter, og jatter dermed med. De som ringer har da fått "bekreftet" at det heter harddisk o.l.. "Såklart boksen heter harddisk, det sa supportmannen også" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 For et par år siden var jeg på besøk hos bestemor og hadde med en bærbar PC. Hun har vært ganske surrete det siste tiåret og har så vidt fått med seg at "den lille fjernkontrollen min" er en telefon uten tråd. Hun sprute naturlig nok hva den derre "lille TV'n" jeg hadde var godt for.. "Vi har da TV på stua". TV var forresten synonymt med dagsrevyen på NKR1 og fjernkontroll var synonymt med lydjusteringa. Det er jammen ikke så lett for de gamle å følge med i utviklinga. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 bensin=bensin tank aaaa, jeg som trodde bensin var benisn motor Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Kaller vi bil for bremsevæske? Nei. Og pc heter ikke "harddisk"! At mange gjør samme feil gjør det som en annen sa i stad ikke riktig. Kan du ikke sette opp en poll, så ser vi hva folket mener Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 anyway kul diskusjon hehe, har fått endel større respons på den enn ventet. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Det vi kjenner som PC/Kabinett har blitt fornorsket til harddisk. Det vi kjenner som harddisk har blitt fornorsket til platelager. (Orket ikke lese gjennom alt akkurat nå) Dessuten har diskusjonen vedr. bruk av data eller pc vært oppe før. Personlig må jeg si at PC er å foretrekke. Data er informasjon (ja jeg så andre hadde poengtert dette bedre og grundigere enn meg) Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 am3k: Er det seriøst noen som bruker "platelager", bortsett fra lærere med gamle lærebøker? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 La oss starte på nytt, og kalle det en "PD". Personleg Datamaskin!For et lekkert og norskt ord! EDB-maskin! Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Det vi kjenner som PC/Kabinett har blitt fornorsket til harddisk.Det vi kjenner som harddisk har blitt fornorsket til platelager. *host* bull shit *host* Et mindretall som bruker harddisk for PC. Kan ikke huske sist jeg hørte ordet platelager engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå