lalleh Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Hei! Har akkurat satt i XP-M 2400+, men både BIOS, Windows og noen andre programmer sier bare "Unknown CPU Typ". Den kjører også på 2.167 ghz, noe som ikke er standard klokkefrekvens for den CPUen. Kan det ha noe med at hovedkortet gjenkjenner den som XP3000+, som sto i før? Er det bare å Clear CMOS, og så kjører den på standard innstillinger? Og, gjør det noe at den kjører som den kjører nå? Synes IDLE er litt høy; rett over 40C. Men den er ikke ustabil eller noe sånt. Kjører ABIT NF7-S, 2 x 215 ddr twinmos pc3200. EDIT: leif Endret 28. oktober 2004 av lalleh Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Med original bios vil du ALDRI få den identifisert som en XP-M cpu. Du må nok uansett stille inn i bios for å få de rette innstillingene. Lenke til kommentar
lalleh Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Du må nok uansett stille inn i bios for å få de rette innstillingene. MÅ? Er det skadelig at den kjører som den kjører nå? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 MÅ? Du må nok ta turen i bios å sette multiplier / fsb ja. Vanlige hovedkort identifiserer ikke mobile cpu'er rett sånn uten videre. Er det skadelig at den kjører som den kjører nå? Det skulle ikke være noen problemer, muligens litt høy vcore -> høye temperaturer. Har tilsvarende cpu som jeg kjører på 2,2GHz @ 1,575v. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hvilken bios må han da bruke? Flashe til siste? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Hvilken bios må han da bruke? For å få den identifisert som en mobile cpu ? Du finner mest sannsynlig modifiserte bioser her : http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=37761 MERK ! PÅ EGET ANSVAR ! Edit : feil link Endret 28. oktober 2004 av ronnyaa Lenke til kommentar
lalleh Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Så jeg må faktisk flashe BIOS? Hva er "the worst thing that can happend", hvis jeg ikke gjør det da? At den heter Unknown CPU Typ framfor XP-M? Isåfall, kan jeg leve med det.. Det som bekymrer meg er at det er 40C ved IDLE.. Men "system temp" er på 26C eller noe sånt. Endret 28. oktober 2004 av lalleh Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Du MÅ IKKE flashe bios. Dersom du ønsker at den skal bli identifisert som en mobile cpu kan du gjøre det, men hvorfor ikke bare sette innstillingene manuelt ? Det tar deg under ett minutt å gjøre det.. Som jeg sa tidligere kan du prøve å sette ned vcore litt, vil tippe din cpu kjører på 1,65v. Hvilken kjøler har du på den da ? Har du hatt på kjølepasta ? Har du sjekket at den sitter godt nok fast ? Lenke til kommentar
lalleh Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Ok. Jeg kjører med en BOXED-kjøler for XP3000+, Artic Silver kjølepasta og ribba sitter godt nok. Kan prøve og sette vcore ned litt. Takk for svar, og unnskyld mine dumme spørsmål! Endret 28. oktober 2004 av lalleh Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Vel, du kan ikke forvente så veldig lave temperaturer med en boxed kjøler, spesielt når du kjører cpu'en med samme innstillinger som en vanlig xp3000. Som sagt, forsøk å sett vcore til f.eks 1,6v og kjør prime95 (som du finner på google.com) en stund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå