Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke internett? HJELP!


Anbefalte innlegg

:D Hei!!

 

 

Jeg har et lite problem med nettverket

 

Nå jeg har koblet opp alle tre pcene i switchen. Men så er det en av maskinene som ikke får tildelt ip (Dhcp) fra modemet gjennom switchen. Alle andre maskinene får opp en ny tilkobling kalt "Internet Connection", men den kommer ikke opp på den ene pcen.

 

Jeg finner heller ikke noen andre maskiner i lan heller, men alle finner meg. Men når de skal gå inn på pc'en min kommer det en errorboks hvor det står "acces denied" eller noe i den duren.

Det eneste som får pcen til å få ip er å formatere den, men det orker jeg ikke gjøre hver eneste gang det er noe kluss med nettverket.

 

Jeg har fått tildelt ip fra switchen før på alle tre, men så plutselig forsvant den på den ene.

 

Jeg har også testet mange forskjellige kabler og nettverkskort, men det hjelper ikke.

Er litt kjedelig å ikke ha internett lizzom :cry:

Noen som kan hjelpe meg med dette problemet??

 

 

Takker for svar!! :thumbup:

Endret av Bogge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå jeg har koblet opp alle tre pcene i switchen. Men så er det en av maskinene som ikke får tildelt ip (Dhcp) fra switchen.

 

Hei

 

DHCP fra switch ?

du må ha en router for å kunne ha dhcp funksjon.

Alternativet hvis du IKKE skal ut på nettet med alle PC'ene er at du setter fast IP adresse innenfor samme IP range (f.eks 192.168.0.xx der xx er 01, 02 03 osv)

 

Du kan IKKE gå ut på internett med flere PC'er uten en router, om du da ikke er tildelt flere IP adresser fra ISP.

 

Hadde vært nyttig om du hadde forklart problemet ditt, utstyret du bruker og hva du ønsker å oppnå på en bedre måte.

Endret av Harryhoover
Lenke til kommentar

jaok, jeg har et thomoson modem som jeg fikk fra telenor, på det koblet jeg en belkin switch. Så da skal vel modemet dele ut ip/iper gjennom swichen. når jeg ser på egenskapene til nettverkskortet står det at dchp deler ut ip adresser, men det er bare 2 av pcene som får ip?

 

Alle pcene er også satt på automatisk ip

Det jeg vil frem til er å være i nettverk og kunne game på internett.

Internetten funker helt fint på de 2 andre pcene.

 

Skjønnte dere noe mer nå?

 

Sorry hvis jeg forklarer dårlig er ikke så veldig god på nettverk :blush:

Endret av Bogge
Lenke til kommentar

Det ble litt klarere nå ja.

 

Punkt 1 :

Switchen din har IKKE dhcp server, dvs at den IKKE er i stand til å dele ut IP adresser!

 

Punkt 2 :

Om ikke Thompson modemet ditt også har innebygd router kan du ikke gå på nett med mer enn en PC selv om du har koblet flere PC'er vha switchen.

 

ADSL oppkobling :

telefonlinje--->splitter--->modem--->router--->switch--->PC (evt flere)

 

Dette gjelder om man har telefonlinje og modemet ikke har innebygget router.

 

Siden du ikke forteller typebetegnelsen på Thompson modemet du fikk fra Telenor kan jeg ikke si om dette har innebygget router. En måte å finne ut dette på er at de aller fleste modemer med innebygget router gjerne også har en 4-porters switch innebygget. Dette vil i praksis si at det er 4 stk LAN porter bak på modemet i tilegg til tlf kontakten.

 

Hvis du skal koble ditt nettverk til bredbåndet uten router må du i praksis bruke en av PC'ene i nettverket som GATEWAY, dette kan kun gjøres om denne PC'n har to nettverkskort. Det ene må kobles til modemet og det andre mot switchen. De andre PC'ene må da bruke dette som GATEWAY. dette oppsettet vil IKKE gi deg dhcp så hver enkelt PC vil måtte settes opp med fast IP adresse på "intern nettet" Det nettverkskortet som kobles mot modemet må stå på AUTO (dvs bruke dhcp), det må også installeres PPPOE protokoll siden Telenor bruker dette.

 

Jeg forstår at du ikke er så godt inne i dette og jeg vil vel tro at du vil få problemer om du skal få til dette selv. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å skaffe deg en router (om ikke modemet ditt har en innebygd da) siden dette er absolutt den enkleste metoden.

 

Det ville sikkert også være en hjelp for deg om du kjenner noen som kunne hjelpe deg med oppsettet av routeren.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Siden du ikke forteller typebetegnelsen på Thompson modemet du fikk fra Telenor kan jeg ikke si om dette har innebygget router. En måte å finne ut dette på er at de aller fleste modemer med innebygget router gjerne også har en 4-porters switch innebygget. Dette vil i praksis si at det er 4 stk LAN porter bak på modemet i tilegg til tlf kontakten.

thomson modem/router som telenor leverer har bare en port

fikk du thomson etter 1-4-2004 har du en router

:cool:

Lenke til kommentar

hvis du kjører med winxp kan du kjøre gjennom 'connection wizard' en gang, så blir pcen satt opp korrekt, du finner den under nettverk. for å se om pcen for tildelt en adresse som de andre maskinene kan du skrive ipconfig, bare gå på kjør og skriv cmd [enter] først.

 

du kan prøve å få tildelt adresse på nytt ved først å skrive: ipconfig /release, så skriver du ipconfig /renew.

Lenke til kommentar

Nå har jeg koblet til en router, men jeg får fortsatt ikke gått på internett, eller finne de andre maskinene i lan :cry:

 

Skjønner ikke hva som kan være problemet, for noen dager siden funka jo alt helt fint og alle kunne gå på internett. Men så plutselig kommer jeg å starter opp pcen i går så finner jeg ingen maskiner og kan heller ikke gå på internett.

 

Akkuratt dette skjedde for et par måneder siden også, men etter at jeg formaterte blei alt bra igjen. Men jeg har ganske lyst å finne ut av dette problemet uten å formatere.

Nettverkskortet mitt er et "Realtek nettwork pci card" hvis det sa dere noe

 

Noen som har noen flere forslag?

Lenke til kommentar

Med router i nettverket kan du gjøre det slik :

 

1. Velge PPPoE som protokoll i router mot Internett

2. Sette PÅ dhcp og oppgi IP range (som da bestemmer antall PC'er du kan ha i nettet med dhcp)

2. Legge inn brukernavn og passord fra ISP i routeren (NB! husk at Telenors brukernavn er HELE mailadressen, f.eks [email protected] !)

3. Fjerne evt PPPoe protokoller på hver enkelt PC og påse at du bruker TCPIP mot routeren.

4. Sette alle PC'er i nettverket til AUTO på alle instillinger i nettverkskort.

5. Skru PÅ evt brannmur i routeren fordi da kan du skru av brannmuren på hver enkelt PC i nettverket. Dette letter situasjonen om du ønsker å dele mapper mellom flere PC'er i lokalnettet.

 

Jeg mener fremdeles at du bør ta kontakt med en lokal datakyndig for å få hjelp med dette oppsettet, han klarer dette på 10 minutter!

 

Lykke til (igjen)

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...