Gå til innhold

Lars er sint > Reklame: Alkohollovgivingen

Anbefalte innlegg

Jeg satt nettopp meg ned for å se et av mine favorittprogram på titteboksen - Family Guy. Det var enda 2 minutter til sendestart så reklamene rullet taktfast over skjermen. Og det var da en reklame kom på skjermen som fikk meg til å se rødt, grønt og blått (politisk korrekt fargesyn!) samtidig. Det var en "kjent" svensk komikerspire som illustrerte den såkalte alkoholproblematikken som eksisterer her til lands. Det er jo en kjennsgjerning at nordmenn kanskje ser litt dypt nede i glasset når vi er utenlands. Men, måten det ble lagt frem på som var rett og slett latterlig. Her kommer helse og sosialdepartementet og sier at VI, det norske folk er intet mindre enn en gjeng rabiate halvaper som kun er gode til å skape fyll og faenskap. Dette er enda et håpløst fremstøt fra de konservative røstene som fyller enkelte kontor på Stortinget.

Jeg sier: La nå folket kose seg med et eller ti glass pils når de er ute på byen eller på ferie. Med alle skattene og påbudene (les: restriksjonene) som eksisterer her til lands så skulle det bare mangle at folk drikker. Nei, faen nå er jeg så himla forbannet. Hadde jeg møtt den personen som står bak de reklamefilmene der så skulle jeg sparket han så hardt i rektum at lukkemuskelen måtte finne seg ny residens 2 cm. venstre for drøvelen til alt lys hadde svunnet hen! Ouchtown, population you mr.!

Er det bare jeg som har sett seg lut lei av mørkemennenes stadig krigshissing rundt alt det som faktisk er godt her på denne gudsforlatte planeten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her kommer helse og sosialdepartementet og sier at VI, det norske folk er intet mindre enn en gjeng rabiate halvaper som kun er gode til å skape fyll og faenskap.

Jeg er faktisk litt enig jeg.

Får ikke Ola Nordmann pilsen sin blir han en surpomp. :(

Lenke til kommentar

Den reklamen der er ikke annet enn ren og skjær KrF/H/V-propaganda for egen alkoholpolitikk. Legg merke til hvordan den ikke sier noe om det vesentlige, namelig skadevirkninger av alkohol, men heller søker å fremme regjeringens eget syn på saken. Det er politisk reklame, og det er som vi alle vet forbudt.

Lenke til kommentar
Jeg satt nettopp meg ned for å se et av mine favorittprogram på titteboksen - Family Guy. Det var enda 2 minutter til sendestart så reklamene rullet taktfast over skjermen. Og det var da en reklame kom på skjermen som fikk meg til å se rødt, grønt og blått (politisk korrekt fargesyn!) samtidig. Det var en "kjent" svensk komikerspire som illustrerte den såkalte alkoholproblematikken som eksisterer her til lands. Det er jo en kjennsgjerning at nordmenn kanskje ser litt dypt nede i glasset når vi er utenlands. Men, måten det ble lagt frem på som var rett og slett latterlig. Her kommer helse og sosialdepartementet og sier at VI, det norske folk er intet mindre enn en gjeng rabiate halvaper som kun er gode til å skape fyll og faenskap. Dette er enda et håpløst fremstøt fra de konservative røstene som fyller enkelte kontor på Stortinget.

Jeg sier: La nå folket kose seg med et eller ti glass pils når de er ute på byen eller på ferie. Med alle skattene og påbudene (les: restriksjonene) som eksisterer her til lands så skulle det bare mangle at folk drikker. Nei, faen nå er jeg så himla forbannet. Hadde jeg møtt den personen som står bak de reklamefilmene der så skulle jeg sparket han så hardt i rektum at lukkemuskelen måtte finne seg ny residens 2 cm. venstre for drøvelen til alt lys hadde svunnet hen! Ouchtown, population you mr.!

Er det bare jeg som har sett seg lut lei av mørkemennenes stadig krigshissing rundt alt det som faktisk er godt her på denne gudsforlatte planeten?

Du er ikke alene nei :p

Lenke til kommentar

De reklamene der var rett og slett begredelige. Jeg tror virkningen er lik null, og hvis han svensken skulle være morsom, ja da har de bommet totalt med den biten også. Jeg kommer ikke til å holde meg edru til helgen pga de reklamene for å si det sånn. :p

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt poenget med reklamen... Skulle ikke denne reklamen prøve og forhindre ungdomsfyll b.l.a ? På hvilken måte treffer denne reklamen den målgruppen?

Når det ble snakk om anti-drikke kampanjen regnet jeg med noe alla den anti-røyk reklamen som gikk for et år siden. Den fikk hvertfall et budskap ut, selv om de kunne kuttet den ut i middagstider :realmad:

Lenke til kommentar
Det var en "kjent" svensk komikerspire som illustrerte den såkalte alkoholproblematikken som eksisterer her til lands.

Robert Gustafsson er faen ikke noen komikerspire. Han slår alle norske komikere med en hånd på ryggen...

