dostojevski Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Noe jeg fant ut nå:Lagre = Save = servo (latin) = Server Eller _KANSKJE_ fra engelsk: servant, tjener....? Lenke til kommentar
Noobtube Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 End of discussion: Hva kaller man en nerd som sitter foran en 'pc', 'datamaskin', 'harddisk'??? Man kaller han jo seff for en - PC-Nerd!!! (Eller datageek :S) Case Closed MVH Arnulf Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Hva den store majoriteten tenker på når de hører ordet "data" vet jeg ikke, men i min omgangskrets er det en selvfølge at "data" er en forkortelse for datamaskin, ikke for database eller elektroniske 0'er og 1 tall. At data ikke er en gyldig forkortelse fordi det har to betydninger, er jeg ikke enig i. problemet er at hva du mener har lite å si i denne sammenheng, på samme måte som hva jeg mener har lite å si data betyr ikke datamaskin harddisk betyr ikke datamaskin problemet ditt er at du argumenterer hardnakket for den ene uten noe å underbygge dine påstander og så sier du at den andre er helt på viddene, det blir rimelig feil et ordspråk: "ikke kast sten i et glasshus" eller noe i den duren anyway kul diskusjon Endret 28. oktober 2004 av Grokster Lenke til kommentar
kjakangund Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) (kjakangund @ 28/10/2004 : 23:54) Hvis folk flest eller praktisk talt alle etterhvert kaller det en data eller en harddisk, så vil nok disse ordene få den forklaringen også i disse ordbøkene. Litt av poenget er jo at både "data" og "harddisk" allerede _har_ egne betydninger i ordbøkene. Vi har allerede en masse ord, hvor et ord som staves helt identisk kan ha mange vidt forskjellige betydninger. Trenger ikke være av samme type engang(verb, adjektiv osv. Så hvorfor kan ikke dette ha det? Endret 28. oktober 2004 av kjakangund Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Et eksempel brukt her var "mobil", som er et mye brukt ord for en mobiltelefon. Mobil betyr og noe helt annet i ordbøkene. Overbevis folk om at det er feil å kalle en mobiltelefon en mobil Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Ikea har en morsom vri. CPU-enheten. Tar dere en titt i Ikea-katalogen, vil dere også finne "harddiskholder i bjørkefinér" eller noe slikt (mulig det var forrige katalog). Du har også et firma som selger dataprodukter som heter lyreco som har en cputralle den har en max belastning på 25 kg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) http://www.dinside.no/php/art.php?id=90423 hrrh Yess! Der fant du den jeg lette etter Utrolig festlig! Må bare få føye til at hvis den gale språkbruken fortsetter så ender det opp som med ordet automobil -> bil. Det høres jo veldig riktig ut i dag, men ordet har jo mistet helt sin selvforklarende form. Nå har heldigvis ikke ordet bil noen annen betydning fra før men vi må bare passe på at ikke mobiltelefon blir til mobil og så videre til bil det også. Da blir det kaos. Edit: For ikke å snakke om en viss industri som har fått en god andel av verdens tenåringer til å tro at "kilo" betyr 1024. Endret 28. oktober 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Vi har allerede en masse ord, hvor et ord som staves helt identisk kan ha mange vidt forskjellige betydninger. Trenger ikke være av samme type engang(verb, adjektiv osv. Så hvorfor kan ikke dette ha det? "Data" slik dere mener, brukes ikke som et eget ord, men som en forkortelse for ordet "datamaskin". En datamaskin, representert ved ordet "datamaskin", kan defineres som en maskin som behandler data. Prøv å definere en datamaskin representert ved ordet data. Lenke til kommentar
