Gå til innhold

Omtale PC som harddisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva den store majoriteten tenker på når de hører ordet "data" vet jeg ikke, men i min omgangskrets er det en selvfølge at "data" er en forkortelse for datamaskin, ikke for database eller elektroniske 0'er og 1 tall.  ;)

At data ikke er en gyldig forkortelse fordi det har to betydninger, er jeg ikke enig i.

problemet er at hva du mener har lite å si i denne sammenheng, på samme måte som hva jeg mener har lite å si

data betyr ikke datamaskin

harddisk betyr ikke datamaskin

problemet ditt er at du argumenterer hardnakket for den ene uten noe å underbygge dine påstander og så sier du at den andre er helt på viddene, det blir rimelig feil

et ordspråk: "ikke kast sten i et glasshus" eller noe i den duren

anyway kul diskusjon :thumbup:

Endret av Grokster
Lenke til kommentar
(kjakangund @ 28/10/2004 : 23:54)

Hvis folk flest eller praktisk talt alle etterhvert kaller det en data eller en harddisk, så vil nok disse ordene få den forklaringen også i disse ordbøkene. 

Litt av poenget er jo at både "data" og "harddisk" allerede _har_ egne betydninger i ordbøkene.

Vi har allerede en masse ord, hvor et ord som staves helt identisk kan ha mange vidt forskjellige betydninger. Trenger ikke være av samme type engang(verb, adjektiv osv. Så hvorfor kan ikke dette ha det?

Endret av kjakangund
Lenke til kommentar
Ikea har en morsom vri. CPU-enheten.

Tar dere en titt i Ikea-katalogen, vil dere også finne "harddiskholder i bjørkefinér" eller noe slikt (mulig det var forrige katalog).

Du har også et firma som selger dataprodukter som heter lyreco som har en cputralle den har en max belastning på 25 kg. :blush:

Lenke til kommentar

Yess! Der fant du den jeg lette etter :w00t:

Utrolig festlig!

Må bare få føye til at hvis den gale språkbruken fortsetter så ender det opp som med ordet automobil -> bil. Det høres jo veldig riktig ut i dag, men ordet har jo mistet helt sin selvforklarende form. Nå har heldigvis ikke ordet bil noen annen betydning fra før men vi må bare passe på at ikke mobiltelefon blir til mobil og så videre til bil det også. Da blir det kaos.

Edit: For ikke å snakke om en viss industri som har fått en god andel av verdens tenåringer til å tro at "kilo" betyr 1024.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Vi har allerede en masse ord, hvor et ord som staves helt identisk kan ha mange vidt forskjellige betydninger. Trenger ikke være av samme type engang(verb, adjektiv osv. Så hvorfor kan ikke dette ha det?

"Data" slik dere mener, brukes ikke som et eget ord, men som en forkortelse for

ordet "datamaskin".

En datamaskin, representert ved ordet "datamaskin", kan defineres som en maskin som behandler data.

Prøv å definere en datamaskin representert ved ordet data.

Lenke til kommentar
i min omgangskrets er det en selvfølge at "data" er en forkortelse for datamaskin, ikke for database eller elektroniske 0'er og 1 tall.

Så når du blir bedt om å ta backup for å beskytte deg mot tap av data, så tror du at det er fordi noen kan komme og stikke av med PC-en din?

Jeg er ganske overbevist om at problemet har oppstått i forbindelse med kurs og undervisningsmateriell.

Du skal ikke se bort i fra det, jeg leste i en lærebok fra rundt '80 noe morsomt:

Grunnen til at en datamaskin jobber så raskt er at den går på strøm, og strøm går jo som kjent med lysets hastighet.

Lenke til kommentar

Harddisk=Feil

Fordi: Harddisk er en komponent i datamaskinen. Å bruke Harddisk som samleord blir da feil. Harddisk = lagringsmedium der DATAMASKINEN lagrer DATA

Data= Nesten Riktig

Hvorfor: Data = kort av Datamaskin = en maskin som behandler data (0 og 1)

PC= Riktig

Fordi: Personal Computer = Personlig Datamaskin

Lenke til kommentar
i min omgangskrets er det en selvfølge at "data" er en forkortelse for datamaskin, ikke for database eller elektroniske 0'er og 1 tall.

Så når du blir bedt om å ta backup for å beskytte deg mot tap av data, så tror du at det er fordi noen kan komme og stikke av med PC-en din?

Og om du blir fortalt : "Den (båten f.eks) er faktisk mobil", så tenker du vel automatisk at gjenstanden prater i telefonen?

situasjonsbestemt min venn ;)

Lenke til kommentar
Grunnen til at en datamaskin jobber så raskt er at den går på strøm, og strøm går jo som kjent med lysets hastighet.

Hehe, av samme grunn går det mye fortere å steke ting i mikroen (:p) enn i stekeovnen. Mikrobølgeovner går på strøm, mens stekeovnen går på bensin.

Lenke til kommentar

Hehe, av samme grunn går det mye fortere å steke ting i mikroen (:p) enn i stekeovnen. Mikrobølgeovner går på strøm, mens stekeovnen går på bensin.

hehe :p

Men maten i en mikro blir faktisk kokt :D

Lenke til kommentar
Jeg er ganske overbevist om at problemet har oppstått i forbindelse med kurs og undervisningsmateriell.

Du skal ikke se bort i fra det, jeg leste i en lærebok fra rundt '80 noe morsomt:

Hehe :) Den gangen var det vel mest pedagogisk å sammenligne mekanisk med elektronisk. Er det forresten noen som har prøvd en mekanisk kalkulator? Det har faktisk jeg gjort. *stolt* (Diger sak med sikkert 10.000 tannhjul)

Lenke til kommentar
Hehe :) Den gangen var det vel mest pedagogisk å sammenligne mekanisk med elektronisk. Er det forresten noen som har prøvd en mekanisk kalkulator? Det har faktisk jeg gjort. *stolt* (Diger sak med sikkert 10.000 tannhjul)

Tja, en kuleramme er vel en mekanisk kalkulator.

Edit:

for å komme tilbake til tema: til dem som mener en datamaskin omfatter tastaturet, musa, skjermen osv: disse er kun hjelpemidler for legge inn/hente ut data fra datamaskinen.

Endret av Halvsame
Lenke til kommentar
Og om du blir fortalt : "Den (båten f.eks) er faktisk mobil", så tenker du vel automatisk at gjenstanden prater i telefonen?

Nei, hvis du leser hva jeg skriver så er ikke "mobil" et substantiv. Derfor er det ok å bruke mobil som forkortelse for mobiltelefon uten å skape forvirring med hverken ordet mobil (flyttbar e.l.) eller det fra før ikke-eksisterende substantivet "mobil". "Mobil" stiller derfor i en litt annen kategori enn "data" spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...