Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

veggboks for nettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må nok også ha et "kronverktøy" for å montere nettverkskabelen i boksen. Søk på "32-8817" hos Clas Ohlson for eksempel.

Det som er dumt er et et slikt verktøy er ganske dyrt, spesielt hvis det er bare noen få kontakter du skal sette opp. Det beste er kanskje hvis du kjenner noen som har et sånt, som du kan få låne.

Synes også å huske at det for lenge siden var noen her på forumet som skulle prøve å montere en slik boks uten dette verktøyet, men husker ikke om det gikk.

Lenke til kommentar
er ikke dette som er problemet, har kronverktøyet! men ka farge som skal kor, det er problemet mitt ;) ulik farge på kabel og veggboks skjønner du :cry:

Det står avmerket på boksen, ikke noe problem untatt at disse boksene til CO ikke akuratt er de beste, ELKO koster ikke så mye mer.

Lenke til kommentar

nei, forskjellige farger på veggboks og kabel

kabel: 1 par: blå, hvit\blå

2 par: oransje, hvit\oransje

3 par: grønn. hvit\grønn

4 par: brun, hvit\brun (eller gull) vet ikke helt, men mest sannsynlig brun

veggboks:

1: blå\hvit\blå

2: blå

3: grønn\hvit\oransj

4: grønn\oransj

Lenke til kommentar

Om din er lik den jeg ser på nå er det fargekoding som fungerer. På enden står A og B, sånn at A standard er de som står innerst, mens B standard står ytterst. Vanligst tror jeg er B standard (hvilket vil si brun, brun/hvit, grønn, grønn/hvit, Oransj, oransj/hvit, blå, blåhvit - fra venstre (hvor bokstaven står) til høyre)

Lenke til kommentar

Hvis du kobler trådene i kabelen etter T568B-nummereringen du finner i denne koblingsanvisningen, så skulle du komme godt i havn. Vær bare oppmerksom på at nummeret på terminalen (der tråden trykkes fast), ikke alltid stemmer over ens med pinnummerene på kontakten. Les derfor anvisningen som følger med veggkontakten. I anvisningen så blir det da altså fra overst hvit/blå (5), blå (4), hvit/orange (1), orange (2), hvit/grønn (3), grønn (6), hvit/brun (7), brun (8).

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du mener med to rader, men er det to terminaler med åtte plasser i hver, og er den versjonen du har kjøpt av typen med en kontakt/utgang så kobler du bare til de åtte lederene på ett sted. Hvilken som er riktig vet jeg ikke, da jeg brukte dobbelkontakter seriekoblet for telefoni.

Lenke til kommentar
er ikke dette som er problemet, har kronverktøyet! men ka farge som skal kor, det er problemet mitt ;) ulik farge på kabel og veggboks skjønner du  :cry:

Åh, akkurat.

Jeg har også montert et par sånne bokser, og rekkefølgen var ikke noe jeg kjente til fra før. Tror jeg sendte mail til Clas Ohslon og spurte.

Ihvertfall, slik har jeg koblet min boks - og den funker.

(Kablene på den nederste raden skal kobles omvendt av de oppe liksom)

clasohslon-boks.jpg

(Håper ikke bildet ble for stort ...)

Edit: Som du ser, har jeg en dobbel boks av den innfelte typen. Men regner med boksene til CO er like inni. Håper bildet kan være til hjelp ...

Endret av vegjoh
Lenke til kommentar
Jeg har også montert et par sånne bokser, og rekkefølgen var ikke noe jeg kjente til fra før. Tror jeg sendte mail til Clas Ohslon og spurte.

Hvorfor spurte du i og med boksen er tydelig merket med fargekoder på koblingsrekkene, slik er jo alle veggbokser merket.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Hvorfor spurte du i og med boksen er tydelig merket med fargekoder på koblingsrekkene, slik er jo alle veggbokser merket.

Det er mye mulig, men de boksene jeg har satt opp tidligere har ikke vært slike inni. Greit med fargekodingen, men det var noen grønne merker der hvor det skulle være orange og ble litt usikker på det, så da sendte jeg mail. Men jeg tror egentlig at jeg brukte et måleapparat for å finne rekkefølgen, da det tok litt tid til jeg fikk svar på mail...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...