Gå til innhold

Optisk eller elektrisk utgang på Creativ kortet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for info folkens, har dere et forslag til hvor jeg kan få kjøpt kabelen min? Trenger en kabel som går fra lydkortet som nevnt over, og inn i følgende reciever: Link

 

Har hørt at kablene på Clas Ohlson duger i 5meter lengder. men jeg trenger en på 10m. Denne har jeg hørt at ikke skal være så god...

 

Takker for all hjelp folkens :D

Lenke til kommentar
10m kabel fra Clas er nøyaktig like god som 5m. Har en selger fra et hifiasyl fortalt deg dette? Det er bare tøv.

Vel, det er enkelte faktorer som spiller inn også ved digitalkabler, men mannen i gata vil nok ikke høre forskjell.

Den påstanden der må du nesten gå litt dypere inn i! Når det gjelder digitale medier er det jo som regel snakk om enten eller. Signal eller ikke signal.

 

I nettverkssammenheng kan jo dårlig kabling påvirke båndbredden i form av pakketap etc, men jeg kan umulig forestille meg at dette kan være tilfelle med 10 m kabling til LYD... Kablingen kan jo i noen tilfeller skille 100Mbit fra 1000Mbit, men da snakker man jo om høyhastighets nettverk og ikke lydstreams!

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Dette tok jeg fra et annet forum Calm:

 

r det noen som kan forklare meg teorien bak hvorfor en digital kabel er bedre / gir anneledes lyd enn en annen.

 

Poenget med digital lyd overføring er jo at kabelkvaliteten ikke skal bety noe. Enten så er den bra nok, eller så er den det ikke. Det er først når det digital blir gjort om til analogt at kvaliteten kan begynne å forringes. Og når denne konverteringen skjer på samme sted så så burde resultatet være det samme.

 

Slik jeg forstår det digitale signalet: Går det en 0 inn så kommer det en 0 ut, går det en 1 inn så kommer det en 1 ut. Det er ikke snakk om en god eller dårlig 1'er. Det er enten 1 eller 0. Enten så har du det, eller ikke. Så jeg ser ikke poenget med å bruke mye penger på en dyr digital kabel. Enten så fungerer den, eller så gjør den det ikke.

 

Men jeg noterer meg jo at mange sier at det er en forskjell. Jeg bare lurer på om noen kan forklare meg teorien bak.

 

Du tar tak i en side av en sak med to sider: Overføring av =er og 1er er EN side av saken- at de skal komme frem riktig i TID er den andre. Som vanlig tror de som kan digitalteori at alt er svart/hvitt eller 0/1  Les litt om jitter, dielektrisk absorpsjon og dissipasjon. Hadde det vært så enkelt som 0 og 1 så hadde ikke vibrasjonsdemping av drivverk hatt noe for seg- det har lyttestester vist at har virkning! Så dere lurer på digitalkabler-TEST SELV! Gi blaffen i teoretikere!
Lenke til kommentar

Angående digitale signaler som enten/eller. Lengde på kabelen kan ha noe å si. En 1 er ikke bare en absolutt 1'er. Det er faktisk snakk om en god eller dårlig 1'er ettersom en 1'er f.eks kan detekteres som en spenning innenfor et visst område, mens en 0 er innenfor et annet område. Sender du en 1'er gjennom en lang kabel kan signalet bli så svakt at det blir registrert som 0. Du kan også ha støy i en lang dårlig kabel som gjør at du får et helt randomisert signal ut.

 

Sjekk ut side om jitter: How does jitter sound

Lenke til kommentar
Angående digitale signaler som enten/eller. Lengde på kabelen kan ha noe å si. En 1 er ikke bare en absolutt 1'er. Det er faktisk snakk om en god eller dårlig 1'er ettersom en 1'er f.eks kan detekteres som en spenning innenfor et visst område, mens en 0 er innenfor et annet område. Sender du en 1'er gjennom en lang kabel kan signalet bli så svakt at det blir registrert som 0. Du kan også ha støy i en lang dårlig kabel som gjør at du får et helt randomisert signal ut.

 

Sjekk ut side om jitter: How does jitter sound

Selger ikke den siden produkter som fjerner jitter? Ikke akkurat den mest torverdige siten i verden.

 

Til trådstarter, dielelktrisk absorpsjon er etter mitt inntrykk ett buzzword slengt ut av såkalt "audiophile" uten at de vet hva det betyr, eller kan forkalre det fysisk hvorfor det skal ha noen virkning. Det at jitter skal ha noe å si (i de verdiene det er relastisk å få det på ett hjemmeanlegg) er høyst tvilsomt utifra de undersøkelsene som jeg har sett (bla av dolby om jeg ikke husker feil).

 

"Hør selv"-argmentasjonen er typisk for gjengen som nekter å basere seg på hverken fysikk eller blindtesting. Hvis jitter hadde vært ett så stort problem, så hvorfor er det ikke ordnet slik at signalet klokkes omigjen i forsterkeren? Det er kjempeenkelt å implementere. I tillegg har cder en relativt solid feilkorrigeringsalgoritme, om jeg ikke hsuker feil så kan man ha 4096 bits på rad med feil, og fortsatt få riktig signal (i beste fall).

 

AtW

Lenke til kommentar
Takker for info folkens, har dere et forslag til hvor jeg kan få kjøpt kabelen min? Trenger en kabel som går fra lydkortet som nevnt over, og inn i følgende reciever: Link

 

Har hørt at kablene på Clas Ohlson duger i 5meter lengder. men jeg trenger en på 10m. Denne har jeg hørt at ikke skal være så god...

 

Takker for all hjelp folkens :D

heihei jeg bruker Chlas.O sin kabel på 10m til ca 300kr og Creative 5.1 kort,Før hadde jeg en Audio Quest kabel som var 1.5m lang til ca 800 penger, hørte ikke noe forskjell på stereo, ånå når jeg endeliig fikk til Ac3 og Dts lyd åsså (etter MYE hjelp fra forum) så spiller det bare helt konge ;)

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på når jeg leser her (btw er litt offtoppic, men kansje dere kan svare for meg?).

Hvordan bruker man ikke en protokoll lignende tcp mellom sender og motaker? For de som ikke vet forskjellen på udp og tcp, så er udp bare en strøm med data, uten feilkorigering eller kontroll på om pakkene kommer i riktig rekkefølge.

Tcp har begge deler. Den fungerer så enkelt som at hvor hver pakke man motar så sender man en i retur for å bekrefte pakken, og da sendes det en ny pakke. Så bekrefter man. osv.

 

Så, om problemet med digital overføring av lyd er at man mister pakker og de kan komme i feil rekkefølge, hvorfor ikke lære av løsningen man har brukt ved nettverk?

Om motaker hadde en liten cache, f.eks på 1mb (koster i praksis ingenting) ville den kunne forkaste feile pakker og mota på nytt samtidig som den spilte av pakkene motat for et sekund siden (fra cachen).

Så er man garantert at signalet som man motar på motakersiden er det samme som ble sendt.

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på når jeg leser her (btw er litt offtoppic, men kansje dere kan svare for meg?).

Hvordan bruker man ikke en protokoll lignende tcp mellom sender og motaker? For de som ikke vet forskjellen på udp og tcp, så er udp bare en strøm med data, uten feilkorigering eller kontroll på om pakkene kommer i riktig rekkefølge.

Tcp har begge deler. Den fungerer så enkelt som at hvor hver pakke man motar så sender man en i retur for å bekrefte pakken, og da sendes det en ny pakke. Så bekrefter man. osv.

 

Så, om problemet med digital overføring av lyd er at man mister pakker og de kan komme i feil rekkefølge, hvorfor ikke lære av løsningen man har brukt ved nettverk?

Om motaker hadde en liten cache, f.eks på 1mb (koster i praksis ingenting) ville den kunne forkaste feile pakker og mota på nytt samtidig som den spilte av pakkene motat for et sekund siden (fra cachen).

Så er man garantert at signalet som man motar på motakersiden er det samme som ble sendt.

Dette kunne fungere bra i teori, og muligens i praksis også, men du trenger mere enn bare lit minne. Trenger også prosesorer i begge enhetene osv.

 

Tingen er jo også at du ikke får pakketap her, mere det at forsterker feiltolker signaler som et følge av støy og sveking av signalet.

 

Til alle dere som sier at en kabel er en kabel. Muligens det stemmer for dere, men i anlegget mitt kan jeg høre forskjel på kabler. Tror jeg har kabler til ca. 8000 nå, og letter etter enda bedere kabler.

 

Hvor dyr kabel du trenger kommer jo ann på hvor dyrt anlegg du har. På et minianlegg til 1000,- vil du ikke høre forskjel på kabler, da det vil komme inn forstyrelser på så mange andre ledd. Har du derimot et anlegg til 100 000,- vil du fort høre dårlige kabler. (Både som støy/sus og som dårligere bass og diskant.)

 

Mitt råd er å følge 10% regelen. Sett av 10% av det totale budsjettet til anlegg for bruk på kabler. :thumbup:

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på når jeg leser her (btw er litt offtoppic, men kansje dere kan svare for meg?).

Hvordan bruker man ikke en protokoll lignende tcp mellom sender og motaker? For de som ikke vet forskjellen på udp og tcp, så er udp bare en strøm med data, uten feilkorigering eller kontroll på om pakkene kommer i riktig rekkefølge.

Tcp har begge deler. Den fungerer så enkelt som at hvor hver pakke man motar så sender man en i retur for å bekrefte pakken, og da sendes det en ny pakke. Så bekrefter man. osv.

 

Så, om problemet med digital overføring av lyd er at man mister pakker og de kan komme i feil rekkefølge, hvorfor ikke lære av løsningen man har brukt ved nettverk?

Om motaker hadde en liten cache, f.eks på 1mb (koster i praksis ingenting) ville den kunne forkaste feile pakker og mota på nytt samtidig som den spilte av pakkene motat for et sekund siden (fra cachen).

Så er man garantert at signalet som man motar på motakersiden er det samme som ble sendt.

Dette kunne fungere bra i teori, og muligens i praksis også, men du trenger mere enn bare lit minne. Trenger også prosesorer i begge enhetene osv.

 

Tingen er jo også at du ikke får pakketap her, mere det at forsterker feiltolker signaler som et følge av støy og sveking av signalet.

 

Til alle dere som sier at en kabel er en kabel. Muligens det stemmer for dere, men i anlegget mitt kan jeg høre forskjel på kabler. Tror jeg har kabler til ca. 8000 nå, og letter etter enda bedere kabler.

 

Hvor dyr kabel du trenger kommer jo ann på hvor dyrt anlegg du har. På et minianlegg til 1000,- vil du ikke høre forskjel på kabler, da det vil komme inn forstyrelser på så mange andre ledd. Har du derimot et anlegg til 100 000,- vil du fort høre dårlige kabler. (Både som støy/sus og som dårligere bass og diskant.)

 

Mitt råd er å følge 10% regelen. Sett av 10% av det totale budsjettet til anlegg for bruk på kabler. :thumbup:

Litt minnne og en lten CPU koster jo ingenting i forhgold til hva en dyr cd-spiller og forsterker koster. Selv små bærbare cd-spillere til 400 kroner har jo begge deler. Og støy og svekking av signale på 1.5 meter? Jeg er ganske sikker på at om du kjører noen milliarder bits gjennom en digitalkable av den lengden, så får du akkurat det samme ut igjen.

 

Min teori er at grunnen til at ikke noen av de svært enkle metodene for å hindre dette ikke er implementert er fordi det ikke er noe problem. Har tilgode å se noe som tyder på at det er noe bitfail i slike overføinger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Takker for info folkens, har dere et forslag til hvor jeg kan få kjøpt kabelen min? Trenger en kabel som går fra lydkortet som nevnt over, og inn i følgende reciever: Link

 

Har hørt at kablene på Clas Ohlson duger i 5meter lengder. men jeg trenger en på 10m. Denne har jeg hørt at ikke skal være så god...

 

Takker for all hjelp folkens  :D

heihei jeg bruker Chlas.O sin kabel på 10m til ca 300kr og Creative 5.1 kort,Før hadde jeg en Audio Quest kabel som var 1.5m lang til ca 800 penger, hørte ikke noe forskjell på stereo, ånå når jeg endeliig fikk til Ac3 og Dts lyd åsså (etter MYE hjelp fra forum) så spiller det bare helt konge ;)

Tusen takk for tipset petruska. Klarer du finne denne kabelen på CO sine sider??

 

Big_JJ: Jeg vet at de fleste bruker altfor penger på kabler i systemet. Selv har egentlig veldig høy standard på kablene (er elektriker, så skaffer billige kabler). Men her slet jeg litt med å skaffe rett kabel, planen er å skaffe meg en billig kabel til bruk og testing, og om jeg ikke er fornøyd så kan jeg heller kjøpe meg en ordentlig kabel etterpå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...