ToppDogg Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Har kjøppt meg noe nettverkskabel og to veggbokser.............. fra clas ohlson.. Kordan skal eg koble inni disse? har lest masse på forumet, men her står det bare kordan du skal koble en RJ-45 kontakt, ikke noe om veggbokser Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Du må nok også ha et "kronverktøy" for å montere nettverkskabelen i boksen. Søk på "32-8817" hos Clas Ohlson for eksempel. Det som er dumt er et et slikt verktøy er ganske dyrt, spesielt hvis det er bare noen få kontakter du skal sette opp. Det beste er kanskje hvis du kjenner noen som har et sånt, som du kan få låne. Synes også å huske at det for lenge siden var noen her på forumet som skulle prøve å montere en slik boks uten dette verktøyet, men husker ikke om det gikk. Lenke til kommentar
ToppDogg Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 er ikke dette som er problemet, har kronverktøyet! men ka farge som skal kor, det er problemet mitt ulik farge på kabel og veggboks skjønner du Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 er ikke dette som er problemet, har kronverktøyet! men ka farge som skal kor, det er problemet mitt ulik farge på kabel og veggboks skjønner du Det står avmerket på boksen, ikke noe problem untatt at disse boksene til CO ikke akuratt er de beste, ELKO koster ikke så mye mer. Lenke til kommentar
ToppDogg Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 nei, forskjellige farger på veggboks og kabel Lenke til kommentar
ToppDogg Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 nei, forskjellige farger på veggboks og kabel kabel: 1 par: blå, hvit\blå 2 par: oransje, hvit\oransje 3 par: grønn. hvit\grønn 4 par: brun, hvit\brun (eller gull) vet ikke helt, men mest sannsynlig brun veggboks: 1: blå\hvit\blå 2: blå 3: grønn\hvit\oransj 4: grønn\oransj Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Og hva er problemet? sett inn din ferdig koblede rj 45 i vegg boks og se hvordan pinner på vegg boks som koresponderer med rj45 kontakten, enklere blir det ikke. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Om din er lik den jeg ser på nå er det fargekoding som fungerer. På enden står A og B, sånn at A standard er de som står innerst, mens B standard står ytterst. Vanligst tror jeg er B standard (hvilket vil si brun, brun/hvit, grønn, grønn/hvit, Oransj, oransj/hvit, blå, blåhvit - fra venstre (hvor bokstaven står) til høyre) Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Hvis du kobler trådene i kabelen etter T568B-nummereringen du finner i denne koblingsanvisningen, så skulle du komme godt i havn. Vær bare oppmerksom på at nummeret på terminalen (der tråden trykkes fast), ikke alltid stemmer over ens med pinnummerene på kontakten. Les derfor anvisningen som følger med veggkontakten. I anvisningen så blir det da altså fra overst hvit/blå (5), blå (4), hvit/orange (1), orange (2), hvit/grønn (3), grønn (6), hvit/brun (7), brun (8). Endret 28. oktober 2004 av sofTest Lenke til kommentar
ToppDogg Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 ingen av disse tipsene funker! Lenke til kommentar
ToppDogg Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 kom ikke med noe som helst brukerveiledning til kontaktene! Clas Ohlson er noe dritt! Tror nesten eg står i 2 stk elko kontakter =\ virker som di er litt bedre en dette drittet her! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Har selv brukt et par av disse veggkontaktene fra Clas Ohlson, og da lå det en lapp i esken som forklarte hvilken terminal som gikk til hvilken pin. Hvis jeg ikke husker feil, så var det også en form for nummerering på printkortet. Lenke til kommentar
ToppDogg Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 lapp var det ikke med, men når jeg ser GODT etter så er det nummerering på printkortet ja Lenke til kommentar
ToppDogg Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 men dette ser liksom ut som dette er en dobbel kontakt men uten en "plugg" liksom, skal eg bruke begge radene der eg kan dytte nedi kabler eller bare den som er attmed pluggen? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Vet ikke helt hva du mener med to rader, men er det to terminaler med åtte plasser i hver, og er den versjonen du har kjøpt av typen med en kontakt/utgang så kobler du bare til de åtte lederene på ett sted. Hvilken som er riktig vet jeg ikke, da jeg brukte dobbelkontakter seriekoblet for telefoni. Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) er ikke dette som er problemet, har kronverktøyet! men ka farge som skal kor, det er problemet mitt ulik farge på kabel og veggboks skjønner du Åh, akkurat. Jeg har også montert et par sånne bokser, og rekkefølgen var ikke noe jeg kjente til fra før. Tror jeg sendte mail til Clas Ohslon og spurte. Ihvertfall, slik har jeg koblet min boks - og den funker. (Kablene på den nederste raden skal kobles omvendt av de oppe liksom) (Håper ikke bildet ble for stort ...) Edit: Som du ser, har jeg en dobbel boks av den innfelte typen. Men regner med boksene til CO er like inni. Håper bildet kan være til hjelp ... Endret 28. oktober 2004 av vegjoh Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) Jeg har også montert et par sånne bokser, og rekkefølgen var ikke noe jeg kjente til fra før. Tror jeg sendte mail til Clas Ohslon og spurte. Hvorfor spurte du i og med boksen er tydelig merket med fargekoder på koblingsrekkene, slik er jo alle veggbokser merket. Endret 29. oktober 2004 av agvg Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg har også montert et par sånne bokser, og rekkefølgen var ikke noe jeg kjente til fra før. Tror jeg sendte mail til Clas Ohslon og spurte. Hvorfor spurte du i og med boksen er tydelig merket med fargekoder på koblingsrekkene, slik er jo alle veggbokser merket. Det er mye mulig, men de boksene jeg har satt opp tidligere har ikke vært slike inni. Greit med fargekodingen, men det var noen grønne merker der hvor det skulle være orange og ble litt usikker på det, så da sendte jeg mail. Men jeg tror egentlig at jeg brukte et måleapparat for å finne rekkefølgen, da det tok litt tid til jeg fikk svar på mail... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Greit med fargekodingen, men det var noen grønne merker der hvor det skulle være orange og ble litt usikker på det, så da sendte jeg mail. De med doble farger er jo A og B standarden, noe som bokstavene indikerer i boksen. Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 De med doble farger er jo A og B standarden, noe som bokstavene indikerer i boksen. Ok, det var jeg ikke klar over. Foruten disse har jeg til nå bare brukt "billigbokser" uten slik merking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå