MAndreas Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Folk som ikke vet mye om data, f.eks foreldregenerasjonen, kaller pc`n for harddisk. Når de får beskjed om å lagre noe på harddisken, så tror de automatisk at d må være den store boksen, for hva ellers kan den være til??? Har sett endel produkter fra utlandet der de omtaler pc`n som "CPU", f.eks en slik sak som holder fast pc`n under bordplata: "CPU-holder" Ville ikke klemt fast prosessoren min under bordplata med en slik jeg iallefall noe slikt du tenker på i følge binders http://www.binders.no/TGePortal/tgjsp/ctrl...oup=&loc=search synd det ikke var bilde Vi må vel bare le litt inni oss vi som kan litt mer om pc, det er vel ikke noe mer vi kan gjøre om det eller?..... noen kan kanskje sende en mail til binders og si at de tar feil, og så finner folk som leser på binders sin katalog eller på internett at det ikke heter harddisk eller cpu, men at det faktisk heter pc Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Stemmer. "kidnapped" på engelsk betyr å bortføre et barn, mens "kidnappet" er fornorsking av det engelske ordet, og er et annet ord for å bortføre noen. Nok et bevis på at det norske språket blir mer og mer forsøplet. Lenke til kommentar
kjakangund Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Synes vi kan begynne å kalle den "boksen" eller "kassa". Kom akkurat på enda et eksempel. Vet om en som konsekvent kaller "kassa" for serveren. Hvis du prøver å fortelle henne at det ville være mer riktig å kalle det pc`en eller noe sånt, ser hun bare dumt på deg og kaller den serveren igjen i neste setning. :!: Hun er av typen som helst ville vært tilbake til fjærpennen, men jeg er ganske sikker på at hun hadde hatt like mye problemer med den. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Stemmer. "kidnapped" på engelsk betyr å bortføre et barn, mens "kidnappet" er fornorsking av det engelske ordet, og er et annet ord for å bortføre noen. Nok et bevis på at det norske språket blir mer og mer forsøplet. Enig i at det norske språk blir forsøplet ja. Dere kan ikke seriøst mene at man skal gi etter og kalle en pc "harddisken" ? Ser for meg bilbransjen kalle en bil "hjulet". Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Altså jeg kaller PCen for fitta og så driter jeg en lang faen i alle som misforstår hvor de skal stikke nettvekskortet o.l. Snart overbeviser jeg alle at det er det som er det riktige ordet, så dere også kan lære det først som sist... LoL, vurderer litt om jeg skal omtale dataen min som vifta, siden den bråker så inni helvette Nei, seriøst. Å kalle en PC for data mener jeg er greit, men harddisk blir bare dumt. Hvis alle kommer med sin egen definisjon blir det til slutt utrolig vanskelig å hjelpe folk med problemer, få problemer, diskutere osv. Ja til PC, nei til harddisk hehe Jeg er enig med deg i at det skaper problemer når man bruker misvisende ord om ting. Men skal det være riktig, så skal det være riktig. Ingen mellomting. For først så er man likegyldig til at PCen blir kalt for "data", så er det plutselig greit at kabinettet kalles for harddisk så begynner man å kalle PC-skjerm for TV og laptop for mappe så blir det total kaos og ingen forstår hva de andre mener. Til slutt så ender vi opp som Babylon i Bibelen... Mao. jeg foreslår at dere korrigerer alle de så kalte "normale"(uopplyste) folk hver gang de kaller PC for harddisk, og så ler dere av dem sånn at de husker det. Spesielt om det er folk som f.eks. er i bransjen og burde ha visst... Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Til slutt så ender vi opp som Babylon i Bibelen... Så må vi samle deler fra 80-tallet forde ingen forstår hva de nye er til *Grøsse* kom på nytt navn til "boksen": Strategisk samling av komponenter, ofte plassert i en metallkasse Endret 28. oktober 2004 av nd4spd Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Jeg må si meg enig med de fleste her. "harddisken" og "dataen" mener jeg er direkte feil ordbruk om PC'er. Jeg prøver så godt jeg kan å konsekvent si PC'en eller kabinettet til folk som prater om "dataen" eller "harddisken".. Prøver å bruke PC selv. Men det er enklere å skjønne hva folk vil frem til hvis man bruker data, enn harddisk. harddisken er jo tross alt en komponent inne i PCn. Kan jo like gjerne kalle PCn for RAM, CPU osv. Hvis noen spør om hjelp med harddisken tenker jeg HARDDISK, ikke PC. Jeg driter i om ikke alle kan det, men det blir for dumt at når jeg påpeker at de sier det feil så sier de bastant NEI. Som sagt, man kaller en bil for en bil, ikke motor, man kaller et hus for et hus, ikke et kjøkken. Og man kaller ikke en PC for en harddisk. Data er muligens feil det og, men er ihvertfal bedre enn å si harddisk. Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Et "problem" er at noen tenker: Jeg jobber på en data, jeg lagrer det jeg jobber med, jeg lagrer det på en Harddisk Data = Harddisk Endret 28. oktober 2004 av nd4spd Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Er vel ikke så mye feil å si "data" ? PC er forkortelse for "personal computer" Data er forkortelse for "datamaskin" Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Er vel ikke så mye feil å si "data" ?PC er forkortelse for "personal computer" Data er forkortelse for "datamaskin" misforstå meg rett, men du gjør jo akkurat det samme som de som kaller en pc en harddisk, når du bruker data som pc: data -en el. -et, -, -ene (lat., fl av datum '(det) som er gitt') 1 enkeltopplysning (innenfor et større materiale); i edb: opplysning som blir brukt i (el. kommer ut av) et databehandlingssystem 2 i fl: faktiske opplysninger, kjensgjerninger statistiske d- / oppgi alle d- 3 kortord for datateknologi, edb innføre d- i skolen / bruke d- på kontoret / Norges lover fins på d- er lagret i en database . Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Er vel ikke så mye feil å si "data" ? http://forum.begin.no/index.php?showtopic=301433&hl= Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Data er forkortelse for "datamaskin" Men data er også et annet ord for "informasjon" om en spesifikk ting. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Er vel ikke så mye feil å si "data" ?PC er forkortelse for "personal computer" Data er forkortelse for "datamaskin" misforstå meg rett, men du gjør jo akkurat det samme som de som kaller en pc en harddisk, når du bruker data som pc: data -en el. -et, -, -ene (lat., fl av datum '(det) som er gitt') 1 enkeltopplysning (innenfor et større materiale); i edb: opplysning som blir brukt i (el. kommer ut av) et databehandlingssystem 2 i fl: faktiske opplysninger, kjensgjerninger statistiske d- / oppgi alle d- 3 kortord for datateknologi, edb innføre d- i skolen / bruke d- på kontoret / Norges lover fins på d- er lagret i en database . Datamaskin: elektronisk (regne)maskin som kan behandle store mengder data automatisk . Edit: Data blir jo en forkortelse av "datamaskin", på samme måten som er "PC" er en forkortelse av det engelske "personal computer". Når man tenker på at "computer" oversatt blir det samme som en datamaskin, blir PC like feil å si som data. Endret 28. oktober 2004 av likferd Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Er vel ikke så mye feil å si "data" ?PC er forkortelse for "personal computer" Data er forkortelse for "datamaskin" Nettopp... Data blir ikke feil siden d er kort for datamaskin... Men å kalle d Harddisk er helt på bærtur... Men jeg bruker mest PC.... Endret 28. oktober 2004 av Zepticon Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Er vel ikke så mye feil å si "data" ?PC er forkortelse for "personal computer" Data er forkortelse for "datamaskin" misforstå meg rett, men du gjør jo akkurat det samme som de som kaller en pc en harddisk, når du bruker data som pc: data -en el. -et, -, -ene (lat., fl av datum '(det) som er gitt') 1 enkeltopplysning (innenfor et større materiale); i edb: opplysning som blir brukt i (el. kommer ut av) et databehandlingssystem 2 i fl: faktiske opplysninger, kjensgjerninger statistiske d- / oppgi alle d- 3 kortord for datateknologi, edb innføre d- i skolen / bruke d- på kontoret / Norges lover fins på d- er lagret i en database . Datamaskin: elektronisk (regne)maskin som kan behandle store mengder data automatisk . med andre ord tar vi et ord som betyr noe annet og bruker det på pc fordi det er enklere for meningmann. Etter hvert tror alle at data betyr pc, men det er fordi alle bruker det feil. Akkurat samme som harddisk sjekk den tråden det ble linket til, samme diskusjon Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Dette er en hardisk. her er du desverre helt på bærtur, hva som teknisk sett er riktig ordmessig er ikke poenget, Det er akkurat det som er poenget. Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Smak på ordet "datamaskin". "Data" + "maskin". Hva er en datamaskin? Jo, det er en maskin som gjør ett eller annet med data. Det gir like lite mening å kalle en datamaskin for "data" som det gjør å kalle en bensinmotor for "bensin". Edit: flere som var inne på det før meg, ja Endret 28. oktober 2004 av Halvsame Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Da blir PC til PMM, Personelig Matte Maskin Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Heller PR - Personlig Regnemaskin Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Dette er en hardisk. her er du desverre helt på bærtur, hva som teknisk sett er riktig ordmessig er ikke poenget, Det er akkurat det som er poenget. nei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå