Gå til innhold

Optisk eller elektrisk utgang på Creativ kortet?


Anbefalte innlegg

En ting jeg lurer på når jeg leser her (btw er litt offtoppic, men kansje dere kan svare for meg?).

Hvordan bruker man ikke en protokoll lignende tcp mellom sender og motaker?

Ingen vits i å finne opp hjulet på nytt. ;) S/PDIF er mer eller mindre protokollen.

Jeg gidder ikke krangle om dette mer og gir egentlig opp tråder som kommer inn på dette sporet, for det er plent umulig å få folk til å forstå forskjellen på et fysisk grensesnitt og et logisk grensesnitt (altså, protokollen). F.eks jitter, som er et helt greit dokumentert fysisk fenomen i signalkjeden, blir i praksis tatt kverken av på protokollnivå og har ingen innvirkning på lyden overhodet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor dyr kabel du trenger kommer jo ann på hvor dyrt anlegg du har. På et minianlegg til 1000,- vil du ikke høre forskjel på kabler, da det vil komme inn forstyrelser på så mange andre ledd. Har du derimot et anlegg til 100 000,- vil du fort høre dårlige kabler. (Både som støy/sus og som dårligere bass og diskant.)

Hvis en digital kabel har påstått dårlig kvalitet vil jo ikke dette føre til dårlig lyd, men heller fullstendig tap av av frames/samples eller subframes i lydstrømmen.

 

I en 44.1 kHz stream (2-kanals) vil det gå 2,8 Mbit med data per sekund, altså ikke spesielt mye for en 2 ledet isolert kabel på så korte avstander.

 

Men siden S/P-DIF kjører på såpass lave spenninger som 0,5 V kan kabellengden være avgjørende for om signalet i det hele tatt når frem i sin helhet. Gjør det ikke det, vil protokollens mekanismer føre til fulstendig tap av lyd så vidt jeg kan skjønne.

 

Det som er viktig når man skal kjøpe en digital coaxial kabel er at den er tilpasset nettop digital bruk, og at den er innenfor kravene til spesifikasjonen som bl.a. krever kabler på 75 ohm.

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Vanlige digital coax kabler bruker RCA plugger i hver ende. Digitalutgangen på Creative sine kort krever en jack-like plug, så for å kunne bruke standardkabler må du ha en overgang. Denne fulgte forøvrig med da jeg kjøpte kortet mitt...

 

 

 

elif: refrase

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Ble usikker nå DragonXP, på hva kontaktene heter i hver ende. Hva heter den som er på lydkortet da?

du bruker en jack plugg til phono fra pc, så kobler du bare coax kabelen i den og så rett inn på naden din. de har en slik overgang på Clas olson,bare spør etter en god overgang fra jack til phono når du kjøper den andre kabelen på side 22 så ordner det seg ;) (den koster ikke mer enn 50-60 kr tipper jeg.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...