Alt-Ctrl Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Siden den forrige tråden ble stengt, og moderatoren sa jeg kunne prøve med bedre emnefelt prøver jeg igjen Forsøk med et bedre emnefelt. jeg og broren min har en über idiotisk diskusjon. En kompis av meg omtaler "dataen", "PC'n" som harddisk. Da mener han alt inni kabinettet, det vil si harddisker, grafikkort, hovedkort osv. Pluss kabinettet selvsagt Broren min sier at det er helt greit å kalle dataen for harddisk. Noe jeg mener er helt feil. Mener det fordi, hvis kompisen min sier at han skal ha ny harddisk tenker jeg. "Ok, hvor stor skal den være da?" også kommer han rekendes med svaret sitt. "Tja 2Ghz, 512Ram, bra skjermkort, osv osv". Blir totalt molbo å omtale PCn slik syns jeg. Blir som å omtale bilen som motor i stedet. Så, det vi lurer på er. Hva er riktig? En av grunnene broren min kommer med for at harddisk er riktig definisjon på en PC er at man ikke har et eget ord for PC, skjerm, keyboard, mus. Altså alt tilleggs utstyr. Noen kommentarer hadde ikke vært å forakte Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Hardisken er jo bare en liten del av alt som er inni maskinen, altså selve lagringsmediet. Resten kan man ikke kalle hardisk. Ord som brukes for selve maskinen blir da "datamaskin, PC, osv.." Gjerne kall den hardisk for min del, men det blir feil. Endret 28. oktober 2004 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 satt på spissen så sier du ikke bagasjerommet når du mener hele bilen Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hardisken er jo bare en liten del av alt som er inni maskinen, altså selve lagringsmediet. Resten kan man ikke kalle hardisk. Ord som brukes for selve maskinen blir da "datamaskin, PC, osv.." Gjerne kall den hardisk for min del, men det blir feil. <off-topic> Denne tråden er et eksempel på hva som skjer når dere stenger tråder pga. dårlig topic, mye lettere om du hadde påpekt at topic var dårlig, og kanskje endret det for ham. Når du i tillegg svarer i den nye begynner Fredrik å lure litt.. </Off-topic> Lenke til kommentar
spetter Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 en god del arbeidende pc ukyndige folk som leier inn folk til små IT oppdrag kaller gjerne hele pc ruklet for harddisk grunnet for at de ikke kan noe særlig osv.. Det er min erfaring og jatter med dem da det mange ganger ikke er noe vits å snakke spessifisert dataspråk. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hardisken er jo bare en liten del av alt som er inni maskinen, altså selve lagringsmediet. Resten kan man ikke kalle hardisk. Ord som brukes for selve maskinen blir da "datamaskin, PC, osv.." Gjerne kall den hardisk for min del, men det blir feil. <off-topic> Denne tråden er et eksempel på hva som skjer når dere stenger tråder pga. dårlig topic, mye lettere om du hadde påpekt at topic var dårlig, og kanskje endret det for ham. Når du i tillegg svarer i den nye begynner Fredrik å lure litt.. </Off-topic> Kan gjerne endre emnefeltet selv, men hintet man gir ved å låse et emne er jo liksom at vedkommende vet at dårlige emnefelt blir låst til neste gang. Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Selv kaller jeg "pc-boksen" harddisk. (eller jeg kunne jo ha sagt kabinett med harddisker, ram, cpu, grafikkkort og powersupply, osv.) Endret 28. oktober 2004 av nd4spd Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Dette er en hardisk. Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Dette er en hardisk. Vet det, men da blir det lettere for folk som ikke kan data, å forstå hva jeg snakker om Endret 28. oktober 2004 av nd4spd Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Selv kaller jeg "pc-boksen" harddisk. (eller jeg kunne jo ha sagt kabinett med harddisker, ram, cpu, grafikkkort og powersupply, osv.) Eller bare PC, som står for Personal Computer. Som faktisk består av alle de delene man vanligvis trenger. Det vil si, alt inni kabinettet, skjerm keyboard osv :-) Btw, synes egentlig ikke den forrige topicen var så veldig dårlig. Mener det er et idiotisk spørsmål. Pluss at det var nødvendig (for meg) :-) Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Irriterer meg grenseløst når folk på Elkjøp o.l. omtaler hele maskina som "harddisken" til kunder. Greit nok kundene kanskje ikke har så mye peiling, men å feil-informere er bare tull. Jeg regner egentlig med at folka som jobber der har litt mer peiling enn som så, men hva vet jeg. Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Dette er en hardisk. her er du desverre helt på bærtur, hva som teknisk sett er riktig ordmessig er ikke poenget, men heller hva "normale" folk bruker og som der igjen blir til et uttrykk for noe. Harddisk er på god vei til å bli benyttet istedenfor pc, så min stemme blir ja. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Tror man bare må godta ordene de andre bruker, og smile pent slik som dette . Så tar man resten som det kommer og beklager fordi man missforstod Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 LoL, vurderer litt om jeg skal omtale dataen min som vifta, siden den bråker så inni helvette Nei, seriøst. Å kalle en PC for data mener jeg er greit, men harddisk blir bare dumt. Hvis alle kommer med sin egen definisjon blir det til slutt utrolig vanskelig å hjelpe folk med problemer, få problemer, diskutere osv. Ja til PC, nei til harddisk hehe Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Men hva sier man når man bare skal snakke om kabinettet m/innhold? En pc er jo skjerm, mus, tastatur og "boksen"/harddisken/Tingen som bråker Endret 28. oktober 2004 av nd4spd Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Broren min sier at det er helt greit å kalle dataen for harddisk. Jeg mener det er helt feil å kalle PC-en for "dataen". Lenke til kommentar
spetter Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Selv kaller jeg pcen for kabinett med innhold, skjerm tastatur og mus utenom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Jeg må si meg enig med de fleste her. "harddisken" og "dataen" mener jeg er direkte feil ordbruk om PC'er. Jeg prøver så godt jeg kan å konsekvent si PC'en eller kabinettet til folk som prater om "dataen" eller "harddisken". Det er jo egentlig et språklig problem at mange bruker feil ord. Jeg prøver i hvertfall ikke å gjøre vondt værre ved å bruke de feile ordene selv. Men jeg gidder ikke å kommentere det om folk bruker de feile ordene. Det gir som oftest bare sure miner og det gidder jeg ikke. De får heller plukke opp ordene underbevist fra min bevisste bruk av de riktige ordene. Lenke til kommentar
Lexx Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 En feil blir ikke riktig bare den blir gjentatt mange nok ganger. Jamfør ADSL osv som omtales som "bredbånd" av mange. Lenke til kommentar
asad Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 må være helt gærn jeg, som kaller pc`en min for pc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå