Gå til innhold

Linux er ikke lett...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva synes dere om FreeBSD 4.5? (Unix) (+KDE3)

 

cvsup <directory til supfile> -h <FTP> <- oppdaterer portstreet

portupgrade -ra <- oppdaterer all software

 

sinnsvakt enkelt, og det virker hver gang :smile:

 

eller kan bruke

 

pkg_version -c for å finne ut hvilke pakker som trengs oppgradering for deretter å oppgradere manuelt med make clean && make && pkg_delete -f <pakke> make install clean

 

Kjører all Linux-software knirkefritt også, er stabilt og sikkert. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd :smile:

 

Har hørt rykter om at apt-get i Debian ikke fungerer 100%. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-30 11:51, Prazor skrev:

MDK & red hat er noe møkk, slackware eiger...


 

En liten begrunnelse for dette hadde vært fint og ikke bare tomme påstander. Dette minner mer om en kommentar som ville komme fra en Windows IRCer, og som kun uttaler seg på grunnlag av de to minuttene han har prøvd Linux :smile:

 

Red Hat hadde vel uansett ikke hatt den statusen de har pr. dags dato dersom OSet deres var noe møkk.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-30 11:07, bidz skrev:

SGI XFS filsystem.. mmm.. Gentoo.. mmm.. :smile:

ReiserFS = masse korrupsjon fortsatt, i forhold til XFS/ext3/ext2.. anbefales ikke (enda)!




 

Nå skal det vel sies at XFS ikke er med i kjernen ennå, mens ReiserFS var det første Journaling-filsystemet som var med. Med tanke på hvor vanskelige Linus & co er på å legge ved dårlige filsystem så sier det litt. Og hvor har du det fra at ext2 er bedre enn ReiserFS? Siden du leser nå kjører ReiserFS... :smile:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:


Den 2002-05-30 12:19, int20h skrev:

Quote:


Den 2002-05-30 11:51, Prazor skrev:

MDK & red hat er noe møkk, slackware eiger...


 

En liten begrunnelse for dette hadde vært fint og ikke bare tomme påstander. Dette minner mer om en kommentar som ville komme fra en Windows IRCer, og som kun uttaler seg på grunnlag av de to minuttene han har prøvd Linux :smile:

 

Red Hat hadde vel uansett ikke hatt den statusen de har pr. dags dato dersom OSet deres var noe møkk.

 

Hvorfor slackware eiger bigtime:

1. Stabilitet

2. Hastighet (overlegen)

3. Konfigurasjonsmuligheter

4. Serverbruk

 

Ikke kall meg for Windows IRC'er som har brukt linux i noen min's. Er *nix IRC'er, og bruker *nix stadigvekk...

Lenke til kommentar

.

 

En liten begrunnelse for dette hadde vært fint og ikke bare tomme påstander. Dette minner mer om en kommentar som ville komme fra en Windows IRCer, og som kun uttaler seg på grunnlag av de to minuttene han har prøvd Linux :smile:

 

Red Hat hadde vel uansett ikke hatt den statusen de har pr. dags dato dersom OSet deres var noe møkk.

 

Hvorfor slackware eiger bigtime:

1. Stabilitet

2. Hastighet (overlegen)

3. Konfigurasjonsmuligheter

4. Serverbruk

 

Ikke kall meg for Windows IRC'er som har brukt linux i noen min's. Er *nix IRC'er, og bruker *nix stadigvekk...

 

Herregud. Stabiliteten til en distro kontra en annen er jo mer eller mindre den samme, alle distroene er jo bygd opp rundt den sammen kjernen. Kan du også vennligst begrunne hvorfor en distro skal være kjappere enn en annen. Overklokker Slackware pcen din? Og hva er de overdrevne konfigurasjonsmulighentene i Slack? "Serverbruk" forstod jeg lite av. Forøvrig kan det sies at Slack har et ræva pakkesystem (sammenlignet med f.eks debian) og at du må regne med å bruke mye jobb med å administrere boksen. Min erfaring med Slackwh0res er at det er folk som bruker mIRC og Outlook express, og har hørt av slack er såå leet å ha.

Lenke til kommentar

Slackware er en finfin distro, har altid brukt den. Pakke systemer er kongen det, ikke noe gale med det. Lett og bruke osså.

 

Med red-hat, mandrake så har du mange wizzards som holder deg i hånden. Skall være så brukervennelig. Greit nokk, funker sikkert, og lett. Men, etter et år når du begynner og få dreisen på ting, vil du ikke lenger la distroen bestemme hva som skall gjørest og ikke gjørest og du vill gjerne sette opp tingene dine selv, så du får den akkurat slik DU vill.

Slackware er ikke noe værre en noe annet, er vell den distroen som er mest "unix-like" osså.

red-hat og mandrake er mer eller mindre bloatware synest eg. Men det er jo min mening. Har ikke noe peiling på hva debian er. Aldri testa det, og kommer ikke til og gjøre det.

Lenke til kommentar

Quote:


Med red-hat, mandrake så har du mange wizzards som holder deg i hånden. Skall være så brukervennelig. Greit nokk, funker sikkert, og lett. Men, etter et år når du begynner og få dreisen på ting, vil du ikke lenger la distroen bestemme hva som skall gjørest og ikke gjørest og du vill gjerne sette opp tingene dine selv, så du får den akkurat slik DU vill.



 

(Jeg har kun prøvd RedHat nok til å uttale meg om det)

Det er da ingenting som tvinger deg til å bruke wizardsene i RedHat. Skal du gi eth0 en ip kan du like godt kjøre ifconfig eth0 555.555.555.555 som å kjøre netconfig, eller noen av de andre grafiske/ncurses baserte wizardsene. RedHat gir deg valget å kjøre enten en wizard eller på den "vanlige" måten.

 

Quote:



Slackware er ikke noe værre en noe annet, er vell den distroen som er mest "unix-like" osså.

red-hat og mandrake er mer eller mindre bloatware synest eg. Men det er jo min mening. Har ikke noe peiling på hva debian er. Aldri testa det, og kommer ikke til og gjøre det.


 

Slackware bruker BSD init, mens alle(?) andre bruker SYSV

init. Slackware følger heller ikke LSB. Men hvis du liker å bruke masse tid på å herje med boksen din, så kan du gjerne bruke slack for min del.

Lenke til kommentar

Trenger ikke herje noe med boksen for slack, snart på tide dere tar og finner opp et nytt argument nå, passe lei av det. Er ikke noe problem og sette opp en box med Slackware på. Og når du er ferdi trenger du ikke gjøre noe mere. Den forandrer ikke på instiller selv eller noe annet som gjørt at du må "herje" med box`en hver dag. Debian er bare en spøk spør du meg. Den nyeste "stable" av debian er jo urgammel. Må bruke "Unstable" for og være noe up-to-date.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 17:10, Goldelf skrev:

Trenger ikke herje noe med boksen for slack, snart på tide dere tar og finner opp et nytt argument nå, passe lei av det. Er ikke noe problem og sette opp en box med Slackware på. Og når du er ferdi trenger du ikke gjøre noe mere. Den forandrer ikke på instiller selv eller noe annet som gjørt at du må "herje" med box`en hver dag. Debian er bare en spøk spør du meg. Den nyeste "stable" av debian er jo urgammel. Må bruke "Unstable" for og være noe up-to-date.


Da vet du tydeligvis ikke hva du snakker om. Dagens stable er i ferd med å fases ut. En ny er på vei(Woody). Men om debian stable er "urgammel" så hva har det med saken å gjøre. Noen ønsker faktisk en stabil, sikker maskin. Bleeding-edge distroer er _ikke_ det(mulig sikre, men ikke så stabile). Det du sammenligner med bør nok være Testing. Den er sånn passe stabil og passe bleeding-edge. Unstable er alt det siste(mer eller mindre), men heller ustabil.

 

Distro kriger er vel ikke noe nytt, hvorfor gidde.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Det jeg liker med Windows er at du slipper all skriving av kommandoer og drit. I windows så kan vi bare flytte litt på musa å trykke litt her å der , i linux så må du grave frem kommandolinjer og koder osv.

 

Skulle vært litt enklere! :yes:

Da har du prøvd feil distro. Og hva var egentlig vitsen med å bumpe denne tråden så jævl.i da ?

Lenke til kommentar

nu vell. Somregel får du gjort det meste fra GUI også. Men hvorfor gidde å rote i et GUI når du kan skrive en linje på tastaturet, trykke enter, og få respons på at det funka med en gang?

 

Selv bruker jeg en blanding av GUI og komandolinje i mitt administrasjonarbeid. Og en komandolinje kan scriptes! Veeeeldig digg når du skal gjøre ting på mange maskiner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...