bobafett Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Du betaler ikke 1900,- to ganger i året. Du betaler tilsammen 1900,- i året. Fra neste år blir det visst 1969,-. Jippi. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Apropos: Noen som har et GODT TV-kort å anbefale? Har vurdert kjøp lenge, men dette satte tankene i sving. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Politikk / samfunns saker kan vi ta i politikkforumet Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Synes at det burde ha solgt dekodere som sperret NRK frakvensen for ti spenn slik at man slapp å betale lisensen. Jeg hvet hvertfall hva jeg skal gjøre for å ikke betale lisens: Å kjøpe tv/dekoder på foreldrene mines navn! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hadde jeg ikke sett NRK, hadde jeg med god samvittighet latt være å betale lisensen. Dovre faller før en NRK-inspektør kommer inn i mitt hjem. Som noen nevnte, er det klart at hvis man må betale for å se NRK på TV, må man også betale for å se det på PC-en. (Lisensen er vel ikke avhengig av antall apparater?) Hvor riktig det er å betale for å se et "småsponset" NRK som skal være reklamefritt, er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 lisensen gjelder for hytta og pendlerboligen også, hvertfall slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Synes at det burde ha solgt dekodere som sperret NRK frakvensen for ti spenn slik at man slapp å betale lisensen. I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere betaler du ikke for å se NRK. Du betaler en avgift for å eie, låne eller leie en fjernsynsmottaker. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Fra Lovdata: § 9. Mottaker ikke i bruk Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. Høres ut som en løsning for meg. Nrk instalerer og betaler en "plombe", som gjør at jeg ikke kan ta inn NRK med motakeren, dermed slipper jeg NRK adgift. Etter at instalatøren ar dratt, bare fikser jeg "plomben". >Offtopic< Har aldri hørt om ploberinger til tv! Er det praktisk mulig å sperre en frekvens, og la alle andre vere åpne? <Offtopic> Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Har aldri hørt om ploberinger til tv! Er det praktisk mulig å sperre en frekvens, og la alle andre vere åpne? Tror de mener alle frekvenser, ikke bare NRK. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Studenter skulle kanskje ha fått rabatt? TV er en luksus man ikke trenger.... derfor nei. Blir jo som om dere fikk rabatt på øl-utsalg. Hvis dere er så fattige, så se til helvete å få dere en jobb. OT: enn hvis jeg bestiller et tv-kort fra f.eks svergie. hvordan kan de håndheve loven da? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Lisensen går til nrk, men er ikke noe du må betale fordi du ser nrk. Lisens er noe man skal betale FORDI man kan få inn tv-signaler, om de er fra nrk eller andre er likegyldigt. Det er et par måter å finansiere en statskanal. Via statsbusjettet, lisens, reklame. Via statsbusjettet så hadde bondevik bestemt hva vi skulle få se + at nrk ville ikke hatt penger. Via lisens så er kanalen politisk fri + ikke avhengig av staten så mye. Via reklame, så hadde kanalen vært prisgitt markedskreftene for hva de anser som god tv. Jeg påstår nå at litt av alt ville vært fint. og enig med at sport kunne de droppe, det er jo uansett så dyrt og skandaleomsust at det kan vi lett overlate til andre. fordelen med tv-kort og flatskjerm/plasma er jo at lisensmannen ikke kan "søke" deg opp med peile antenna si ...*mimre om KLM* hadde ikke de noe om det? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 OT: enn hvis jeg bestiller et tv-kort fra f.eks svergie. hvordan kan de håndheve loven da? Jeg tviler sterkt på at de vil få kloa i kortet og pengene dine hvis du kjøper i utlandet. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Via statsbusjettet så hadde bondevik bestemt hva vi skulle få se + at nrk ville ikke hatt penger.Via lisens så er kanalen politisk fri + ikke avhengig av staten så mye. Den der er jeg ikke enig i. Lisensen er også satt av stortinget. Så potten til NRK er fastsatt av stortinget enten det går vis skatteseddelen eller ikke. Hovedforskjellen på finansiering over skatteseddelen og via lisens, er at lisens er usosialt og rammer de med lite penger. Det fører til et klasseskille mellom de som er for fattige til å på lovlig vis kunne benytte seg av en av de viktigste informasjonskanalene i samfunnet, og resten av befolkningen. Et slikt klasseskille mener jeg er uhørt, og det bør oppheves umiddelbart. Å begrense de resurssvakes tilgang til informasjon hører ikke hjemme i noe demokrati. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 NRK burde vært finansiert over statsbudsjettet. Jeg er enig med JBlack om at lisensen rammer usosialt. Jeg er dog ikke enig i at den skaper klasseskiller, men at den øker allerede eksisterende klasseskiller Jeg synes forsåvidt at NRK burde gått vekk fra WMA og WMV på nettsendingene sine. Det skaper problemer for meg som linux-bruker og jeg mener at jeg som lisensbetaler og skattebetaler har RETT til å se tidligere sendte NRK-programmer når jeg måtte ønske. Det kalles fri flyt av informasjon og er en nødvendighet for at ett demokrati skal fungere. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg synes forsåvidt at NRK burde gått vekk fra WMA og WMV på nettsendingene sine. Det skaper problemer for meg som linux-bruker og jeg mener at jeg som lisensbetaler og skattebetaler har RETT til å se tidligere sendte NRK-programmer når jeg måtte ønske. Det kalles fri flyt av informasjon og er en nødvendighet for at ett demokrati skal fungere. Godt poeng. Lenke til kommentar
Kisp Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg synes forsåvidt at NRK burde gått vekk fra WMA og WMV på nettsendingene sine. Det skaper problemer for meg som linux-bruker og jeg mener at jeg som lisensbetaler og skattebetaler har RETT til å se tidligere sendte NRK-programmer når jeg måtte ønske. Det kalles fri flyt av informasjon og er en nødvendighet for at ett demokrati skal fungere. NRK for Linux -Kisp Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Nja ... lisensen blir godkjent av stortinget, og stortinget velger Sjef for nrk, så ja de har endel makt over nrk. Men hvis stortinget skulle ha ført penger over statsbudsjettet (som er sinnsykt trangt fra før av) så måtte nrk ha oppført seg ekstra "snille" for å unngå å provosere og dermed få redusert ytterligere. TV2 som er avhengig av sin konsesjon, og er dermed mye mer forsiktigere enn nrk, fordi politikere kan over natten fjerne tv2. Slik de gjorde med p4. Nå ble det jo en løsning på p4 sitt problem etterhvert da ... men du ser hvor stor makt staten har over mediene ... og mediene i norge er langt fra objektive, og veldig høyre orienterte. Lenke til kommentar
covah Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 og mediene i norge er langt fra objektive, og veldig høyre orienterte. Enig med den første påstanden din, men den andre henger ikke på greip. Var en undersøkelse blant journalister for noen år siden, og det kom fra at rundt 60 % av dem ville ha stemt SV (husker det eksakte tallet, og finner ikke link). Ser du på feks NRK og Dagbladet, er de også forholdsvis langt til venstre. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Var en undersøkelse blant journalister for noen år siden, og det kom fra at rundt 60 % av dem ville ha stemt SV (husker det eksakte tallet, og finner ikke link). Journalister stemmer SV Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Var en undersøkelse blant journalister for noen år siden, og det kom fra at rundt 60 % av dem ville ha stemt SV (husker det eksakte tallet, og finner ikke link). Journalister stemmer SV Nettopp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå