stigfjel Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Dette er en hardisk. her er du desverre helt på bærtur, hva som teknisk sett er riktig ordmessig er ikke poenget, Det er akkurat det som er poenget. nei Det er nok dessverre akkurat det det er. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Heller PR - Personlig Regnemaskin lol, Læreren: har alle husket å ta med seg PRen sin? Lenke til kommentar
Kristoffer(x1co) Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 http://www.dinside.no/php/art.php?id=90423 hrrh Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Dette er en hardisk. her er du desverre helt på bærtur, hva som teknisk sett er riktig ordmessig er ikke poenget, Det er akkurat det som er poenget. nei Det er nok dessverre akkurat det det er. skulle gjerne latt deg få bestemme hva som blir ord og uttrykk i det norske språk, men det er desverre ikke jeg som utlyser de stillingene. Men det hadde vært litt fint hvis dere kunne underbygge påstandene deres, diskusjonen blir litt bedre da. som sagt tidligere det hender en gang iblant at ord som ikke teknisk sett er korrekt blir dekkende for et emne pga bruk, kall det sedvane om du vil eksempler so far: kidnapping data og da kanskje: harddisk Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 med andre ord tar vi et ord som betyr noe annet og bruker det på pc fordi det er enklere for meningmann. Etter hvert tror alle at data betyr pc, men det er fordi alle bruker det feil. Akkurat samme som harddisk sjekk den tråden det ble linket til, samme diskusjon Alvorlig talt. "data" er forkortelse av "datamaskin". Det betyr verken mer eller mindre. Datamaskin er et fullgodt norsk ord for det som på engelsk heter "computer" Hva DU legger i ordet "data", er meg revnede likegyldig. Man kan kverulere og si at "pc" betyr "premenstrual cyclus", blir det noe mer feil å kalle en datamaskin PC for det? Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Heller PR - Personlig Regnemaskin lol, Læreren: har alle husket å ta med seg PRen sin? (Off-topic)*Rekkeopphånden* Læææreeer, Min Personelige Regnemaskin er tom for solcellepanel, kan jeg låne din? Endret 28. oktober 2004 av nd4spd Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 med andre ord tar vi et ord som betyr noe annet og bruker det på pc fordi det er enklere for meningmann. Etter hvert tror alle at data betyr pc, men det er fordi alle bruker det feil. Akkurat samme som harddisk sjekk den tråden det ble linket til, samme diskusjon Alvorlig talt. "data" er forkortelse av "datamaskin". Det betyr verken mer eller mindre. Datamaskin er et fullgodt norsk ord for det som på engelsk heter "computer" Hva DU legger i ordet "data", er meg revnede likegyldig. Man kan kverulere og si at "pc" betyr "premenstrual cyclus", blir det noe mer feil å kalle en datamaskin PC for det? nå er du ute og kjører computer = komputer, datamaskin som sagt du bruker ordet data feil akkurat som noen bruker harddisk feil Lenke til kommentar
thoering Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Ikea har en morsom vri. CPU-enheten. Tar dere en titt i Ikea-katalogen, vil dere også finne "harddiskholder i bjørkefinér" eller noe slikt (mulig det var forrige katalog). Lenke til kommentar
duottar Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 med andre ord tar vi et ord som betyr noe annet og bruker det på pc fordi det er enklere for meningmann. Etter hvert tror alle at data betyr pc, men det er fordi alle bruker det feil. Akkurat samme som harddisk sjekk den tråden det ble linket til, samme diskusjon Alvorlig talt. "data" er forkortelse av "datamaskin". Det betyr verken mer eller mindre. Datamaskin er et fullgodt norsk ord for det som på engelsk heter "computer" Hva DU legger i ordet "data", er meg revnede likegyldig. Man kan kverulere og si at "pc" betyr "premenstrual cyclus", blir det noe mer feil å kalle en datamaskin PC for det? Er ikke datamaskin to ord bundet sammen? Og i så fall mister man betydningen av "datamaskin" når man tar bort maskin. Da blir det bare data igjen. Synes det blir feil. Hvis man skulle ha forkorta datamaskin måtte det vel ha blitt til dm eller dama.. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 med andre ord tar vi et ord som betyr noe annet og bruker det på pc fordi det er enklere for meningmann. Etter hvert tror alle at data betyr pc, men det er fordi alle bruker det feil. Akkurat samme som harddisk sjekk den tråden det ble linket til, samme diskusjon Alvorlig talt. "data" er forkortelse av "datamaskin". Det betyr verken mer eller mindre. Datamaskin er et fullgodt norsk ord for det som på engelsk heter "computer" Hva DU legger i ordet "data", er meg revnede likegyldig. Man kan kverulere og si at "pc" betyr "premenstrual cyclus", blir det noe mer feil å kalle en datamaskin PC for det? nå er du ute og kjører computer = komputer, datamaskin som sagt du bruker ordet data feil akkurat som noen bruker harddisk feil Det er nok du som er ute å kjører. Får du til å forkorte "datamaskin" til "harddisk", skal jeg ydmykt gi meg. Lenke til kommentar
kjakangund Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Ser folk begynner å ta av med ordbøkene her Hvis folk flest eller praktisk talt alle etterhvert kaller det en data eller en harddisk, så vil nok disse ordene få den forklaringen også i disse ordbøkene. Jeg synes nok det blir feil å si det, men er redd det er flertallet som bestemmer hva som skal brukes. Lettere for meg å tilpasse meg, enn at 4 millioner andre skal tilpasse seg meg. Finnes et språkråd eller noe sånt, som stadig tar nye ord, og meninger av ord offesielt inn i språket. Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Får du til å forkorte "datamaskin" til "harddisk", skal jeg ydmykt gi meg. angående denne så forstår du fremdeles ikke problemstillingen, jeg sier ikke at dette er riktig bruk, men at feil bruk hos mange fører til at det blir riktig bruk. På samme måte som du nå mener at data det har alltid betydd pc det før vi graver oss helt ned i skyttergraver her foreslår jeg vi gir oss, vi har vel begge fått våre poeng frem bare et lite spm, jeg underbygger mine påstander med ordbøker, hva underbygger du dine påstander med? mener du virkelig at ordet data kommer av en forkortelse av datamaskin, så prøv og tenk på hvordan ordet "datamaskin" kom fra Endret 28. oktober 2004 av Grokster Lenke til kommentar
kjakangund Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Ikea har en morsom vri. CPU-enheten. Tar dere en titt i Ikea-katalogen, vil dere også finne "harddiskholder i bjørkefinér" eller noe slikt (mulig det var forrige katalog). Imponerende. Greier faktisk å kalle det flere forskjellige ting i samme annonse :!: Lenke til kommentar
A|3x Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Så da er vi alle enige om at "PC" eller "Computer" skal brukes? Harddisk = feil Data = feil Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hvis folk flest eller praktisk talt alle etterhvert kaller det en data eller en harddisk, så vil nok disse ordene få den forklaringen også i disse ordbøkene. Litt av poenget er jo at både "data" og "harddisk" allerede _har_ egne betydninger i ordbøkene. Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hvis folk flest eller praktisk talt alle etterhvert kaller det en data eller en harddisk, så vil nok disse ordene få den forklaringen også i disse ordbøkene. Litt av poenget er jo at både "data" og "harddisk" allerede _har_ egne betydninger i ordbøkene. hvis du titter på hva likferd og andre skriver i denne tråden så ser du at de mener at data betyr pc, så da har vel kjakangund et godt poeng? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 "data" er forkortelse av "datamaskin". Joda. Og da er vel følgende også riktig? Vask=vaskemaskin bensin=bensintank gress=gressklipper brus=brusflaske brus=bruskasse osv.. Poenget er at "data" og "datamaskin" er to helt forskjellige ting. Hvis du ser på andre ord som har blitt forkortet slik, f.eks "mobiltelefon"->"mobil", har ikke dette så mye å si da det ikke er noenting som heter "mobil" fra før. Mobil er ikke et substantiv. Samme med "mikrobølgeovn"->"mikro". Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Jeg er ganske overbevist om at problemet har oppstått i forbindelse med kurs og undervisningsmateriell. I mange lærebøker står det (har ihvertfall stått tidligere) at en datamaskin består av en skjerm, et tastatur og en harddisk. Jeg tror begrepet ble ganske flittig brukt den gangen man snakket om EDB... En gang i tiden var det at en datamaskin hadde harddisk en gjev teknologisk nyvinning. Siden en god del av lærerne rundt i norsk grunnskole har hatt (og delvis har) skralle kunnskaper innen dette fagfeltet har de slukt alt de har blitt lært på kommunale kurs og lest i statlig godkjente veiledningshefter rått og ukritisk. Feilen er så blitt viderelevert til elever, og vips har vi et språklig begrep. Jeg har hørt "prosessor" brukt i samme betydning, og jeg tror forklaringen er omtrent det samme. Men selsagt; det er det reneste sludder. Hvorvidt man mener at en skal rette på andres språk får bli opp til den enkelte å avgjøre, men i en diskusjon om temaet er det åpenbart at ett standpunkt reflekterer manglende forståelse av teknologien eller ren og skjær ignoranse. Litt i klasse med dem som insisterer på å omtale enhver ting med knapper og baterier som "den derre greie" eller "den dingsen". Uvitenhet er ikke tegn på idioti, men uvilje til å akseptere sin egen uvitenhet er. EDIT:Leif. Endret 28. oktober 2004 av dostojevski Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hva den store majoriteten tenker på når de hører ordet "data" vet jeg ikke, men i min omgangskrets er det en selvfølge at "data" er en forkortelse for datamaskin, ikke for database eller elektroniske 0'er og 1 tall. At data ikke er en gyldig forkortelse fordi det har to betydninger, er jeg ikke enig i. Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Noe jeg fant ut nå: Lagre = Save = servo (latin) = Server Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå