Gå til innhold

Vannkjøling av workgroup

Anbefalte innlegg

Vi er en gruppe på 6 personer på jobben som sitter i åpent landskap. Tenkte vi skulle kjøre vannkjøling på våre pc'er.

Det vi har sett på er følgende:

Maze 1c m/ P4 adapter på alle pc'ene

Tre Aquabee UP 1000 pumper

Slanger

En eller to Blackice extreme

Så tenkte vi på å koble alt sammen slik at vi slipper ett komplett sett på hver pc.

Holder det med 3 pumper og trenger vi 1 eller 2 radiatorer (eller flere)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bruk blackice extreme da. Den har god ytelse, men den er for liten. Ta heller turen innom http://www.radiatorservice.no (stavanger) eller den lokale skraphandleren og kjøp en større radiator. Kan tenke meg at det holder med to stk eheim 1250 pumper? (dette er jeg IKKE sikker på)

Ellers så høres det ut som en genial idè. Tipper dere kan høre hverandre tenke etter å ha fått montert et sånnt kjøleanlegg.

Og god kommunikasjon er vel greit i et kontorlandskap?

Lenke til kommentar

Et spennede system! :smile:

Jeg er ikke sikker på hvordan disse PC-ene står plassert i forhold til hverandre. Men jeg tror jeg ville gå for en seriekobling av 3 og 3 PC-er

Da er du sikkret lik flow i PCene. Da blir det altså 2 uavhengige kjølesystem, som da består av en radiator og en pumpe.

Mitt forslag til bestilling:

2 stk Blackice

2 stk Aquabee UP 1000

Resten er greit.

Lenke til kommentar

Nok en liten, men viktig detalj: Slanger! Unngå PVC-slanger, ta dere råd til silikonslanger. Disse tetter vesentlig bedre rundt nipler og tilkoblinger, er adskillig mer fleksible enn PVC, og blir aldri stive og uhåndterlige.

En annen fordel med silikonslager, er at disse aldri vil "stresse" vannblokker o.l, myke som de er, og vil derfor ikke kunne påvirke presset mot core.

Ellers hører jo ideen spennende ut!

"Øredøvende" stillhet, når alt er på plass? Tipper det! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-22 20:30, blanc skrev:

Litt dumt at vannet fra cpu'ene kjøler ned neste cpu i rekken..., men hvis du ikke overklokker blir de vel ikke så varme...

Veeeel, temperaturforskjellen på inn/ut av blokk er normalt mindre en 0,5 grader. Avhenger endel av vannstrøm.

Lenke til kommentar

Quote:

Gabriel_X skrev (2002-05-22 23:09):

Dette høres jo litt spennende ut - med felles kjøling for alle maskinene.

Problemet er vel kanskje at man dermed kan toaste alle maskinene på en gang hvis kjølesystemet svikter/lekker/stopper...

Kanskje det ville vært best å ha alle maskinene kobla sammen sånn at det blir flere pumper i kjølesløyfa da?

Lenke til kommentar

Men hvis pumepene er i paralell så gjør det ikke noe at emn stopper da?

De andre vil pumpe videre ,men ikke med så stor fart?

Vilel gått for 3pumper jeg , så ville det vært plenty med pumpekraft hvis den ene ryker.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-23 20:03, DrErling skrev:

Bilder fra dette oppsettet går glatt inn på førstesida av f.eks dinside.no eller itavisen.no hvis du tipser dem.

Det er jo en genial idè. Få nå bare ræva i gir å få det opp! :smile:

Den kunne kanskje vært en ide, men først må vi bli enige om hva vi skal bestille. Vi er fortsatt litt uenige om hvilken cpu blokk vi skal ha.

I tillegg så må vi få satt opp systemet. Men jeg skal komme tilbake så snart vi får tatt noen bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...