For de som ikke skjønte det så er den reklamen sterkt ironisk, nesten overdrevent ironisk, men den bygger som kjent på en ide av Robert Gustafsson, Harald Eia og Bård Tufte Johansen. Hvis noen tar det seriøst må de faen meg være paranoide, tror dere hele verden er ute etter å ta hjemmebrentapparatet deres?

Reklamen retter seg mot foreldres og deres barns forhold til alkohol... Jeg synes heller ikke at 12 åringer skal drikke, men jeg er uenig med denne kampanjen om hvorvidt 16åringer har vondt av å ha med seg alkohol på fest...

Dessuten er den satt igang av dette lands lovlig valgte politikere. Face it og stem noe annet en konservativt til neste år :p

(nei jeg støtter ikke krf, men denne kampanjer prøver jo ikke å forhindre folk å ta seg en pils eller ti på byen, men kanskje ikke gi ti pils til sin sønn/datter på 12 :\ )

Endret av SilverKhan
Lenke til kommentar
Reklamen retter seg mot foreldres og deres barns forhold til alkohol... Jeg synes heller ikke at 12 åringer skal drikke, men jeg er uenig med denne kampanjen om hvorvidt 16åringer har vondt av å ha med seg alkohol på fest...

kan du forklare meg hvordan disse reklamene gjør dette?

btw: har sikkert ikke sett alle reklamene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Bortkastede penger, imo. Skulle likt å sett en annen organisasjon bruke en tilsvarende sum på reklame med så liten virkning som denne.

Også hater jeg denne barnevaktsmentaliteten. Er virkelig det norske folk så uansvarlig av seg at det trenger slikt?

Lenke til kommentar

Hokaaay.

Jeg er i prinsippet for en noenlunde restriktiv alkoholpolitikk, men denne kampanjen tar den berømte kaka på alle måter.

1) Kampanjen tar ikke for seg noen form for realitisk illustrasjon av skadevirkninger. Den funker ikke som det "skremselsmiddelet" (i mangel av et bedre ord) den burde.

2) Kampanjen insinuerer at nordmenn er uansvarlige alkonisser. Det kan til en viss grad være sant, men det er fremdeles et nokså krenkende utsagn, signert Vår Kjære Regjering.

3) Kampanjen er i bunn og grunn ikke en informasjonskampanje, men et tafatt propagandautspill fra sittende regjering.

4) (Med fare for å høres ut som en inngrodd FrP'er:) Man bruker millioner av skattebetalerenes penger på å forsvare sitt politiske ståsted. Sammenlignbart med om KrF skulle trekke noen mill opp av statskassa for å sette opp en mecha-byste av Bondevik på Egertorget, eller kanskje nappe en mill eller 19 opp av statskassa til bruk i neste valgkamp. Kvalmt.

Til dere som lurte på hvorfor jeg poster: Jeg kunne ikke dy meg. :D

Lenke til kommentar
Den reklamen der er ikke annet enn ren og skjær KrF/H/V-propaganda for egen alkoholpolitikk.

Pussig det der. Med en gang det er noen partier du ikke liker, så er det propaganda. Kan jeg spørre deg hva det ville vært hvis det hadde vært en av dine partier som hadde sagt dette?

Kloke ord? Sunn fornuft?

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å ase seg opp for en liten reklame. Det finnes mange dårlige reklamer på tven. Det er veldig typisk norsk er å fyre seg opp når staten informerer om skader ved røyking eller appelerer til forsiktig bruk av alkohol, alt for mange tar slikt personlig, som et angrep på den personlige friheten. Det er det ikke.

Reklamen er svært ironisk, og da blir virkemidlene deretter. Jeg har sett mange reklamer som er betydelig dårligere enn denne.

Lenke til kommentar

Reklamen er svært ironisk, og da blir virkemidlene deretter. Jeg har sett mange reklamer som er betydelig dårligere enn denne.

Kan ikke noen av dere som skjønte ironien forklare den til oss som ikke har skjønt den?

Jeg ser det blir påstått at reklamen henvender seg til foreldrene. Men om voksne folk er målgruppen, hvorfor da denne stressa komikeren og det høye tempoet? Det er jo ikke noe som appelerer til en voksen målgruppe!

Den eneste reklamen-effekten her for mitt vedkommende var assosiasjonene til sol, sommer og kald øl helt på slutten. Standard reklame-triks med positive assosiasjoner. Men det skulle da ikke være hensikten?

Lenke til kommentar

Hvis dere ser godt etter så står det "alvorlig talt" rett før de viser til www.settegrenser.no

Reklamen skal sette fokus på kampanjen, ikke på kampanjens mål... Det er derfor reklamens innhold ikke gjenspeiler noen realistisk situasjon eller alt piss man kan finne på å kritisere en reklame for... Det finnes hundre reklamer som er utrolig mye dårligere en det der, men jeg har en følelse at mange automatisk hater den pga budskapet til kampanjen...

skjønner ikke at jeg gidder å bry meg egentlig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...