Elwiz Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Artikkel Nå må de virkelig se og gi seg.... Endret 28. oktober 2004 av Elwiz Lenke til kommentar
Toffa Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Lisens betaler man dersom man har mulighet til å se på NRK så jeg forstår ikke hvorfor tv kort skulle være fritatt. Jeg synes tv lisensen er noe hærk jeg og, (fordi jeg faktisk må betale for å ha en kanal jeg aldri ser på), men at man skal betale lisens for å se tv på pc skjermen er jo helt i samme lei som at man må betale tv lisens også hvis man kjøper parabol for å unngå å se på nrk. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 NRK Lisens er som at du ikke fikk kjøpe pc uten å betale lisens til Microsoft, fordi man regner med du bruker windows Lenke til kommentar
Holmesdale End Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Når man først har ordningen med NRK-lisens, skulle det bare mangle om ikke TV-kort havnet innunder der også. En tuner er en tuner. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Problemet mitt med lisensen er at den er DYR, meget DYR, spes hvis du skulle ha dårlig råd (student, arb.ledig osv osv). Har man middels ok jobb så ekke det et problem. Problem nr 2 er at lisensen øker styggfort hvert år. Altså, hadde lisensen hvert på et ok nivå istedet for 2000kr pr halvår, eller hva det er på, så hadde det ikke vært så kjipt å betale. På tide å endre på inntjeningen til nrk. Lisensen bør reduseres, og heller føre over en større pot fra statsbudsjettet. Skjønner jo poenget med lisensen, men man blir så sinnsykt anti av den. Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Den ligger vel nærmere 1900 i året? Jeg er forsåvidt enig med deg. Studenter skulle kanskje ha fått rabatt? Forøvrig mener jeg at NRK er en kjempebra tv-kanal og at statsfinansiert media er en veldig positiv ting. Med den sittende regjeringen må vi nok dessverre se langt etter økte overføringer fra staten, både til det ene og det andre. Skatteletta (sic) jeg får er iallefall ikke høy nok til å kompensere. Tjener man derimot en mill i året... Endret 28. oktober 2004 av Os|r|s Lenke til kommentar
guge Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Dette ble diskutert i 1993 når jeg kjøpte en Hauppauge WinTV-02 også! Jeg tror det når jeg ser det. Problemet med TV nå for tiden er at det bare er reality-dritt i alle kanaler. (Kanskje fordi kona har fjernkontrollen ) Endret 28. oktober 2004 av guge Lenke til kommentar
guge Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Lisensen bør reduseres, og heller føre over en større pot fra statsbudsjettet. Skjønner jo poenget med lisensen, men man blir så sinnsykt anti av den. Jeg tror lisensen kunne vært senket hvis NRK sluttet å sende dyre idretter som fotball. Idrett er blitt big business, ikke kultur. Da er det tull å bruke skattepenger på det (lisens=skatt). Jeg synes det er kjipt å betale hundrevis av kroner for at fotballidioter skal få se på SIN idrett. La TV2 ta seg av sporten og send mere opplysende ting. Lenke til kommentar
Onslow Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (Fra artikkelen) Men kjøper man en tradisjonell TV på Elkjøp, må Elkjøp rapportere dette til NRK. Jeg husker da jeg jobbet på Elkjøp for ca 10 år siden, at vi registrerte garantiene på helt sinnsyke navn (på kundens eget, spesifikke ønske!) for å unngå meldinga til NRK.... Sånn ut av "top of my head" husker jeg bl.a. KOLBJØRN KOMMUNE ARNOLD STALLÅN og FRITZ DERRICKSEN selvsagt med tilhørende latterlige adresser..... :!: (Det var IKKE legitimasjonplikt på kjøp av TV....) Lenke til kommentar
Elwiz Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Men man har ikke noe valg i det hele tatt, skal man ha TV så må man betale for en kanal som man ikke nødvendigvis ser på, for min del er ikke den kanalen søkt inn på Tv'n min... Lenke til kommentar
guge Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Men man har ikke noe valg i det hele tatt, skal man ha TV så må man betale for en kanal som man ikke nødvendigvis ser på, for min del er ikke den kanalen søkt inn på Tv'n min... Dette er kanskje offtopic, men hvilke kanaler ser du på? Lenke til kommentar
Elwiz Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 TV2, TV3, TvNorge innimellom, Discovery, og MTV, når jeg først ser på tv Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hele ordningen med NRK lisens burde avskaffes! Ordet lisens er i denne sammenhengen svært utvannet.. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 En lov er en lov - selv om jeg ikke nødvendigvis liker alle lover... Men helt enig i at TV-kort også skal gi grunnlag for lisensiering. Synes allikevel at det er litt drøyt med 5-6 kroner dagen. Lenke til kommentar
guge Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hele ordningen med NRK lisens burde avskaffes! Ordet lisens er i denne sammenhengen svært utvannet.. Så lenge nesten alle har det kunne det jo gått over statsbudsjettet. Synd for de som jobber på Lisenskontoret, men... Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Jeg har paraboltuner, dette er ikke lisenspliktig så vidt jeg vet. Bakkesending er ikke stilt inn på tv'en engang, og jeg har heller ikke vanlig antenne på tv'n. Helt absurd at jeg i utgangspunktet må betale lisens for dette. Edit: Jeg kunne brukt plasma/lcd skjerm eller prosjektør, men dette blir fort 20-30k, noe jeg ikke har råd til. Moralen til lisensverket er altså at folk med penger og enorme plasmaskjermer slipper unna, mens vi med mindre penger og en vanlig tv, må betale like mye som TV'en koster i året i lisensavgift. Endret 28. oktober 2004 av likferd Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 mange ting som er absurd... er selv imot lisensen, men betaler den for det. missforstå meg rett, nrk sender mye bra i mine øyne, og bare det at de ikke har reklamepauser er verdt pengene i seg selv omtrent. personlig synes jeg at nrk er elendige til å disponere midlene sine, men det kan jeg leve med. lisensen skal vel være for alle produkter som inneholder tv-tuner, selv om det ikke er det. det hadde jo vært greit for oss studenter å slippe å betale lisens på tv-kort, men nrk er vel ikke annerledes en andre når det gjelder å få inn mest mulig penger.... Lenke til kommentar
johnj Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Den ligger vel nærmere 1900 i året? § 2. Betaling av avgiften Kringkastingsavgiften skal betales for et halvt år av gangen. NRK fastsetter forfallsdager. Nye seere skal betale avgift fra og med måneden etter at mottaker blir anskaffet/tatt i bruk. Det må betales avgift som nevnt i foregående ledd, selv om mottakeren bare brukes en liten del av tiden. Dette gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang. Sakset fra http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html#1 ...så det er nok 2 høvdinger i halvåret Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Uff, jeg har ingenting imot NRK, og jeg bor hjemme hos foreldre, men jeg synes kringkastingsavgiften eller hva det fine navnet på det er mye dyrere enn den burde vært, en halvering av prisen ville vært på riktig nivå. Er ikke alle i dette landet som bare kan dra to tusen kroner ut av ingensteds en gang i halvåret. Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 hmm, husker at jeg "bare" betalte 1100,- for august til februar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå