Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av Pc høytalere!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ærlig talt, Simensboy...

Dersom ikke forslagene foran her er bra nok forrei eru jaggu meg kravstor! De seriøse svarene peker jo ut glimrende alternativer både for fattiggutter og teen agere med 2000 i ukepenger...

...Og så er du bare 13! Veit du ikke at sånn hifi-dyrking egentlig bare er for single menn over 40 som har gitt opp damer og går etter overprisa hi-tech-hype'r full time? Sjøl er jeg mektig imponert over kvaliteten på flere 2.1 sett jeg har hørt. De koster jo nesten ikkeno. Og jeg har faktisk hørt endel forskjellige høyttalere.

Nei, skjerp deg, og bruk max 500 på pc-høytt, og spar penga til ting som gir mer glede: moped, dundersalt, eller hva nå dere 13 åringer putter i dere for rusopplevelser.

Godt å få det ut.

Lenke til kommentar
Veit du ikke at sånn hifi-dyrking egentlig bare er for single menn over 40 som har gitt opp damer og går etter overprisa hi-tech-hype'r full time? Sjøl er jeg mektig imponert over kvaliteten på flere 2.1 sett jeg har hørt. De koster jo nesten ikkeno. Og jeg har faktisk hørt endel forskjellige høyttalere.

Ikke bare single menn over 40. Jeg er under 30 å dyrker Hi-Fi å hjemmekino. Samboer har jeg også. Enig i at til PC bruk holder 2.1 sett til noen hundrelapper lenge. Helst ett 5.1 / 7.1 sett da. Men trenger ikke koste det hvite ut av øynene. Men til stua må det kvalitets saker til mener nå jeg.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Ikke bare single menn over 40. Jeg er under 30 å dyrker Hi-Fi å hjemmekino. Samboer har jeg også. Enig i at til PC bruk holder 2.1 sett til noen hundrelapper lenge. Helst ett 5.1 / 7.1 sett da. Men trenger ikke koste det hvite ut av øynene. Men til stua må det kvalitets saker til mener nå jeg.

Helt enig. Er riktignok singel for øyeblikket, men under 30. Har PCen i stuen, og bruker den mye til musikk, så en investering i Z-2200 var på sin plass.

Lenke til kommentar

Helt enig. Er riktignok singel for øyeblikket, men under 30. Har PCen i stuen, og bruker den mye til musikk, så en investering i Z-2200 var på sin plass.

Jepp. Kjører ett Teac 5.1 sett på PC'en. Ikke det beste jeg har hørt på langt nær, men greit nok til PC'en. I stua står det fullblods hjemmekino fra Klipsch. X-Box er koblet til PC'en, så alt av MP3'er blir avspilt i stuen.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
\ Veit du ikke at sånn hifi-dyrking egentlig bare er for single menn over 40 som har gitt opp damer og går etter overprisa hi-tech-hype'r full time?

:no: Jeg er bare 15 og dyrker hifi :D , damer har jeg ikke gitt opp. Men jeg er faktisk nokså imponert over mange datahøytalere i forhold til pris.

Lenke til kommentar
...Og så er du bare 13! Veit du ikke at sånn hifi-dyrking egentlig bare er for single menn over 40 som har gitt opp damer og går etter overprisa hi-tech-hype'r full time? Sjøl er jeg mektig imponert over kvaliteten på flere 2.1 sett jeg har hørt. De koster jo nesten ikkeno. Og jeg har faktisk hørt endel forskjellige høyttalere.

Her var det masse pølsevev i en setning, gitt. Uttalelsen omkring hi-fi dyrking sier vel egentlig hvor lite du vet om hi-fi.

Har så langt ikke hørt noen 2.1 PC-sett som gir noe spesielt bra lyd. Toppmodellen til Creative (Gigaworks-serien) var skuffende dårlig. Og dette skal de altså ha 4-5000 kroner for?

Jeg har inntrykk av at folk flest ikke har noe spesielt godt begrep om hva bra lyd går ut på, simpelthen fordi de ikke har noen solid målestokk å gå utifra. Sammenlignet med høyttalere for generell hi-fi lytting så låter PC-høyttalere i 9 av 10 tilfeller dårlig.

Nå er det riktignok slik at flere PC-høyttalere gir grei lyd i forhold til pris, men lyden forblir relativt dårlig. Sats heller på noen stereohøyttalere i 2000 kronersklassen (eller oppover) dersom lydkvaliteten er viktig, og bygg ut senere når lommeboken tillater det. Vurder også om multikanalslyd virkelig er verdt summen i forhold til lydkvaliteten du kan oppnå med stereo, dersom lydkvaliteten er viktig.

Å si at han skal bruke maks. 500 på høyttalere fordi han er 13 år er tøv. Hva har dette med alderen å gjøre? Dersom en person ønsker å betale litt ekstra for bedre lyd og har råd til det, da har man full rett til det, selv om man ikke er i 30-40 årsalderen og tjener 300-400.000 kroner i året.

Lenke til kommentar

hehe, ikke hør på han derre Hal9k, han skal bare lure deg til å kjøpe de svære Cerwinvega høyttalerne han selv ble lurt til å kjøpe av Ståle Krapyl i 1992... "han hakke mye peiling på hifi" sier han om meg. Typer som han er akkurat de som ville drite seg loddrett ut i blindtester av lydutstyr, men senere likevel svir av 4000 kr på kabler som ser high tech ut.

Neida. Jeg vet ingenting om hal9k. Men,hva slags format/ media tror vi musikk en til en trettenåring er lagret på?

Kanskje mp3? Da er det økonomisk/ smart å ta hensyn til det når det gjelder hw også.

Men alle har RETT til å kjøpe ALT de bar har RÅD til. Hal9K setter ikke pris på min måte å formulere seg på, og det har HAN rett til.

Det er da vel ingen som tror at jeg ikke unner folk å bruke sine egne penger? Jeg sier bare min mening i et diskusjonsforum. Det er vel greit?

Lenke til kommentar
hehe, ikke hør på han derre Hal9k, han skal bare lure deg til å kjøpe de svære Cerwinvega høyttalerne han selv ble lurt til å kjøpe av Ståle Krapyl i 1992... "han hakke mye peiling på hifi" sier han om meg. Typer som han er akkurat de som ville drite seg loddrett ut i blindtester av lydutstyr, men senere likevel svir av 4000 kr på kabler som ser high tech ut.

Neida. Jeg vet ingenting om hal9k. Men,hva slags format/ media tror vi musikk en til en trettenåring er lagret på?

Kanskje mp3? Da er det økonomisk/ smart å ta hensyn til det når det gjelder hw også.

Men alle har RETT til å kjøpe ALT de bar har RÅD til. Hal9K setter ikke pris på min måte å formulere seg på, og det har HAN rett til.

Det er da vel ingen som tror at jeg ikke unner folk å bruke sine egne penger? Jeg sier bare min mening i et diskusjonsforum. Det er vel greit?

Du fortsetter å komme med påstander du ikke har noen som helst dekning for.

For det første så har jeg aldri brukt Cerwin Vega høyttalere. Er aldri blitt 'lurt' til å kjøpe slike, da jeg foretrekker mer nøytrale monitorhøyttalere. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg kan faktisk høre forskjell på et anlegg til 500 kr, et til 5.000 kr og et til 50.000 kr. Jeg kjøper kabler dersom de får musikken til å låte bedre, jeg betaler ikke flere tusen kroner for kabler som kun ser bra ut. Dersom du tror alle kabler låter likt får du tro om igjen.

Vedrørende MP3: Uttalselsene dine understreker igjen at du ikke helt vet hva du prater om. Selv om MP3 ikke akkurat kan måle seg med CD (med unntak av filer med høy bitrate, f.eks. 192 kb/s+), så betyr ikke det nødvendigvis at man bør nøye seg med skrothøyttalere til 500 kr. Både musikk- og ikke minst spillopplevelsen (for spillentusiaster) blir bedre av å gå et par hakk oppover i prisleie.

Dine uttalelser er bygd på en rekke forutinntatte antakelser, som ofte viser seg å være feilaktige. Hvis du hadde brukt mer tid på å forsøke å klarere ting (eller rett og slett kuttet ut den forutinntatte holdningen), så ville denne diskusjonen vært mer konstruktiv.

Til slutt: Du skriver "Men alle har RETT til å kjøpe ALT de bar har RÅD til". Vel, man sitter ikke akkurat igjen med det inntrykket etter å ha lest det første innlegget ditt, der du forsøker å rakke ned på de som ønsker å bruke litt mer penger på anlegget sitt. For ikke å snakke om at du tar en dogmatisk tone og maner Simensboy til å bruke penger på moped og dundersalt. Det er ikke din oppgave å fortelle folk hva de bør bruke pengene til.

Lenke til kommentar

De beste PC-høyttalerne jeg har hørt, er Logitech Z-560 (har de selv), men jeg vil ikke kalle dem bra. PC-høyttalere gir stort sett grei gjengivelse til spill, noen mp3 og litt filmtitting, men de gir ikke den store musikk eller hjemmekino-opplevelsen (muligens med unntak av de aller dyreste, men jeg tviler).