sdasdsad Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Var vant med å kalle selve kabinettet for hardisk før jeg og, fordi foreldre mine kalte det for det, men heldigvis mange år siden jeg fant ut at det var helt feil. Mor mi kaller det for det fortsatt, men hun vet knapt hvor knappen er Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 i min omgangskrets er det en selvfølge at "data" er en forkortelse for datamaskin, ikke for database eller elektroniske 0'er og 1 tall. Så når du blir bedt om å ta backup for å beskytte deg mot tap av data, så tror du at det er fordi noen kan komme og stikke av med PC-en din? Jeg er ganske overbevist om at problemet har oppstått i forbindelse med kurs og undervisningsmateriell. Du skal ikke se bort i fra det, jeg leste i en lærebok fra rundt '80 noe morsomt: Grunnen til at en datamaskin jobber så raskt er at den går på strøm, og strøm går jo som kjent med lysets hastighet. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Harddisk=Feil Fordi: Harddisk er en komponent i datamaskinen. Å bruke Harddisk som samleord blir da feil. Harddisk = lagringsmedium der DATAMASKINEN lagrer DATA Data= Nesten Riktig Hvorfor: Data = kort av Datamaskin = en maskin som behandler data (0 og 1) PC= Riktig Fordi: Personal Computer = Personlig Datamaskin Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 i min omgangskrets er det en selvfølge at "data" er en forkortelse for datamaskin, ikke for database eller elektroniske 0'er og 1 tall. Så når du blir bedt om å ta backup for å beskytte deg mot tap av data, så tror du at det er fordi noen kan komme og stikke av med PC-en din? Og om du blir fortalt : "Den (båten f.eks) er faktisk mobil", så tenker du vel automatisk at gjenstanden prater i telefonen? situasjonsbestemt min venn Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Grunnen til at en datamaskin jobber så raskt er at den går på strøm, og strøm går jo som kjent med lysets hastighet. Hehe, av samme grunn går det mye fortere å steke ting i mikroen () enn i stekeovnen. Mikrobølgeovner går på strøm, mens stekeovnen går på bensin. Lenke til kommentar
Herminator Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Dette er en hardisk. det er ingen hardisk, men en harddisk... Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Grunnen til at en datamaskin jobber så raskt er at den går på strøm, og strøm går jo som kjent med lysets hastighet. Hehe, av samme grunn går det mye fortere å steke ting i mikroen () enn i stekeovnen. Mikrobølgeovner går på strøm, mens stekeovnen går på bensin. hehe Men maten i en mikro blir faktisk kokt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Jeg er ganske overbevist om at problemet har oppstått i forbindelse med kurs og undervisningsmateriell. Du skal ikke se bort i fra det, jeg leste i en lærebok fra rundt '80 noe morsomt: Grunnen til at en datamaskin jobber så raskt er at den går på strøm, og strøm går jo som kjent med lysets hastighet. Hehe Den gangen var det vel mest pedagogisk å sammenligne mekanisk med elektronisk. Er det forresten noen som har prøvd en mekanisk kalkulator? Det har faktisk jeg gjort. *stolt* (Diger sak med sikkert 10.000 tannhjul) Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Men maten i en mikro blir faktisk kokt Nåja, i vår mikro blir maten som oftest poppet . Offtopic noen? Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Hehe Den gangen var det vel mest pedagogisk å sammenligne mekanisk med elektronisk. Er det forresten noen som har prøvd en mekanisk kalkulator? Det har faktisk jeg gjort. *stolt* (Diger sak med sikkert 10.000 tannhjul) Tja, en kuleramme er vel en mekanisk kalkulator. Edit: for å komme tilbake til tema: til dem som mener en datamaskin omfatter tastaturet, musa, skjermen osv: disse er kun hjelpemidler for legge inn/hente ut data fra datamaskinen. Endret 28. oktober 2004 av Halvsame Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Og om du blir fortalt : "Den (båten f.eks) er faktisk mobil", så tenker du vel automatisk at gjenstanden prater i telefonen? Nei, hvis du leser hva jeg skriver så er ikke "mobil" et substantiv. Derfor er det ok å bruke mobil som forkortelse for mobiltelefon uten å skape forvirring med hverken ordet mobil (flyttbar e.l.) eller det fra før ikke-eksisterende substantivet "mobil". "Mobil" stiller derfor i en litt annen kategori enn "data" spør du meg. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Eg skal begynne og kalle pc`en min for hardisk når alle går ut setter nøkelen i forgasseren sin for og kjøre på butikken. Menigløs diskusjon siden pc er boksen, kabinettet eller hav du vill kalle det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå