Gå til innhold

Linux er ikke lett...

Anbefalte innlegg

Jeg er litt lei av å se folk som har lyst å pröve linux og lurer på hvilken distro som er lettest..

De fleste som stiller dette spörmålet (inkludert meg selv) kommer i fra M$ Window$, og forventer seg at linux er det samme...

De blir oftest anbefalt mandrake eller RedHat, fordi disse er veldig lette å installere, men jeg trur mange sletter linux partisjonen etter 2 dager fordi det er vanskelig å bruke når du ikke kan noe om det...

Så jeg vil anbefale alle som vil läre linux å enten kjöpe seg en bok, eller downloade en (det finnes masse info på net)...

De bör også ha masse tålmodighet og huske at de må läre seg et nytt OS fra bunnen av. (Dette er ikke MSDOS, og heller ikke MSWindows)...

Jeg vil avslutte med å si at LFS er ikke så vanskelig å installere dersom du har _litt_ tålmodighet og virkelig er interessert i å läre, og du vil ha lärt mye etter å ha installert det..

mvh

Jon Arne Jörgensen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

janosh skrev (2002-05-22 16:54):

Jeg er litt lei av å se folk som har lyst å pröve linux og lurer på hvilken distro som er lettest..

De fleste som stiller dette spörmålet (inkludert meg selv) kommer i fra M$ Window$, og forventer seg at linux er det samme...

De blir oftest anbefalt mandrake eller RedHat, fordi disse er veldig lette å installere, men jeg trur mange sletter linux partisjonen etter 2 dager fordi det er vanskelig å bruke når du ikke kan noe om det...

Så jeg vil anbefale alle som vil läre linux å enten kjöpe seg en bok, eller downloade en (det finnes masse info på net)...

De bör også ha masse tålmodighet og huske at de må läre seg et nytt OS fra bunnen av. (Dette er ikke MSDOS, og heller ikke MSWindows)...

Jeg vil avslutte med å si at LFS er ikke så vanskelig å installere dersom du har _litt_ tålmodighet og virkelig er interessert i å läre, og du vil ha lärt mye etter å ha installert det..

mvh

Jon Arne Jörgensen

HMM, har tenkt å prøve LFS, men er det ikke masse å laste ned? Jeg har bare ISDN. distroer laster jeg ned på skolen.

Lenke til kommentar

LFS.

Uenig. Det er en fin måte å skremme folk vekk fra Linux. De av oss som har peiling gidder slik, men det tar tid, og det meste er kryptisk når man er fersk. RH og Mandrake er de distroene(av de største) som er IMHO de beste for folk som ønsker å teste Linux. Husk at veien fra å gjøre alt i Exploder til å få et shell på skjermen er ganske lang.

Installasjonen er mye av problemene til folk på dette forumet, og "avanserte" distroer som Debian/Slack/whatever ikke alltid er en dans på roser.

Jeg må innrømme at jeg ikke har orket LFS ennå. Bra for å lære seg systematikk i Linux, men mye pes. Men en dag, så... :smile:

Lenke til kommentar

Kan jeg anbefalle debian? Eller en annen dist som støtter apt-get? Kan være litt knot å få installert men etterpå går alt som en drøm. Trenger å installere en mp3-spiller? apt-get install xmms --- ferdig! Trenger å installere avi/mov-spiller? apt-get install xine --- ferdig! Vil vite hvilke programmer som er tilgjengelige? apt-get update, apt-cache search | grep "navn-på-program". Trenger å oppdatere alle programmene på maskinen? apt-get upgrade ----------------------- ferdig!

Det får ganske enkelt ikke bli lettere.

Eller, hvis du ikke har lyst til å knote med partisjonering og div, men fortsatt har lyst til å prøve linux; Suse Live Eval cd. Du stapper inn en bootbar cd, booter på cd'en går igjennom en liten setup-prosess, legger inn en ca 100MB stor fil på en av win diskene dine og hvips så har du Linux på maskinen din (du kan bruke denne på diskløse klienter også, men da må du gjennom setup-prosessen hver gang du booter på cd'en). Ganske enkelte genialt!

peace

Lenke til kommentar

Hvis du vil bruke LFS må du ha mye tid

til overs og bør antagelig være interrisert

i operativ systemer. Det er Ola gjennomsnitts-

Nordmann generelt ikke.

Når det er sagt, synes jeg ikke Linux/KDE eller

lignende er vanskeligere enn Windows. Dokumentasjonen

er ofte bedre og alltid lettere tilgjengelig enn

for windows. Tenk bare gjennom hvor mange timer

du har brukt for å lære deg windoss..

Det er ikke bare bare å kopiere filer med Explorer

dersom du ikke forstår hvordan katalog strukturer

er bygget opp.

Jeg har kurset nybegynner-lærere (som var litt opp

i åra) i windows, og det er utrolig hva som er

vanskelig. Og det ville neppe spilt noen rolle om

de lærte Windows, KDE, Gnome eller Mac OS...

-eljar

Lenke til kommentar

mrmke

suse 8.0 er genialt

lettere og instalere en windows (100% fakta)

og det er lett og bruke

men problemet er at det er lite hjelp og få og man sitter fast på enkle oppgaver.

og man får lite ut av minnet/cpu'en skal man ha det det må man lese og tweake.

har man tid til det når noe annet funker ?

Lenke til kommentar

hvor ligger apt-get støtten? er den kompilert inn i kjernen?

kommer den i form av en tar.gz fil?

i begge tilfellene skulle det være mulig å implementere det i f.x. lfs/rekompileringer?!

eller ligger støtten et annet sted? :?:

Lenke til kommentar

Quote:

Hvorfor sammenligner alle med windows? Blah, skulle føre over noen bilder i går på en win98 maskin, funka etter 2 reboot`s. For noe dritt!

Lenke til kommentar

Enig der. Windows er USTABILT. Ikke de som er bygd opp på nt-kjernen da, men de fleste windows-brukere bruker 9x. Fattern sin pc er veldig ustabl, så vi fant ut at vi skulle legge inn windows på nytt (oem-utgave a la quick restore). Operasjonen gikk vellykket, men til min store forbauselse kommer det kontinuerlig opp 6 bluescreens som en må trykke seg forib hver j*** gang, og dette etter en CLEAN install...

Jeg skjønner ikke de som har negativt å si om Linux, fordi de har dårlige argumenter. Linux er ikke VANSKELG, men ANDERLEDES... Linux er det tredje o/s'et jeg prøver, og jeg føler at jeg behersker det bedre etter en uke enn jeg gjorde etter første uke med windoze...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-23 12:02, sjanten skrev:

hvor ligger apt-get støtten? er den kompilert inn i kjernen?

kommer den i form av en tar.gz fil?

i begge tilfellene skulle det være mulig å implementere det i f.x. lfs/rekompileringer?!

eller ligger støtten et annet sted? :?:

Det er en "database" som er implementert i OPERATIVSYSTEMET Debian.

Linux er ikke os'et det er bare kjernen.

Os'ene er de forskjellige distroene som kjører på linux kjerne. og felles for alle er at de har samme grunn oppbygging.

Det er derfor mulig å porte apt til andre distroer, men dette er vanskelig og kerver en masse programering. Det er som de fleste vet apt tilgjengelig for redhat, da blir det brukt rpm i stedet for deb.

mvh

Osk

Lenke til kommentar

Bare en ting til:

Nt er langt fra så stabilt som ext2/3, reiserfs og xfs. Det er ganske masse treigere også, rett og slett fordi det er et veldig stort filsys, med masse "unødvendig info"...

Fat 16/32 er helt på trynet, og stein gammalt!

Bruk LINUX!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...