Lenke til kommentar
De beste PC-høyttalerne jeg har hørt, er Logitech Z-560 (har de selv), men jeg vil ikke kalle dem bra. PC-høyttalere gir stort sett grei gjengivelse til spill, noen mp3 og litt filmtitting, men de gir ikke den store musikk eller hjemmekino-opplevelsen (muligens med unntak av de aller dyreste, men jeg tviler).

Enig. Problemet med mange PC-høyttalere er at de farger lyden i altfor stor grad. Mellomtonen er ullen og diskanten skriker (blikkbokslyd). Subwooferen (ofte en billig passiv konstruksjon) ligger nærmest som en konstant skygge over resten av frekvensspekteret, men sin ukontrollerte runglebass.

Enkelte av de mer påkostede PC-høyttalerne kan låte greit til spilling, men når det gjelder film og musikk kommer de til kort. Ønsker man et større, renere og kraftigere lydbilde trengs det større og/eller bedre konstruerte høyttalere til.

Lenke til kommentar

Enig. Problemet med mange PC-høyttalere er at de farger lyden i altfor stor grad. Mellomtonen er ullen og diskanten skriker (blikkbokslyd). Subwooferen (ofte en billig passiv konstruksjon) ligger nærmest som en konstant skygge over resten av frekvensspekteret, men sin ukontrollerte runglebass.

Enkelte av de mer påkostede PC-høyttalerne kan låte greit til spilling, men når det gjelder film og musikk kommer de til kort. Ønsker man et større, renere og kraftigere lydbilde trengs det større og/eller bedre konstruerte høyttalere til.

Jeg er helt enig i at et dyrt Hi-Fi-anlegg er overlegen, et hvilket som helst sett til datamaskinen, i film og musikk. Dessverre er meningsløst å sammenligne Hi-Fi, da tenker jeg ikke på da billige "Hi-Fi-settene" med bittesmå høyttalere, med pc-høyttalere siden de har ulike målgrupper og muligheter lydmessig.

En kamerat av meg har et hjemmmekino-anlegg med prosjektor og full pakke. Bare fronthøyttalerene koster 3000 (satt ned fra 4500) per stk. Lydopplevelsen av musikk og film er total overlegen mine pc-høyttalere (Gigaworks).

Jeg er fornøyd med Gigaworks siden de spiller høyt og klart uten en rumlende sub som Z680 har. Se min egen brukertest av Gigaworks hvis du er interessert.

Lenke til kommentar

Jeg har selv Z-2300 modellen fra Logitech og er SVÆRT Fornøyd med det! Skikkelig trøkk i dette anlegget!!!

Anbefales UTROLIG STERKT til alle som skal enten se på film eller spille spill.. :)

120Watts RMS Subwoofer 8'' , 40W Satelitter RMS (2stk)

Max Watt styrke på Subben er 240W og max watt styrke på Sattelittene er 80W på full styrke!

Koster bare 1200-1300 kroner, jeg betalte 1350kr inkl frakt...!

Dette er nok d feiteste 2.1 systemet som er lagd for PC som er til å kjøpe i pc butikker :)

Lenke til kommentar
Dessverre er meningsløst å sammenligne Hi-Fi, da tenker jeg ikke på da billige "Hi-Fi-settene" med bittesmå høyttalere, med pc-høyttalere siden de har ulike målgrupper og muligheter lydmessig.

Jeg synes slettes ikke at det er meningsløst å sammenligne hjemmekino/hi-fi høyttalere med PC/multimedia-høyttalere. Hvis man går på et budsjett, er det fullt mulig å få rimelige hjemmekino-høyttalere som ikke koster så mye mer enn de mer påkostede PC-høyttalerne.

Litt av hensikten med PC-høyttalere for mange er den lille plassen som de legger beslag på, men det finnes meget kompakte hi-fi høyttalere som låter mye bedre. Disse koster også mer, men det blir en avveining mellom budsjett og hva som er praktisk sett i forhold til plass osv.

Jeg har selv eid B&W302-høyttalere som låt ganske bra med tanke på hvor kompakte og rimelige de var (de kostet 2000 kr). Disse ble brukt til både musikk, spilling og film. Du får til og med rimeligere høyttalere enn dette som fremdeles låter relativt bra.

Glemte en ting: Skal sjekke ut omtalen din, kjekt at folk kommer med personlige innspill på utstyr de har testet :)

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...