Gå til innhold

Omtale PC som harddisk?

Anbefalte innlegg

her er du desverre helt på bærtur, hva som teknisk sett er riktig ordmessig er ikke poenget, men heller hva "normale" folk bruker og som der igjen blir til et uttrykk for noe.

Harddisk er på god vei til å bli benyttet istedenfor pc, så min stemme blir ja.

Er værtfall min oppfattning av saken. Har hørt at ordet hardisk har blitt brukt både her og der, men som oftest knyttet opp mot et lagringsmedie, f. eks hjernen, osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
her er du desverre helt på bærtur, hva som teknisk sett er riktig ordmessig er ikke poenget, men heller hva "normale" folk bruker og som der igjen blir til et uttrykk for noe.

Nei, det er han ikke. Han demonstrerer den rette betydningen av ordet "harddisk". Det er alt for mange folk som bruker helt feil ord. Sånt kan lede til misforståelser. Ofte kan "normale" folk være helt på bærtur.

Lenke til kommentar

Få folk til å kalle det "PC", "boksen", "dataen", "maskinen" eller noe lignende. Harddisk er noe helt annet. Hvis alle etter hvert fortsetter å si harddisk, så må jeg vel føye meg, men jeg syns ikke vi skal gi oss uten kamp. Jeg maner alle oppegående databrukere til å kjempe mot uvitenheten, hehe :D

På engelsk har de visst tilsvarende problem, men der er problemet at folk kaller boksen for CPU. Det er jo ille det også, men ikke fullt så galt i og med at det tross alt godt kan regnes som en "Central Processing Unit" for systemet totalt.

Lenke til kommentar

Jeg mener det blir feil å kalle en PC for "harddisken", men selv bruker jeg dataen til vanlig. Fordi: harddisk er delen i pc'en sol lagrer informasjon, og data et velkjent og velbrukt klengenavn på PC.

Stemmer jo at "dataen" blir litt feil, men det vesentlig bedre enn "harddisken"

Lenke til kommentar

eksempel på misforståelser er at en venn eller et familiemedlem ringer til deg og sier "det er noe feil med harddisken min, kan ikke du komme over og og se på det litte grann?". Og så kommer du dit med det utstyret du trenger for å fikse pcen, og når du er fremme finner du ut at det er noe feil med noe helt annet, og må hjem igjen for å hente tingene du trenger for å fikse det egentlige problemet.

Sånnt kan være sinnsykt irriterende at folk ikke "klarer" å lære seg de riktige ordene

....alvorlig talt....det går ikke ann å bruke harddisk som et begrep på PC

Lenke til kommentar

Er det noen som husker den reklamen/avisutklippet fra en av de kjente møbelkjedene (bohus?) der de hadde bilde av en "stålkasse" til å feste på undersiden av skrivebord med påskriften "CPU-holder til harddisk"?

Jeg fant den ikke på google, men vet den finnes det ute et sted. Man kan jo lure på hvordan han som skrev det der fikk det inn på PC'n... Sikkert med tastemetoden LFT (Let Finn Trykk) :p

EDIT: Bildet av avisutklippet skal ligge en plass på denne en plass. Lykke til med letingen om noen gidder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Folk som ikke vet mye om data, f.eks foreldregenerasjonen, kaller pc`n for harddisk. Når de får beskjed om å lagre noe på harddisken, så tror de automatisk at d må være den store boksen, for hva ellers kan den være til???:) Har sett endel produkter fra utlandet der de omtaler pc`n som "CPU", f.eks en slik sak som holder fast pc`n under bordplata: "CPU-holder":) Ville ikke klemt fast prosessoren min under bordplata med en slik jeg iallefall

Lenke til kommentar

Nei, det er han ikke. Han demonstrerer den rette betydningen av ordet "harddisk". Det er alt for mange folk som bruker helt feil ord. Sånt kan lede til misforståelser. Ofte kan "normale" folk være helt på bærtur.

her forstod du ikke poenget. Hva som teknisk sett er riktig bruk av ordet hjelper lite hvis ordet blir brukt til noe annet av folk flest slik at det blir et "erstatningsord" for da en pc.

Et tilnærmet eksempel er kidnapping. Hva sier du hvis noen bortfører en voksen person jo ha ble kidnapped. Teknisk sett feil, men korrekt alikevel. Det finnes sikkert masse flere eksempler

Jeg ler like mye jeg når jeg hører folk bruke harddisk som uttryk, men poenget er at det blir mer og mer utbredt og kanskje blir det et uttryk for en pc etter hvert, time will show.

men moralen er mener jeg: ikke om ordet teknisk sett er riktig alle her vet jo at det ikke er det, men er det blitt på "folkemunne" et uttrykk for en pc uten skjerm?

Lenke til kommentar

Jo, jeg forsto poenget. Og ennå så mener jeg at mange folk er helt på jordet når det kommer til å bruke riktig ord på ting. Og forresten, hvis en voksen person blir bortført, har det kommet frem et annet ord, nemlig "abducted". Språkene blir rett og slett forsøplet av at folk er ignorante og bruker ord som rett og slett er feil.

Lenke til kommentar

Greit nok at de kaller det en harddisk, men jeg tror en del faktisk tror det bare er en harddisk. Min mor f.eks. mener det. (Hun har tatt datakortet, så da vi vet hvor bra kompetansebevis det er!!) :!: Altså at den boksen under skrivebordet kun lagrer data, mens alt annet skjer inne i skjermen. At CPU, Ram osv. faktisk er i skjermen.

Hun har delvis forståelse av harddisken, men er alikevel helt på jordet. Begynner å forestille meg noen enorme harddiskplater og greier jeg. Burde kunne lage en utrolig treg harddisk med utrolig stor lagringskapasitet på den størrelsen.

En del kaller den nok harddisken fullt klar over at det er mye annet i den. Det kan nok fort skape en del forvirring tror jeg.

Lenke til kommentar
en god del arbeidende pc ukyndige folk som leier inn folk til små IT oppdrag kaller gjerne hele pc ruklet for harddisk grunnet for at de ikke

kan noe særlig osv.. Det er min erfaring og jatter med dem da det mange ganger ikke er noe vits å snakke spessifisert dataspråk.

ja mange uinvidde kaller PCn for harddisk, men du gjør helt feil når du "jatter" med dem.

Du må på en fin måte, forklare dem at di bruker feil uttrykk på PCn, at det er en liten del inni i boksen som er harddisk og at boksen di kaller harddisk egenlig er hele datamaskinen. Gjerne med en kort enkel forklaring om inn og ut enheter...

Man behøver slettes ikke bruke det stygge PC språket for å få litt lærdom i folk som ellers ikke har datainteresse.

Lenke til kommentar
Folk som ikke vet mye om data, f.eks foreldregenerasjonen, kaller pc`n for harddisk. Når de får beskjed om å lagre noe på harddisken, så tror de automatisk at d må være den store boksen, for hva ellers kan den være til???:) Har sett endel produkter fra utlandet der de omtaler pc`n som "CPU", f.eks en slik sak som holder fast pc`n under bordplata: "CPU-holder":) Ville ikke klemt fast prosessoren min under bordplata med en slik jeg iallefall

noe slikt du tenker på i følge binders

http://www.binders.no/TGePortal/tgjsp/ctrl...oup=&loc=search

synd det ikke var bilde

Lenke til kommentar
Jo, jeg forsto poenget. Og ennå så mener jeg at mange folk er helt på jordet når det kommer til å bruke riktig ord på ting. Og forresten, hvis en voksen person blir bortført, har det kommet frem et annet ord, nemlig "abducted". Språkene blir rett og slett forsøplet av at folk er ignorante og bruker ord som rett og slett er feil.

nå funker det ordet dårlig på norsk da :p

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/10/28/412778.html

men seriøst da er vi egentlig enige bare argumenter fra forskjellige ståsteder

Lenke til kommentar

nå funker det ordet dårlig på norsk da :p

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/10/28/412778.html

men seriøst da er vi egentlig enige bare argumenter fra forskjellige ståsteder

Du sa "kidnapped". Det leste jeg som den engelske varianten. På norsk ville det ha vært "kidnappet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...